هشت هزارمیلیارد ریال سرمایه گذاری برای توسعه پس کرانه ها بعمل آمد

‘عطاالله صدر’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر کشور تامین شده است .

وی توسعه سواحل جنوب کشور را از اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و گفت: تعداد ۴۰ بندر کوچک و چند منظوره در سواحل جنوب کشور در حال توسعه و در آستانه بهره برداری است.

وی ادامه داد: ما امروز شاهد ایجاد بنادر کوچک چند منظوره در نقاطی هستیم که پیشتر مردم به علت نبود امکانات به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده بودند. با این سرمایه گذاری زمینه بازگشت مهاجران به سمت بنادر فراهم شده و امیدواریم این رونق اقتصادی دوباره به سواحل کشور برگردد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی نقش بنادر را بلحاظ مزیت خاص جغرافیایی کشور درترانزیت کالا مهم توصیف کرد و گفت : در سال گذشته ۱۰ میلیون تن کالا ازبنادرکشور ترانزیت گردید . این میزان کالا از طریق سرزمین ایران به کشورهای مختلف ترانزیت شده چه از جنوب به شمال و چه از کشورهای شمالی به سمت جنوب کشور و کشورهای جنوب شرق آسیا و غیره انجام شده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه ، ظرفیت ترانزیت فعلی بنادر کشور را حدود ۱۶۴ میلیون تن اعلام کرد و افزود: این ظرفیت در سال گذشته نزدیک به ۱۵۰ میلیون تن بوده است .

وی افزود: خوشبختانه عملا فشارهای استکبار جهانی علیه کشتیرانی بین المللی و مشکلات پیش آمده بر سر راه مبادلات بانکی ، نتوانسته هیج تاثیری برعملکرد بنادرما بگذارد و حجم قابل توجهی در بخش تخلیه و بارگیری کالا در سال گذشته انجام شده است.

صدر اظهار داشت: درسال ۹۰ در قسمت کانتینری حدود ۳۳ درصد نسبت به سال قبل ازآن رشد داشته ایم خصوصا در ترانزیت کالای نفتی ۶۲ درصد فقط در ماههای بهمن و اسفند نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن رشد نشان می دهد.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافرازطریق بنادر کشور جابحا شدند که نسبت به سال ۸۹ که هشت میلیون نفر بوده ۲۵ درصد رشد نشان می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که از نظر اقتصادی بنادر و درمجموع وضعیت اقتصادی ما بهبود یافته و مردم به مسافرت بیشتری رو آوردند.

صدر با اشاره برگزاری اولین کنگره شهدای سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مثل بقیه مردم شهید پرور در دفاع مقدس نقش آفرینی کرد و برای حفاظت از سنگرهای اقتصادی و فعالیت های پشتیبانی جبهه های دفاع مقدس تلاش کرد.

وی گفت: در طول دوران دفاع مقدس ۹۹ شهید از نیروهای سازمان بنادر و دریانوردی کشور تقدیم محضر امام زمان(عج) و جامعه اسلامی شد که طی آیینی ازاین شهدای گرانقدر گرامی داشته شد.

ک/۳/۷۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۹۸۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.