نگاهی به اصول شمشیربازی

۰۲خردادماه،

21-265.jpg

شمشیربازی نوعی رشته ورزشی است که دو ورزشکار در آن با استفاده از شمشیر با هم مبارزه می‌کنند. مسابقات این رشته در سه بخش فلوره، اپه و سابر برگزار می‌شود که از نظر نوع شمشیر مورد استفاده و قوانین بازی با هم متفاوتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی “Utile” به شرح اصول این رشته ورزشی پرداخته است: شمشیربازی از سال ۱۸۹۶ جزو رشته‌های المپیک است. این ورزش مبارزه‌ای است و برای انجام آن باید قوانین سختی را یاد گرفت و تمرین مداوم داشت. یادگیری اصول شمشیربازی نیازمند مقاومت و پشتکار دارد.

برای یادگیری شمشیربازی باید قبل از هر چیز لباس شمشیربازی را شناخت . این لباس شامل کلاه، روپوش، پیراهن و شلوار سفید است که بسیار محکم می باشند و به خوبی از بدن محافظت می‌کنند. معمولا دستکشی از همین جنس یا از جنس چرم از دستی که در آن شمشیر هست مراقبت می‌کند. همچنین شمشیربازان از جوراب‌های بلند و کفش‌های راحت استفاده می‌کنند. یک سیم به شمشیربازان متصل است تا تماس‌های ایجاد شده را ثبت کند. این تماس‌ها سبب امتیازگیری می‌شود.

* چند قانون ساده:

– به هنگام تمرین ها و مسابقات شمشیربازان در زمین می باشند. قسمتی که باید شمشیربازان حتما در آن باشند و از آن خارج نشوند، مشخص شده است.

– یک چراغ قرمز و یک چراغ سفید وجود دارد که هر دو ممکن است روشن شوند.

چراغ قرمز مربوط به شمشیرباز اول و چراغ سفید مربوط به شمشیرباز دوم است. اگر هر دو شمشیرباز به هم ضربه بزنند، هر دو چراغ با هم روشن می‌شوند.

– هر کدام از دو شمشیرباز که زودتر پنج امتیاز بیاورد یعنی پنج ضربه وارد کند، برنده خواهد بود.

– یادگیری پایه‌های شمشیربازی سبب می‌شود با هیجان بیشتری مسابقه شمشیربازی را تماشاگر کنید.

* توانایی‌های مورد نیاز برای شمشیربازی:

– برای انجام این ورزش باید تمرکز و مقاومت روحی و فیزیکی بالایی داشته باشید. ذهن موتور بدن است که باید به طور مداوم تمرین داده شود تا انعطاف پذیری، سرعت و دقت شمشیرباز را بالا ببرد. این فاکتورها برای شمشیرباز بسیار مهمند.

– مردان و زنان ، همه می‌توانند این ورزش را انجام دهند. این ورزش را می‌توان به طور فردی یا گروهی انجام داد.

– تمرینات و مسابقات با توجه به جنسیت و سن انجام می‌گیرند.

– یادگیری شمشیربازی نیازمند پشتکار و انگیزه است.

* نکاتی برای یادآوری:

– با توجه به سلاحی که انتخاب می‌کنید، قوانین متفاوت می باشند و محل هایی بر روی بدن رقیب که باید ضربه به آنجا زده شود متفاوتند.

– یادگیری اصول شمشیربازی نیازمند صبر و استقامت است. احترام به شمشیر، مربی و رقیب اولین شرط آغاز است.

– به کمک تمرین و تکرار مهارت و انعطاف ایجاد می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.