هدایت تحصیلی، فرایندی ۳ساله است/ آغاز هدایت تحصیلی از ابتدای سال ۹۸ برای پایه نهمی‌ها

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرایند سه ساله است، گفت: در نظام جدید آموزشی، دانش آموزان آماده می‌شوند تا رشته و شاخه مورد نظر خودشان را برای آموزش‌های نیمه تخصصی دوره دوم آغاز کنند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پانته‌آ دُری با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرایند سه ساله است، گفت: با توجه به شیوه‌نامه‌های کنونی وزارت آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی از پایه هفتم در دوره متوسطه اول آغاز می‌شود، در پایه هشتم استمرار پیدا می‌کند و اوج مراحل تصمیم‌گیری آن در پایه نهم تحصیلی در آخرین سال دوره متوسطه اول صورت می‌گیرد.

دری ادامه داد: در نظام جدید آموزشی، دانش آموزان آماده می‌شوند تا رشته و شاخه مورد نظر خودشان را برای آموزش‌های نیمه تخصصی دوره دوم آغاز کنند.

معاون وزارت آموزش و پرورش درباره زمان آغاز هدایت تحصیلی گفت: از ابتدای سال تحصیلی ۹۸ این فرآیند به شکل جدی در پایه نهم آغاز شده است و بخش مشاوره‌ای آن در حال اجرا است. هدایت تحصیلی به شیوه سال‌های گذشته انجام می‌شود و با توجه به اینکه هدایت تحصیلی در طول زمان انجام می‌شود و حجم زیادی از مراحل اجرایی در آن وجود دارد باید به تدریج صورت بگیرد تا دستورالعمل جدیدی ابلاغ نشود، دستورالعمل‌های قبلی به قوت خودش باقی است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه چرایی و چیستی هدایت تحصیلی بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: هر الگویی در زمینه شکل هدایت تحصیلی اجرا شود، درگیر نحوه اجرا خواهد بود؛ در واقع بخشی از کاستی‌های هدایت تحصیلی به نحوه اجرا مربوط است و ساختار کمتر نقش دارد.

وی در عین حال درباره میزان اثربخشی هدایت تحصیلی اذعان کرد: برای هدایت تحصیلی یک شرط لازم یعنی کف نمرات هدف گذاری شده را داریم و این حداقل استاندارد از سال‌های قبل وجود داشته است. اما شرط کافی این است که بررسی از شرایط دانش آموز صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه در دروس دیگر چه نمراتی کسب کرده است و ظرفیت خالی رشته ها چه میزان است، دانش آموز را به سمت رشته‌ای خاص هدایت می‌کنیم.

 دری در یک برنامه رادیویی اضافه کرد: بین آنچه اتفاق می‌افتد با رضایت ذینفع فاصله وجود دارد و هنر مشاوره اینجا است که دانش آموز را بر اساس شرایط بازار و استعدادها و همچنین نمرات کسب شده به سمت رشته‌ای خاص هدایت کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.