هشدارها جدی گرفته نشد

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،
ممتاز نیوز : هشدار نسبت به افزایش سوءمصرف ترامادول و عوارض ناشی از آن باید بسیار پیشتر از اینها جدی گرفته می‌شد. اسفندماه سال ۸۷ برگزار‌کنندگان اولین سمینار کنترل سوءمصرف ترامادول اخطار دادند که در فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۶، سوءمصرف این داروی ضد درد ۲۴ درصد افزایش یافته و مدیرکل وقت نظارت بر دارو و موادمخدر وزارت بهداشت هم در همان سمینار، تصویب مصوبه‌یی برای افزایش صددرصدی قیمت فروش ترامادول را شاهدی بر رشد شیوع سوءمصرف آن دانست. دکتر اکبر عبداللهی اصل، در گزارش تفسیریی درباره ورود و توزیع و مصرف ترامادول در کشور اعلام کرد: «از سال ۸۱، قرص ترامادول صد میلی‌گرمی وارد کشور شد که در آن سال ۴۳ هزار دوز از دارو با سرانه ۵۴ میلی‌گرم و حدود ۴ هزار کیلوگرم مصرف شد. سال ۸۲، میزان مصرف دارو به سه هزار و ۵۸۰ کیلوگرم کاهش یافت اما در سال ۸۵، میزان مصرف که نشانه شیوع سوءمصرف بود، به ۴۰ تن و سرانه ۵۸۰ میلی‌گرم افزایش یافت. سال ۸۶، ۳۹ تن و سال ۸۷ هم ۲۸ تن ترامادول با سرانه ۴۰۰ میلی‌گرم در کشور مصرف شده است.»

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ در حالی که در گزارش تفسیری‌های رسمی انتشار یافته در خبرگزاری‌ها، ۱۰۰ میلی‌گرم ترامادول معادل ۱۰ میلی‌گرم مرفین خوراکی و هر قرص ترامادول معادل ۶۲ میلی‌گرم تریاک محاسبه شده، در همین سمینار، سعید صفاتیان، مدیرکل وقت درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش تفسیریی از سوءمصرف ترامادول ارائه داد که به نظر می‌رسد تا امروز، این ارقام تنها آمار رسمی علنی شده در این زمینه باشد. در گزارش تفسیری صفاتیان اعلام شد: «نتایج یک تحقیق بر هشت هزار معتاد از بین سه گروه معتادان خیابانی، زندانی و تحت درمان در مراکز درمانی در ۲۷ استان کشور، نشان داد که ۳/۳ درصد کل معتادان کشور، معتاد به داروی ترامادول می باشند. نتیجه این تحقیق نشان داده که از میان داروهای مخدر، ترامادول با شمول ۵/۲۶ درصد از مجموع سوءمصرف داروهای مخدر، بیشترین حجم را به خود اختصاص داده که ۶۶درصد مصرف‌کنندگان این دارو، متاهل ۱۰درصد بیکار می باشند و ۶۶درصد این معتادان، ماهانه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارند که به طور متوسط ۵۲ هزار تومان از درآمد خود را صرف خرید این دارو می‌کنند. ۴۰درصد معتادان در این تحقیق اعلام کرده‌اند که بعد از مصرف ترامادول هیچ حالت روحی خاصی نداشته‌اند اما ‌۲۲ درصد احساس سرخوشی، کیف و وجد بعد از مصرف این دارو را مدعی شده و ۸/۱۹ درصد هم اعلام کرده‌اند که بعد از مصرف این دارو به حالت اندوه رسیده‌اند.»

در عین حال در همین سمینار، دکتر آذرخش مکری، معاون وقت مرکز ملی مطالعات اعتیاد آماری ارائه داد که با تعمیم آن به جمع مصرف‌کنندگان دایمی ترامادول شاید بتوان پاسخی برای سبب استقبال چشمگیر معتادان ایرانی از این داروی مخدر پیدا کرد. مکری با انتقاد از فقدان هر گونه آمار درباره معتادان به متادون و ترامادول به سبب انجام نشدن تحقیق در زمینه اعتیاد به مخدرهای سبک، ضمن اشاره به نتیجه تحقیقات انجام شده در امریکا مبنی بر اینکه از هر هفت مصرف‌کننده داروی ترامادول، یک نفر به آن وابسته خواهد شد، گفت: «تحقیقات در دنیا نشان داده است که ۲۴درصد معتادان فقط داروهای مخدر بدون نسخه مصرف می‌کنند، ۲۴ درصد، این داروها را در کنار مواد مخدر سنگین مصرف می‌کنند، ۳۵درصد، ماده اصلی مصرف آنها از دسته مواد مخدر سنگین است اما در کنار آن مواد سبک مانند ترامادول هم استفاده می‌کنند و ۱۷ درصد، فقط مصرف‌کننده مواد مخدر سنگین می باشند.»

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.