نیویورک تایمز: ناتو در افغانستان به بن بست رسیده است

با اوج گرفتن تلفات نیروهای ناتو در افغانستان و ناکامی این ائتلاف در رسیدن به توافقی با نیروهای طالبان برای تضمین ثبات در این کشور، مقامات ناتو ناگزیر از تجدیدنظر در سیاست های خود در قبال افغانستان شده اند. روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به بررسی این موضوع و رویکرد جدید ناتو پرداخته است.

با اوج گرفتن تلفات نیروهای ناتو در افغانستان و ناکامی این ائتلاف در رسیدن به توافقی با نیروهای طالبان جهت تضمین ثبات در این کشور، مقامات ناتو ناگزیر از تجدیدنظر در سیاست های خود در قبال افغانستان شده است. روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به بررسی این موضوع و رویکرد جدید ناتو پرداخته است.

در پی بحران اخیر نیروهای ناتو در افغانستان، ایالات متحده امید به حصول موافقتنامه صلح با طالبان را از دست داده اند و دبیر کل ناتو نیز در مصاحبه ای با یک روزنامه انگلیسی، از بررسی موضوع خروج زودهنگام نیروهای این ائتلاف از افغانستان خبر داده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشته است که رسیدن به صلح با طالبان که زمانی یک بخش کلیدی از راهبرد ایالات متحده در افغانستان را تشکیل می داد، از سوی فرماندهان نظامی و مقامات واشنگتن مورد تردید قرار گرفته است.

در عوض، ایالات متحده در جهت ریسدن به توافق صلحی میان طالبان و دولت افغانستان تلاش خواهد کرد؛ توافقی که خود در نهایت نیازمند تأیید پاکستان خواهد بود. با این حال، مقامات آمریکایی معتقدند چنین توافقی تنها در صورت خروج نیروها از افغانستان امکان پذیر خواهد بود.

در همین حال، در شرایطی که طی هفته های اخیر نیروهای امنیتی افغان همواره سلاح های خود را به سوی همکاران عضو ناتو خود نشانه می روند، «آندرس فوگ راسموسن»، دبیر کل ناتو در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی «گاردین» اعلام کرده ممکن است نیروهای غربی پیش از ضرب الاجل سال ۲۰۲۴ از افغانستان خارج شوند.

راسموسن در این مصاحبه گفته حملات اخیر در از میان بردن «اعتماد و اطمینان» بین ناتو و نیروهای افغان موفق عمل کرده است. وی با اشاره به اینکه این حملات در سال جاری به بیش از پنجاه کشته از نیروهای ناتو انجامیده و مقایسه آن با آمار ۳۵ نفر سال گذشته، اعلام کرده ممکن است ناتو خروج نیروهای خود را تسریع کند.

وی در پایان اشاره کرده هرگونه تصمیمی در این رابطه، طی سه ماه آینده و پس از آنکه ژنرال «جان آلن»، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گزارش خود را ارائه دهد، گرفته خواهد شد.

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، مقامات ایالات متحده نه تنها نسبت به رسیدن به توافق صلح با طالبان، بلکه همچنین نسبت به ادامه حضورش در افغانستان به شیوه دلخواه، دچار نگرانی شده است. ادامه این وضعیت می تواند راهبرد کلی آمریکا در افغانستان را نیز با چالش مواجه سازد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.