هالیوود به نازی‌ها کمک کرد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک تحقیق نشان می‌دهد هالیوود در سال‌های پیش از آغاز جنگ جهانی دوم به آدولف هیتلر و نازی‌ها کمک کرده است.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، بن اورواند مورخ هنری مدعی است به مدارکی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد هالیوود به نازی‌ها در تبلیغ مشی آن‌ها کمک کرده است.

کمتر شده بشنویم که هالیوود طرفدار رژیم هیتلر بوده و برعکس فیلم‌های متعددی ضد نازی‌ها در هالیوود در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده، از «کازابلانکا» بگیر تا «دیکتاتور بزرگ».

اما حالا مورخی جوان می‌گوید در سال‌های پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، هالیوود در راه و مسیری دیگر حرکت می‌کرد.

بن اورواند ۳۵ ساله کتابی نوشته است به نام «همکاری: همدستی هالیوود با هیتلر» و در آن به مدارکی اشاره کرده که نشان می‌دهد استودیوهای آمریکایی با اینکه از سانسور فیلم‌هایشان توسط نازی‌ها ناراحت بودند، اما بطور فعالانه به پروپاگاندای آن‌ها دامن می‌زدند.

اورواند در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «هالیوود فقط از نازی‌های آلمانی حمایت نمی‌کرد. آنها با خود آدولف هیتلر به عنوان یک شخص و یک چهره همکاری می‌کردند.»

این مورخ که در کار موسیقی فولکلور در استرالیاست، می‌گوید اولین بار در زمان دانشجویی در کالیفرنیا کنجکاوی‌اش در‌این‌باره برانگیخته شده.

او در مصاحبه‌ای خوانده که باد شولبرگ فیلمنامه‌نویس به دیدار لوئیس مه‌یر، رئیس کمپانی مترو گلدوین مه‌یر و نماینده رژیم نازی‌ها اشاره کرده و گفته در آن نشست درمورد فیلم‌های این استودیو بحث شده است.

در این کتاب ادعا شده بسیاری از رئیسان یهودی استودیوهای هالیوودی نه تنها فیلم‌هایشان را سانسور می‌کردند تا باب میل نازی‌ها شود، بلکه حتی فیلم‌هایی تولید می‌کردند که موافق با پروپاگاندای نازی‌ها باشد و حتی سرمایه اسلحه‌سازی آلمان را نیز تامین می‌کردند.

اورواند می‌گوید همکاری هالیوود با رژیم در سال ۱۹۳۰ آغاز شد، وقتی که کارل لامل جونیور از کمپانی یونیورسال موافقت کرد بخش‌های متعددی از فیلم «در جبهه غرب نیست» با موضوع جنگ جهانی اول را پس از اعتراض‌های نازی‌ها در آلمان سانسور کند.

این مورخ افزود: «به نظرم در تاریخ ما لحظه‌های تکان‌دهنده‌ای وجود دارد. من مدارکی در آرشیو ملی در واشنگتن پیدا کردم که حرف‌هایم را ثابت می‌کند. قانونی در آن زمان در آلمان بود که می‌گفت تاجران خارجی حق خروج ارز ندارند. اما در این بین کمپانی مترو گلدوین مه‌یر استثناء بود چون از صنعت اسلحه‌سازی آلمان حمایت مالی می‌کرد.»

در این کتاب توضیح داده شده پس از قدرت گرفتن هیتلر، نمایندگان رژیم بطور مرتب از این کمپانی دیدار می‌کردند و حتی گئورگ گیسلینگ نماینده ویژه آن‌ها بود که کارش نظارت بر هالیوود و درخواست حذف هر صحنه‌ای بود که مناسب نمی‌دید.

در ژوئن ۱۹۳۰ مترو گلدوین مه‌یر از ۱۰ تن از سردبیران نشریات نازی در لس‌آنجلس پذیرایی کرد و جالب‌تر اینکه در دهه ۱۹۳۰ کمتر شخصیت یهودی در سینمای هالیوود حضور دارد.

با این حال بسیاری به ادعاهای اورواند در این کتاب شک دارند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.