هشدار پلیس به استفاده از دستگاه کارتخوان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

پلیس فتا اعلام کرد: ناآگاهی و سهل انگاری کاربران هنگام استفاده از دستگاه های کارتخوان POS سوء استفاده شیادان و کلاهبرداران را سبب می گردد.

خبراقتصادی; رییس پلیس فتای انتظامی استان کردستان دربارهٔ کلاهبرداری از دستگاههای کارتخوان (POS ) گفت:یکی از این فن آوری هایی که خدمات اقتصادی ارایه می دهد دستگاههای pos ( کارت خوانها) می باشند که روزانه میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا برای خرید و فروش ، انجام خدمات بانکی و غیره از این دستگاهها استفاده می کنند.

سرهنگ شاکری افزود : این پایانه برای اقتصاد دستگاهی شناخته شده بوده و به نوعی وسیله ای مطمئن در مبادلات تجاری محسوب می گردد اما متاسفانه در کشور ما به سبب عدم فرهنگ سازی و ناهماهنگی دستگاه های متعدد اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی کلاهبرداری از طریق قطعات سخت افزاری ˈاسکیمرˈ ، برداشت و انتقال وجه به صورت غیر مجاز و کلاهبرداری از طریق تعویض کارت و سرقت آن را از جمله سوء استفاده های مجرمان از دستگاه کارت خوان دانسته و عمده ترین سبب سوء استفاده از دستگاههای pos را نیز بدین شرح عنوان کرد:

*دستگاه های کارت خوان بطور کلی در اختیار و در خدمت فروشنده می باشند و نه خریدار ، این دستگاه ها بیشتر در داخل گیشه فروشنده است به نوعی که خریدار اصلا به آن دسترسی ندارد.

*فروشندگان ، کارت و رمز مشتریان را درخواست می کنند، در صورتی اگر از ارائه کارت و حتی رمز شخصی به فروشنده اجتناب شود انگار که کار غیر عادی انجام گرفته و به نوعی برای فروشنده ایجاد حق شده است.

*رایج شدن چنین سهل انگاری هایی سبب شده تا امنیت دستگاه (POS) کاهش یافته و زمینه را برای انواع کلاهبرداری، سرقت و برداشت های غیرمجاز از مشتریان فراهم کند ، در این نوع کلاهبرداری، مظنون اصلی که توسط شاکی( مشتری) معرفی می گردد کسی جز فروشنده نیست.

رییس پلیس فتای انتظامی استان کردستان در ادامه اخطارهایی را نیز در خصوص استفاده از دستگاه های کارت خوان به شهروندان ارائه کرد :

*کاربران نقش مهمی در ارتقای امنیت کارت های بانکی خود دارند، کاربران برای افزایش امنیت حساب های بانکی خود باید از ارائه کارت های حساب شان به دیگران و حتی فروشندگان پرهیز کنند.

*کارت بانکی خود را در دستگاه کارت خوان کشیده و شخصاً رمز عبور را وارد کنید زیرا مسئول حفظ پول و موجودی حسابمان هیچکس جز خودمان نیست.

*کاربران قبل از اطمینان از اتمام پردازش و خاتمه عملیات بانکی محل را ترک نکنند؛ در صورت بروز تراکنش ناموفق، رسید مربوطه را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حساب خود نگهداری کنند؛ رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارت خوان در محل رها نشود.

*شهروندان درصورت ملاحظه وضعیت غیر عادی روی محل کشیدن کارت در دستگاه های pos (چسب خوردن، وجود شیء اضافه)مراتب را به مسئولین بانک مورد نظر اطلاع دهند و یا حتما پلیس فتا را در جریان امر قرار دهند.

*در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک آن را از طریق پایگاه اینترنتی پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش تماس با ما ، گزارش کنند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.