هزینه عملیاتهای نظامی اسپانیا در خارج از کشور افزایش یافت

به گزارش ایرنا ، دادگاه محاسبات اسپانیا روز دوشنبه اعلام کرد که هزینه عملیات های نظامی در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی به ترتیب ۵/۷۱۳ و ۹/۷۸۷ میلیون یورو بود و این کشور در عملیاتهای صلح سال گذشته مبلغ ۸۶۱ میلیون یورو هزینه کرد که نسبت به سال گذشته ۶/۸ درصد افزایش داشت .

بنا بر اعلام این نهاد اولین مشارکت اسپانیا در عملیات نظامی بین المللی مربوط به سال ۱۹۸۹ میلادی در بوسنی بود که دولت مادرید از این بابت متحمل ۱۸ میلیون یورو هزینه شد .

بر اساس گزارش دفاعی سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی ، پر هزینه ترین عملیات نظامی این کشور ، جنگ افغانستان بود که به ترتیب ۶/۳۷۸ و ۱/۴۶۴ میلیون یورو هزینه داشت و پس از آن عملیات لبنان بود که اسپانیا در این سالها ۴/۱۶۵و ۱/۱۷۳ میلیون یورو خرج کرد .

دادگاه محاسبات اسپانیا در این زمینه ، وزارت دفاع را به دلیل دوری از واقعیت ها و عدم شفافیت در زمینه دخل و خرج دفاعی به شدت مورد انتقاد قرار داد زیرا در سال ۲۰۰۹ میلادی مجموع بودجه اولیه عملیاتها ۳/۱۴ میلیون یورو بود در حالیکه این وزارتخانه ۵/۷۱۳ میلیون یورو خرج کرد .

این در حالی ‌است که در سال ۲۰۱۰ میلادی بودجه اولیه ۳/۱۴ میلیون یورو بود و در پایان سال این رقم به ۹/۷۸۷ میلیون یورو رسید.

در حالی‌ که اسپانیا از بحران اقتصادی رنج می‌ برد و دولت طرح های ریاضت جدید اقتصادی تصویب می‌ کند و مردم را وادار به صرفه جوئی کرده و رفاه اجتماعی را از آنها سلب می‌ نماید ، هزینه عملیات های نظامی اسپانیا هر سال افزایش می‌ یابد .

از سوی دیگر بر اساس آخرین نظر سنجی موسسه معتبر’الکانو’ی اسپانیا که امروز اعلام شد ،۴۶ درصد اسپانیایی ها حضور نیروهای این کشور در عملیات های نظامی افغانستان و لبنان را منفی‌ یا بسیار منفی‌ قلمداد کردند و حدود ۳۰ درصد آنها با این عملیاتها موافق بودند .

اروپام **۱۲۳۴**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۰۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.