نگاه جزیره‌ای مانع توسعه شهری است/ اشتغال، تورم و گرانی در اولویت مجلس

احمد امیرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر به قانون برنامه چهارم و پنجم اشاره کرد که در این قوانین بحث مدیریت شهری مورد تاکید قرار گرفته و در این زمینه تصریح کرد: دولت مجاز به تهیه نظام مدیریت یکپارچه شهری شد اما این کفایت نمی‌کند و دولت باید ملزم به بسترسازی مدیریت یکپارچه شهری شود.

به گفته رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، شهر باید به صورت کامل تحویل شورای اسلامی شهر و شهرداری شود و از آنها خواسته شود که به بهترین شکل ممکن شهر را اداره کنند.

شهردار پدر شهر است

وی اضافه کرد: تعبیری وجود دارد که شهردار پدر شهر است و همه مسائل مربوط به شهر باید در دست شهرداری باشد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمی‌شود از یک طرف به کسی شهردار گفت و از طرفی دیگر بخشی از امور شهر به دست افراد دیگری باشد.

قانون شوراها نقص دارد

امیرآبادی با بیان اینکه قانون شوراهای اسلامی نقص زیادی دارد و باید یک سری اصلاحاتی در این قانون صورت گیرد، اظهار امیدواری کرد که در فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس نهم بتوان کارهای خوبی برای تقویت جایگاه شوراهای اسلامی انجام داد.

وی تصریح کرد: البته طرح کارآمدی شورای عالی استان‌ها را در دستور کار داریم و امیدواریم هر چه زودتر پس از تکمیل امضاها اعلام وصول شود.

نماینده مردم قم در خانه ملت به تجربه کشور عراق در اهتمام به جایگاه شوراها اظهار کرد: در کشور عراق که در سال‌های اخیر از دست دیکتاتورها رها شده است شورای استان اختیارات زیادی دارد و حتی استاندار را انتخاب می‌کند، ولی شوراهای اسلامی در کشور ما اختیاراتی ندارند و تقریبا حالت فرمایشی دارند.

به گفته امیرآبادی شوراهای اسلامی با برگزاری جلساتی، مشکلات مردم را مورد بررسی قرار می‌دهند ولی از اختیارات کافی برای حل مشکلات برخوردار نیستند و حاصل این جلسات نتیجه خاصی ندارد، چون از نظر قانون قدرتی ندارند، بنابراین طرح کارآمدی شورای عالی استان‌ها از موضوعاتی است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

سپردن کار به دست مردم

وی سپردن کارها به دست خود مردم را بهترین راهکار برای انجام امور برشمرد و تاکید کرد: اگر بخواهیم کار به خوبی انجام شود و شهرها به زیبایی آباد شوند باید کارها را به دست مردم بسپاریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این میان بهترین نهادی که هم مردمی و قانونی است و هم در قانون اساسی به آن تاکید شده، شوراهای اسلامی روستا، شهرها، شهرستان‌ها و شورای عالی استان‌ها است.

امیرآبادی با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد، شوراهای اسلامی را رقیب مجلس شورای اسلامی می‌دانند اظهار کرد: ما باید اختیارات شوراهای اسلامی را افزایش دهیم و آنها را رقیب مجلس شورای اسلامی ندانیم.

اشتغال، تورم و گرانی در اولویت

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو به مسائل اساسی و مورد نیاز مردم اشاره کرد و افزود: در کلان کشور و استان قم مسائلی همچون اشتغال، تورم و گرانی از جمله نکات مهمی هستند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید نسبت به رفع این قبیل مشکلات  اهتمام جدی داشته باشند.

فراهانی تاکید کرد: در بحث استان قم و موضوعاتی که به مدیریت شهری بر می‌گردد نیز تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه تمام بسیار حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به برخی از پروژه‌های نیمه تمام شهر اشاره کرد و با تاکید بر لزوم تسریع در اتمام این پروژه‌ها اظهار کرد: در زمینه اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری از جمله پروژه‌هایی که در زمینه‌های حمل و نقل و ترافیک وجود دارد و طرح‌های بلوار پیامبر اعظم(ص)، مجموعه پل‌های جمهوری اسلامی و خیابان‌هایی که در حال بازگشایی است باید مجموعه مدیریت شهری را کمک کنیم تا این طرح‌ها و پروژه‌ها هر چه سریع‌تر به سامان برسند.

نماینده مردم قم در خانه ملت با بیان اینکه قم به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، تصریح کرد: باید با کمک مدیریت شهری هر چه سریع‌تر نسبت به اتمام این پروژه‌ها اقدام شود تا مردم از وضعیتی که در شهر وجو دارد نجات پیدا کنند.

همدلی لازمه توسعه

وی یکی از مهم‌ترین لازمه توسعه و عمران شهری را همدلی و همکاری بین مجموعه‌های استانداری، شورای اسلامی شهر، شهرداری و نمایندگان استان دانست و تاکید کرد: پروژه‌ها و کارها مشخص هستند و فقط باید همدلی بین مسئولان شهری و استانی به وجود آید تا در مسیر توسعه شهری گام‌های بزرگی برداشته شود.

امیرآبادی بر لزوم پرهیز از روحیه تفرقه‌افکنانه و پرداختن به مباحث حاشیه‌ای تاکید کرد و گفت: همه باید به فکر این باشیم که کار را به گونه‌ای پیش ببریم که از حاشیه‌ها پرهیز کنیم.

وی افزود: جاهایی که در آن آثاری از تلاش و خدمت و کار وجود دارد، همه باید بر اساس وحدت و همدلی کار کنند و باید بدانیم که پرداختن به مباحث حاشیه‌ای، کار را برای مردم سخت می‌کند.

تشکیل فراکسیون کریمه اهل بیت(ع)

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از رایزنی با دیگر نمایندگان برای تشکیل فراکسیون کریمه اهل بیت(ع) خبر داد و تاکید کرد: این فراکسیون برای پاسخگویی و رفع کمبودهایی که در قم وجود دارد تشکیل می‌شود و نمایندگان علاقه‌مند به مسائل قم و زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران در راستای رفع کمبودها تلاش خواهند کرد.

وی رفع مشکلات قم را نیازمند عزم ملی دانست و تاکید کرد: به زودی رئیس این فراکسیون انتخاب می‌شود و کار خود را برای ارتقای امکانات قم آغاز می‌کند.

امیرآبادی با بیان اینکه در یک روز کاری بیش از ۶۰ نماینده برای حضور در این فراکسیون اعلام آمادگی کرده‌اند اظهار کرد: با تشکیل این فراکسیون، نمایندگان قم دیگر تنها سه رأی در مجلس نخواهند داشت و یک اراده جمعی برای حل مشکلات قم به وجود می‌آید.

وی در مورد برگزاری جلسات مجمع نمایندگان مردم قم گفت: در این جلسه مسائل و مشکلات استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه آن از شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر دعوت شده و مشکلات شهر در این جلسه مطرح شد.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.