همایش تبدیل دهلی نو به دومین مرکز فیلم هند برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا شرکت کنندگان در این همایش بر تبدیل دهلی به شهر دوم فیلم هند تاکید کرده و ابراز داشتند که سراسر هند نیازمند گسترش سینما و فرهنگ سازی برای سینما است .

سینمای بالیود هند که در شهر بمبئی مستقر است سالانه بیش از یک هزار فیلم تولید می کند و با تبدیل دهلی به مرکز جدید فیلم این رقم افزایش خواهد داشت .

‘بابی بیدی’، تهیه کننده فیلم، با اشاره به تنوع فیلمسازی در هند و عقاید مختلفی که در این کشور وجود دارد گفت: به عنوان مثال، سینمای چنای به سریلانکا نزدیک و از کشمیر دور است، یا سینمای کلکته با بنگلادش و پنحاب با پاکستان مشابه است. بنابراین می توانیم بگوییم که ما کشورهای زیادی در یک کشور هستیم.

وی افزود: مکان هایی همچون این جشنواره، مثل پارلمان هستند که گرچه آرای افراد با هم مشابه نیست ولی قرار است به تصمیم مشترکی برسند.

این تهیه کننده سینمای هند ادامه داد: درست است که انگلیسی زبان رسمی ماست، اما سینما و کریکت دو حوزه ای هستند که هر هندی به آن علاقه دارد.

وی گفت: در دهه ۶۰-۷۰ هیچ فیلمی بدون فیلمبرداری در کشمیر تمام نمی شد و حالا دهلی این شرایط را پیدا کرده، ضمن اینکه دروازه شمال هند، کشمیر نیز هست.

بیدی با اشاره به اینکه امروز فیلمبرداری در بمبئی تقریبا دیگر غیر ممکن شده، گفت: اکنون دهلی لوکیشن فیلم سازی شده نه شهر فیلم، و باید به این نکته توجه داشت که تبدیل پایتخت به شهر فیلم کار سختی است چون فضایی در این شهر وجود ندارد.

وی ضمن طرح این پیشنهاد که از فضاهای بین شهری برای ایجاد امکانات لازم استفاده شود افزود: ما نمی خواهیم دهلی آیینه بمبئی یا چنای شود، بلکه هدف این است هم فیلمبرداری و هم فیلمسازی در دهلی ممکن شود.

شکهر کاپور، فیلمساز مشهور هندی نیز که در این همایش حضور داشت با ذکر مثالی به راه های تبدیل دهلی به دومین شهر فیلم هند پرداخت و گفت: شاید ۹۰ درصد فیلم های هالیوود در لس آنجلس ساخته نشود. لس آنجلس بازار فیلمی بزرگ و محل تصمیم گیری در باره فیلم است، بهترین دانشگاه های فیلمسازی هم در این شهر هستند.

وی افزود: دهلی هم به همین ترتیب باید با ایجاد امکانات آموزشی و فضای زندگی که برای فیلمسازی مناسب است، جذب کننده فیلمساز یا سازندگان فیلم باشد.

این فیلمساز هندی افزود: بیش از اینکه در باره مکان و میراث صحبت کنیم باید در باره ایجاد زیرساخت ها گفتگو کنیم و ببینیم چطور دهلی به شهری انگیزه ساز تبدیل می شود.

وی افزود: به عنوان مثال کشوری مثل سنگاپور هتل و همه تسهیلات را به فیلمسازان می دهد تا در آن کشور فیلم بسازند، کشورهای زیادی هم هستند که دوست دارند پذیرای فیلمسازان هندی باشند. ما انتظار داریم که با ایجاد چنین شرایطی در دهلی، خلاقیت ها را جذب کنیم.

شرکت کنندگان در نخستین روز این همایش دو روزه، برای رسیدن به هدف تبدیل دهلی به دومین شهر فیلم هند، بر ایجاد فضاهای مناسب برای تبدیل دهلی به دومین شهر فیلم این کشور ، از جمله ایجاد موزه ای در باره فیلم، استفاده از فستیوال ها، فضاهای شهری همچون پارک ها، همکاری با دانشگاه ها و همچنین بر ضرورت وجود سیستمی یکسان و مرجعی واحد برای ارایه مجوز به فیلم تاکید کردند.

جشنواره فیلم ˈاسیان – سینه فنˈ یکی از معتبرترین جشنواره های منطقه آسیا و مهترین جشنواره آسیا، عرب و هند است که امسال با شرکت ۱۷۵ فیلم از جمله ۶۱ فیلم کوتاه برگزار می شود و تمرکز خود را بر آزادی اندیشه و بیان قرار داده است.

دوازدهمین جشنواره ˈاسیان – سینه فنˈ با حضور ۳۸ کشور و دو داور و پنج فیلم از جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو درحال برگزاری است.

آساق ** ۵۸۹**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۵۵۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.