نیمی از اشخاص مبتلا به “دیابت” از بیماری خود بی‌خبر می باشند

اردیبهشت ۱۴۰۳

از هر ۲ نفر یک نفر از اشخاص از بیماری دیابت خود بی‌اطلاع می باشند که اشخاص می‌توانند با استفاده از دستگاه گلوکومتر از بیماری خود آگاه شوند.

نیما خسروی، معاون اجرایی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت در روز جهانی دیابت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان داشت: گلوکز نوعی قند است که در خون وجود دارد در اشخاص دیابتی میزان آن افزایش می‌یابد، کنترل قندخون اهمیت بسیار بالایی برای اشخاص مبتلا به دیابت دارد این کنترل روزانه که توسط خود فرد انجام می‌شود خود پایش قند خون نامیده می‌شود و با دستگاهی به نام گلوکومتر انجام می‌شود. 

وی ا اشاره به اینکه تعداد دفعات انجام تست توسط پزشک معالج شما تعیین می‌شود، تصریح کرد: معمولا تعداد دفعات انجام تست برای اشخاص مبتلا به دیابت نوع یک که انسولین استفاده می‌کنند حداقل ۴ بار در روز است که قبل و بعد از غذا، هنگام خواب و بعداز ورزش صورت می‌گیرد. 

وی در مورد زمان‌های مهم کنترل قند خون خاطر نشان کرد: قبل و بعد از صرف غذا، قبل و بعد از ورزش، قبل از خواب کنترل قند خون انجام شود. 

خسروی افزود: دقت دستگاه، ‌درد نمونه گیری، زمان مورد نیاز برای ملاحظه نتیجه، استفاده آسان، حافظه، قابلیت اتصال به کامپیو‌تر و موجود بودن دستگاه و نوار دستگاه در ایران از نکات قابل توجه هنگام خرید دستگاه گلوکوم‌تر است. 

* دیابت یک بیماری پرهزینه است

خسروی در ادامه اظهار کرد: دیابت شایع‌ترین بیماری غدد در جهان است که با افزایش قندخون سبب آسیب به همه ارگان‌های بدن می‌شود یکی از عوارض مهم دیابت آسیب به چشم و کلیه است که سبب این آسیب حساس بودن عروق کلیه و چشم به افزایش قند خون است. 

وی در خصوص دیابت و مراقبت از چشم تصریح کرد: چشم در جریان افزایش قندخون دچار تغییر غیر قابل بازگشتی می‌شود این آسیب‌ها می‌تواند با علایمی همچون تاری دید بروز کند. 

وی اذعان داشت: نگه داشتن قند خون در محدودهٔ طبیعی، معاینه سالانه چشم، نکشیدن سیگار از نکات قابل توجه در جلوگیری از ایجاد عارضه در چشم بر اثر دیابت است. 

وی افزود: کنترل قندخون، کنترل فشارخون، رعایت رژیم غذایی مناسب کم نمک و کم چرب، پرهیز از مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، پنیر، تخم مرغ و انجام آزمایش پروتئین ادرار جهت کنترل سلامت کلیه‌ها لازم است. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.