نگرانی از شیوع زیرسویه "اُمیکرون پنهانکار" در دانمارک و انگلیس

شیوع گونه‌ای از سویه‌ امیکرون که به “امیکرون پنهانکار” معروف شده، نگرانی‌هایی را در میان پزشکان و متخصصان همزمان با کاهش محدودیت‌های وضع شده در برخی از کشورهای اروپایی پدید آورده است.

نگرانی از شیوع زیرسویه "اُمیکرون پنهانکار" در دانمارک و انگلیس

به گزارش ممتاز نیوز، زیرسویه “بی ای.۲” (BA.2) از امیکرون طی روزهای گذشته در برخی از کشورها از جمله انگلیس و دانمارک شیوع پیدا کرده، امری که نگرانی‌هایی را بابت احتمال موج جدید همه‌گیری کرونا به وجود آورده است.

این زیرسویه به دلیل شیوع سریع و پشت سر گذاشتن دیگر زیرسویه‌های امیکرون به «امیکرون پنهانکار» (Stealth Omicron) معروف شده است.

انگلیس “زیرسویه” اُمیکرون را زیر نظر دارد

آژانس امنیت بهداشت انگلیس روز جمعه زیرسویه اُمیکرون را به‌عنوان گونه‌ای تحت نظارت و بررسی اعلام کرد.

BA.2 فاقد جهش خاصی است که در سویه اُمیکرون دیده می شود تا بتوان به آسانی آن را از سویه دلتا تشخیص داد اما طبق اعلام آژانس امنیت بهداشت انگلیس، بررسی ها روی آن در حال انجام است و هنوز به عنوان یک سویه نگران کننده معرفی نشده است.

به گفته محققان انگلیسی، طبیعت ویروس‌ها تکامل و جهش یافتن است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که شاهد ظهور گونه‌های جدید باشیم. نظارت مستمر ژنومی این امکان را به ما می دهد که آنها را شناسایی و ارزیابی کنیم که آیا مهم هستند یا خیر.

آیا شیوع “امیکرون پنهانکار” مایه نگرانی است؟

به گزارش یورونیوز، بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت سویه امیکرون که با عنوان “بی.۵۲۹.۱.۱” (B.1.1.529) خوانده می‌شود، سه زیرسویه دارد. این زیرسویه‌ها “BA.1″، “BA.2” و “BA.3” نام دارند.

در میان این سه زیرسویه تاکنون “BA.1” غالب بود. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که اکثر موارد شناسایی شده از ابتلا به سویه امیکرون ناشی از این زیرسویه بوده است.

این در حالی است که اکنون سرعت شیوع زیرسویه “BA.2” در برخی مناطق بیشتر از دیگر زیرسویه‌ها شده است. این زیرسویه اکنون در دانمارک تقریبا نیمی از موارد ابتلا به سویه امیکرون را تشکیل می‌دهد. کشورهای انگلیس، نروژ و سوئد نیز شاهد افزایش موارد ابتلا به زیرسویه “امیکرون پنهانکار” هستند.

انگلیس ۴۲۶ مورد از زیرسویه BA.2 را توالی یابی کرده است و طبق اعلام آژانس امنیت بهداشت این کشور با وجود عدم اطمینان در مورد اهمیت تغییرات ژنوم ویروسی، تجزیه و تحلیل اولیه نشان دهنده افزایش نرخ رشد در مقایسه با سویه اصلی اُمیکرون یعنی BA.1 است.

آژانس امنیت بهداشت انگلیس اعلام کرد: ۴۰ کشور توالی BA.2 را گزارش کرده اند که بیشترین نمونه در دانمارک و پس از آن هند، انگلیس، سوئد و سنگاپور گزارش شده است. در دانمارک زیرسویه BA.2 به سرعت رشد کرده است. ۲۰ درصد از کل موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آخرین هفته سال ۲۰۲۲ را این زیرسویه تشکیل داده که در هفته دوم سال ۲۰۲۲ به ۴۵ درصد افزایش یافته است.

یکی از محققان موسسه سرم استیتنس (SSI) گفت: هنوز توضیح مناسبی برای روشن شدن علت رشد سریع این زیرسویه وجود ندارد. این زیرسویه گیج کننده است اما نگران کننده نیست. BA.2 ممکن است مصونیت بیشتری داشته باشد که به آن اجازه می دهد تعداد بیشتری را آلوده کند. هنوز اطلاعات دقیق در این رابطه نداریم. همچنین این احتمال وجود دارد که افراد آلوده به BA.1 از ابتلا به BA.2 مصون نباشند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، همچنین بررسی های اولیه انجام شده در دانمارک نشان داده که تفاوتی در میزان بستری شدن در بیمارستان ناشی از ابتلا به زیر سویه BA.2 در مقایسه با BA.1 وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.