همایش های علمی زمینه ساز برنامه های اصولی درعرصه مدیریت بحران است

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش ایرنا ˈقاسم سمیعیˈ روز یکشنبه در نشست هماهنگی چهارمین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان، سازه های زیرزمینی و شریان های حیاتی که با حضور رییس نظام مهندسی گلستان برگزار شد، افزود: همایش‎هایی از این قبیل می‎تواند، در تعمیق نگاه علمی و تخصصی به موضوعات مرتبط با مدیریت بحران مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت بحران استان از هرگونه ترویج مباحث علمی در این عرصه حمایت می‎کند و اعتقاد دارد پرداختن به موضوعات مرتبط با مدیریت بحران در همایش‎های تخصصی به شناخت بهتر جایگاه این موضوع در جامعه و مجامع علمی و پژوهشی کمک می‎کند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به نوپا بودن مدیریت بحران در کشور افزود: لازمه تأثیرگذاری بیشتر این مدیریت، تولید نرم افزارهای علمی و فکری است.

سمیعی یادآور شد: تجربه های اخیر و قبل نشان داده که این سرزمین هر لحظه در معرض تهدید بلایای طبیعی است و ایفای نقش این مدیریت در راستای پیشگیری می‎تواند به کاهش اثرات مخرب این بلایا کمک کند.

وی، برگزاری همایش یا نشست‎های علمی را مرتبط با چرخه پیشگیری و آموزش دانست و ادامه داد: نشر علم و تغذیه فکری جامعه علاقه مند به موضوع مدیریت بحران، از مسیر تبادل نظر، هم اندیشی، استفاده از تجارب دیگر ملل و امکان مطالعه منابع علمی میسر خواهد بود.

سمیعی اضافه کرد: در سال های اخیر راه‎اندازی اولین کتابخانه تخصصی مدیریت بحران در سطح کشور در این اداره کل سبب شد تا بسیاری از پژوهشگران و صاحب‎نظران به این مجموعه مراجعه کنند و از این منابع غنی بهره‎برداری کنند.

وی یادآور شد: توسعه علمی در مجامع علمی و دانشجویی راه را برای قدم های مثبت و تأثیرگذار در مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل ˈپیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازیˈ مهیا می‎سازد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اشاره به محورهای اصلی همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان، سازه های زیرزمینی و شریان های حیاتی گفت: بررسی نقش مهندسان و سازمان نظام مهندسی در مدیریت بحران های طبیعی و حوادث غیرمترقبه و سازوکارهای اصلاح نظام ساخت وساز و نقش آن در کاهش خسارات ناشی از این نوع حوادث بعضی از محورهای این همایش تخصصی است.

سمیعی اضافه کرد: نقش سازمان های متولی شریان های حیاتی شهری و برون شهری در مدیریت بحران و طراحی شریان های حیاتی شهرها در حوادث طبیعی از دیگر محورهای اصلی این همایش علمی محسوب می‎شود.

چهارمین همایش علمی و تخصصی مدیریت بحران در صنعت ساختمان، سازه های زیرزمینی و شریان های حیاتی ۱۲ اردیبهشت سال جاری به مدت یک روز در محل تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‎شود.

به گفته سمیعی، الزامات پدافند غیرعامل در بحران، مدل سازی و طراحی سازه های زیرزمینی در مواقع عادی و بحران و بررسی مدیریت بحران در سازه های زیرزمینی با نگاهی بر تجربیات سایر کشورها از دیگر مباحث علمی این همایش است.

وی، موضوعاتی با عناوین شهر خلاق، عامل موثر در توسعه پایدار، نقش شهر خلاق در کنترل بحران های طبیعی، استراتژی های توسعه پایدار و نقش آن در مدیریت بحران، نحوه استفاده از برنامه ریزی های شهری در مدیریت بحران، رابطه شهرهای خلاق با پدافند غیرعامل، عصر اطلاعات و کنترل بحران های شهری را از دیگر موضوعاتی قلمداد کرد که در این همایش کشوری به آن پرداخته می‎شود.

وی یادآور شد: به شرکت کنندگان در این همایش گواهینامه حضور در دوره مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا خواهد شد.

۶۰۱

انتهای پیام /*

Social@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.