هشدار درباره «کارت خوان های سارق »

شیوه های جدید تبهکاران برای ارتکاب جرایم سایبری آن هم با سوءاستفاده از بی اطلاعی شهروندان، مهم ترین دغدغه اعضای کارگروه مقابله با جرایم سایبری دادگستری استان است که در جلسه روز گذشته این کارگروه مطرح شد. به گزارش ممتازنیوز، قاضی حسین پرسا در این جلسه با اشاره به این شیوه های جدید، سوءاستفاده از اطلاعات کارت های بانکی افراد در استان را یکی از مهم ترین و شایع ترین آن ها برشمرد و گفت: متاسفانه میزان جرایم سایبری مرتبط با کارت های بانکی افزایش یافته که دلیل اصلی آن بی اطلاعی صاحبان این کارت ها از اصول امنیتی مرتبط با آن است.
کارت خوان های تقلبی و لزوم توجه شهروندان
به گزارش ممتازنیوز به نقل از خراسان، رئیس کارگروه مقابله با جرایم سایبری دادگستری استان در تشریح این موضوع اظهار داشت: در یکی از شیوه های جدید کلاهبرداری های سایبری، سودجویان با استفاده از دستگاه های کارت خوان تقلبی، اطلاعات ثبت شده روی کارت های بانکی را ذخیره سازی می کنند و پس از آن با دریافت رمز عبور کارت و تهیه نسخه مشابهی از آن کارت بانکی، به راحتی از حساب های بانکی افراد پول برداشت می کنند. قاضی پرسا افزود: متاسفانه از این شیوه کلاهبرداری در برخی فروشگاه ها استفاده می شود اما می توان با کمی دقت و حساسیت از بروز آن جلوگیری کرد. وی ادامه داد: معمولاً در این شیوه کلاهبرداران، کارت بانکی افراد را در دستگاه کارت خوان غیرواقعی (تقلبی) می کشند تا اطلاعات کارت در سیستم نرم افزاری دستگاه ذخیره شود و سپس با اعلام این که جوابی از بانک مربوطه دریافت نشد، از دستگاه کارت خوان واقعی استفاده می کنند. قاضی پرسا با بیان این که معمولاً به طور طبیعی همه افراد رمز عبور کارت بانکی خود را به فروشندگان اعلام می کنند، افزود: راه مقابله با این شیوه کلاهبرداری این است که در صورت بروز چنین رویدادی، افراد حساسیت بیشتری را لحاظ کنند و اولین اقدامی که می توان انجام داد، این است که برای پرداخت وجه، شخصاً رمز عبور کارت بانکی خود را وارد کنند و برای احتیاط بیشتر شرایط رویت وارد کردن رمز را نیز با استفاده از دست یا وسیله ای دیگر محدود کنند.
دوربین ها و ابزارهای دست ساز تبهکاران
رئیس کارگروه مقابله با جرایم سایبری استان، استفاده از دوربین های کوچک در محل دستگاه های خودپرداز بانک ها، تعبیه ابزارها و لوازم خاص برای خواندن اطلاعات یا مسدود کردن مسیر خروج کارت ها را نیز از دیگر شیوه های تبهکارانه این حوزه برشمرد و گفت: شهروندان باید نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند و در صورت بروز مشکلاتی از این قبیل، نسبت به پی گیری موضوع اقدام کنند. قاضی پرسا افزود: استفاده از سیستم های تلفن بانک و همراه بانک برای سوزاندن کارت های بانکی ضبط شده در دستگاه اقدام مناسبی است که می توان از طریق آن از خسارات احتمالی جلوگیری کرد. وی همچنین دریافت لحظه ای اطلاعات تراکنش حساب های بانکی از طریق پیام کوتاه را قابلیتی مهم و کلیدی برای نظارت و کنترل حساب ها و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی عنوان کرد.
کافی نت ها، وی پی ان ها و فیلترشکن ها
رئیس کارگروه مقابله با جرایم سایبری استان در ادامه این جلسه، به ملزم بودن کافی نت ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی به نگهداری از اطلاعات کاربران خود اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، آن ها موظف اند از این اطلاعات نگهداری کنند تا در صورت لزوم برای انجام پی گیری های قضایی از آن استفاده شود. وی با اشاره به لزوم استفاده از دوربین، احراز هویت کاربران و ثبت زمان حضور آن ها در کافی نت ها ادامه داد: رویت و ثبت اطلاعات شخصی افراد از جمله سایت هایی که مشاهده می کنند، قانونی نیست اما نگهداری اطلاعات هویتی و همچنین شماره شناسایی اینترنتی سیستمی که از آن استفاده می کنند (آی پی) ضروری است زیرا بدون انجام این کار نمی توان هیچ یک از جرایم این حوزه را پی گیری کرد. وی استفاده از وی پی ان ها و فیلترشکن ها را نیز اقدامی نامناسب در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: اگر کاربران اینترنتی بدانند که با استفاده از این نرم افزارها تمامی اطلاعاتشان رویت می شود، شاید حساسیت بیشتری را در استفاده از آن ها لحاظ کنند. قاضی پرسا تلاش همه رسانه ها و دستگا ه های مرتبط با این حوزه را برای افزایش سطح آگاهی شهروندان امری ضروری برشمرد و گفت: می توان با آگاه سازی افراد جامعه از بروز بسیاری از کلاهبرداری ها و جرایم سایبری جلوگیری کرد.
حاشیه
* قاضی پرسا درباره سیستم های همراه بانک گفت: برخی از بانک ها به صورت لحظه ای اطلاعات تراکنش های مالی را به مشتریان خود اعلام می کنند اما برخی دیگر چند ساعت پس از تراکنش پیامک مربوط را برای مشتری ارسال می کنند که با پیگیری رسانه ها می توان آن ها را برای به روزرسانی سیستم ها و تجهیزات خود مجاب کرد.
* قاضی پرسا درباره لزوم نگهداری از اطلاعات کاربران اینترنتی گفت: شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنتی باید این کار را انجام دهند اما گاهی اوقات در مواردی که برای پی گیری پرونده های این حوزه به آی پی موردنظر می رسیم، مشاهده می کنیم که اطلاعات مربوطه ذخیره سازی نشده است.
* رئیس کارگروه مقابله با جرایم سایبری دادگستری استان گفت: هرچند قوانین مربوط به جرایم سایبری مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است اما هنوز در برخی موارد با خلاء قانونی مواجهیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.