هر شب با قرآن/یک آیه یک پیام

۲۸ام بهمن ،

آیه ۳۹ سوره طه

أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّی وَ عَدُوٌّ لَّهُ وَ أَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّهً مِّنِّی وَ لِتُصْنَعَ عَلَى عَیْنِی

که او را در صندوقچه ‏اى بگذار سپس در دریایش افکن تا دریا [=رود نیل] او را به کرانه اندازد [و] دشمن من و دشمن وى او را برگیرد و مهرى از خودم بر تو افکندم تا زیر نظر من پرورش یابى.

*یکی از پیامهای کلی آیه این است که هر کس دوست خدا باشد دشمنان در جهت منافع او کار خواهند کرد بی آنکه خود بدانند. چنانکه برادران یوسف خدمتگذار یوسف شدند تا بدانچه باید برسد برسد؛ و یوسف گفت : «انَّ ربّــی لطیف لما یشاء» همانا که پروردگار من طرح و تدبیر خود را بسیار لطیف و ظریف انجام می‌دهد.

دانم سرآرد غصه را، رنگین برآرد قصه را
این آه خون افشان که من، هر صبح و شامی می‌زنم
حافظ

*چون وعده الهی این است که نهایتاً خوبی بر بدی غلبه خواهد کرد و پیروزی با خوبان خواهد بود می‌توان گفت که بدان پیوسته در خدمت خوبانند و زمینه توفیقات خوبان را فراهم می‌کنند.

*البته این بدان معنا نیست که آدمی اینجا بدان و ستمکاران را به خود بپذیرد و با ایشان دوستی کند بلکه وظیفه هر انسان شریف این است که به هر نحومناسب با ستمکاران به مقابله بعضیزد.

*اما در عین حال دل مومن گرم است که اهل دنیا هیچ کاری از پیش نخواهند برد و خواسته و ناخواسته از خدمتکاران خوبان خواهند بود، از آنکه خوبان پادشاهند و ایشان برده زَر و سیم و درهم و دینار.

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.