نگاهی به آثار زیارتی و مذهبی شهرری (مقبره بی بی شهربانو)

سرپرست اداره میراث فرهنگی ،‌صنایع دستی وگردشگری شهرستان ری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره این بقعه گفت: این بنا را مردم آرامگاه بی بی شهر بانو دختر یزدگرد سوم و زوجه حضرت امام حسین (ع ) و مادر امام چهارم شیعیان می دانند.

مسیب رحیم زاده افزود: ساختمان بقعه شامل دو صحن و حجرات و رواق و متعلقات دیگر می باشد و دارای دو گنبد زیباست، یکی از گنبدها به قدمت تقریبی هزار سال و از گنبدهای یک پوشه و با مصالح سنگ و روکش آجر می باشد و به صورت خیلی حیرت انگیزی بنا شده است .

وی افزود: گنبد دوم نیز به صورت دو پوشه بوده و به نظر می رسد در دوره قاجاریه بنا شده و با نمایی از کاشی های زرد و لاجوردی و کمربندهایی با کاشی هایی به صورت کوفی تزئین شده است.

رحیم زاده با بیان اینکه این مجموعه محوطه‌ای است مستطیل شکل (شمالی ـ جنوبی)، به طول ۳۳متر و عرض ۲۲ متر که با دیواری سنگی که از شمال به کوهستان محدود می‌شود، ‌افزود: دربخش جنوبی آن چند بنای محکم سنگی با پوشش گنبدی از سنگ و آجر وجود دارد.

وی در ادامه گفت: بنای اصلی بقعه از سنگ و گچ ساخته شده و تاق‌های آن آجری و از سبک و وضع بنا برمی آید که هسته اصلی آن در دوره ساسانی ساخته شده و در سده چهارم از آن برای آرامگاه استفاده شده و قسمت‌هایی به آن افزوده‌اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ری اظهار داشت: این بقعه مشتمل بر حرم کوچک چهارگوشی با ابعادی در حدود ۲۵/ ۳مترمی باشد و مدخل اصلی حرم رو به مشرق و دارای سردری است و متعلق به روزگار صفوی، اما گنبد کاشی‌کاری و برخی گچ‌بری‌ها و تزیینات آن از آثار دوره قاجار است.

وی ادامه داد: جلوی سر در، دهلیزی قرار دارد که در گذشته به صورت ایوانی بوده و بخشی از حیاط اندرون بقعه به شمار می‌آمده‌ و در جنوب همین دهلیز بنای مربع سنگی استواری با ابعاد ۸/۵ متر و پوشش ضربی متعلق به قرن چهارم وجود دارد.

رحیم زاده اظهار داشت: در جنوب حرم نیز اتاق طویل مسدودی در جهت شرقی ـ غربی قرار دارد که احتمال داده‌اند متعلق به دوره ساسانی باشد، این اتاق از مشرق به بنای مربع سنگی مذکور منتهی می‌گردد و معلوم می‌شود که در آغاز، راه ورود به بنای سنگی بوده‌ است.

همچنین در شمال حرم، مسجد یا رواقی از دوره قاجاریه وجود دارد، صحن بزرگتر بقعه که حیاط بیرونی آن محسوب می‌شود در شمال همین مسجد واقع شده و در شمال صحن اتاقی برای اقامت میهمانان متولی و زوار دیگر احداث شده‌است.

وی در ادامه افزود: پایین پله‌های بقعه بی بی شهربانو و در سمت راست، غاری به چشم می‌خورد که مدخل تنگ و باریکی دارد، داخل غار نیز برای نذر شمع روشن می‌کنند، در قسمتی از این غار پنجره‌ای مشبک قرار دارد که مردم بر روی آن دخیل می‌بندند.

وی قدیمی ترین اثر موجود در این بقعه را صندوق داخل ضریح برشمرد و گفت: این صندوق منبت کاری شده و دارای کتیبه هایی به خط ثلث برجسته می باشد و حدیث‌های پیامبر اسلام و لقب‌های شهربانو را دربرداشته و تاریخ نگارش شده بر روی این صندوق سال ۸۸۸ هجری قمری (۸۶۱ شمسی ) را نشان می دهد که متعلق به ۵۲۴ سال پیش ومربوط به دوران تیموریان است .

۱۱۹۴/۶۹۹/ ۱۵۳۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۶۸۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.