نگرانی از شیوع تب برفکی در مشهد

دام‌پزشکی خراسان رضوی نقل و انتقال دام بدون مجوز را ممنوع کرد

سلامت > عمومی
با توجه به بروز چند کانون بیماری تب برفکی در منطقه «تپه سلام» مشهد، دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع این بیماری بین دام‌های دیگر مناطق استان هشدار داد.

دامپزشکی خراسان رضوی، با صدور اطلاعیه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون کنند.

به گزارش مهر، در این اطلاعیه آمده، لازم است، دامداران تا اطلاع ثانوی، از تردد و خرید و فروش دام در میادین دام، بویژه بازار دام و مناطق نزدیک به تپه سلام خودداری کنند و در صورت خریداری دام، قبل از ورود این دام‌ها به واحد دامپروری، نسبت به نگهداری آنها در شرایط قرنطینه و نیز مایه‌کوبی آنها علیه تب‌برفکی اقدام کنند.

در قسمت دیگری از اطلاعیه، نقل و انتقال بدون اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی هر نوع دام شامل گاو، گوسفند، بز و شتر در داخل و خارج از استان تا اطلاع ثانوی اکیداً ممنوع اعلام شده است و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

دامپزشکی استان همچنین از دامداران خواسته است تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری بویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیرواکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان رسانده، تا نسبت به مایه‌کوبی ضربتی دام‌های حساس بر علیه تب‌برفکی اقدام شود.

گفتنی است، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها از جمله علایم بیماری تب برفکی است.
لازم است، دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانی‌های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع ‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.