هفته بهداشت روان در تقویم رسمی کشور جایی ندارد

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس گفت: با وجود اهمیت زیاد موضوع بهداشت روان، تاکنون روزی به این نام در تقویم رسمی کشور گنجانده نشده است.

سید محمود میرزایی  در فردوس اظهار کرد: بهداشت روان دانش و هنری است که به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد روش‌هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری و راه‌حل‌های مطلوب‌تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب کنند.

وی «افسردگی یک بحران جهانی» را شعار هفته بهداشت روان در سال جاری اعلام کرد و افزود: یکی از عوارض ناشی از افسردگی پدیده شوم خودکشی است که بر اساس نظر کارشناسان جهانی و کشوری در سال جاری آمار افسردگی و خودکشی در سطح کشورها افزایش و به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس گنجانده نشدن هفته بهداشت روان در تقویم رسمی کشور را نشانه عدم توجه مسئولان به این موضوع مهم دانست و تصریح کرد: تقارن هفته بهداشت روان با هفته پیوند اولیا و مربیان می‌تواند زنگ خطری برای توجه بیشتر به سلامت دانش‌آموزان و ارائه آموزش‌های لازم به آنان باشد.

میرزایی یادآور شد: استفاده از واژه بحران در شعار امسال هفته بهداشت روان نشان از توجه بیشتر والدین و مربیان مدارس به موضوع افسردگی نوجوانان و جوانان دارد چراکه وجود افسردگی در درازمدت سبب بروز وقایع تلخی همچون خودکشی می‌شود.

*ارتباط ۸۰ درصدی بیماری‌های جسمی با روح و روان

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی با روح و روان انسان سروکار دارد مسئولان کشوری باید توجه بیشتری نسبت به بهداشت روان داشته باشند.

میرزایی به جمعیت نوجوان و جوان مراجعه کننده به کلینیک روان‌پزشکی شهرستان افزود: در حال حاضر نوجوانان و جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال و جمعیت زنان بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض افسردگی قرار گرفته‌اند.

وی کم‌خوابی، تغییرات هورمونی دوران نوجوانی و جوانی، نداشتن رژیم غذایی مناسب، مصرف نکردن ماهی در برنامه غذایی، تبعضی والدین بین فرزندان را از جمله عوامل موثر در بروز افسردگی دانست و تصریح کرد: والدین باید نسبت به فرزندان خود رفتار مناسب و برخورد صحیح داشته باشند و به تغییرات هورمونی آنان نیز توجه کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس برگزاری کارگاه‌های آموزشی سلامت خانواده با حضور اساتید استانی، برگزاری مسابقات ورزشی با عنوان شاد زیستن، بازدید از مرکز نگهداری بیماران مزمن روانی بوعلی و حضور کارشناسان بهداشت روان در مدارس مختلف سطح شهرستان فردوس را از برنامه‌های اجرایی در طول هفته بهداشت روان برشمرد.
۳۰۱۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.