همسایه‌ای در ماه و داستان بربت ایرانی

۱۱اردیبهشت،

به گزارش خبرآنلاین، باقری دربارهٔ «همسایه‌ای در ماه» گفت: قریب به چهل شعر در این مجموعه آورده شده است که عموما شعرها در قالب غزل سروده شده‌اند. این شاعر جوان، قالب غزل را مورد پسند عامه مردم ذکر کرد و گفت: هر کدام از قالب‌ها کلاسیک و نو جایگاه خاص خود را دارند و نمی‌توان نسبت به آنها خط کشی انجام داد، اما از آن‌جایی که شعر شاعرانی چون حافظ و سعدی با زندگی مردم ما همواره آمیخته بوده است، به نظر من کماکان اقبال نسبت به قالب‌های کلاسیکی مثل غزل در بین خوانندگان بیشتر است. البته به این نکته باید اذعان داشت که درفضای شعر امروز، برای خواننده حرف‌ها مهم‌تر از قالب‌ها است زیرا مخاطب امروزی از شعری که دارای زبان و مفهوم قابل فهم باشد بیشتر استقبال می‌کند.

باقری در یکی از شعرهایش اینگونه سروده است:
وقتی بنای شعرها بر دلبری باشد
بگذار اینجا قافیه بی‌ روسری باشد
بنشین کنار این غزل‌ها خستگی در کن
حیف است دیدار من و تو سرسری باشد

وی همچنان غزلی را به ساحت حضرت معصومه(ع) با این مطلع تقدیم کرده است:
قم شهر بغض‌های غریبانه من است
اینجا مرا دوباره به خاطر می‌آوری 

بنابراین گزارش، «داستان بربت» یا دایره‌المعارف ساز عود عنوان کتابی است از مجید ناظم‌پور که وی در این کتاب مواردی چون پیدایش ساز بربت، سیر تکامل و اصالت ایرانی بودن آن را مورد بررسی قرار داده است. جلد اول این اثر در دفتر موسیقی حوزه هنری تولید و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. ناظم پور دربارهٔ این کتاب اظهار داشت: از همان روزهایی که نوازندگی و تمرین عود را آغاز کردم، متوجه شدم که اطلاعات کمی دربارهٔ تاریخچه این ساز وجود دارد. برای همین پژوهش‌های خودم را در مورد این ساز آغاز کردم؛ چون کسانی بودند که جسته و گریخته ادعا می‌کردند، عود یک ساز ایرانی است، اما اسناد و اطلاعاتی که ایرانی بودن آن را اثبات کند در عمل وجود نداشت. ناظم‌پور سپس به پژوهش‌هایی که در مورد ساز بربت انجام داده، اشاره کرد و گفت: «بعد از مدتی متوجه شدم اسناد و اطلاعاتی که اثبات کند عود یک ساز ایرانی است، بسیار اندک است؛ برای همین با سفر به نقاط جهان، خصوصاً کشورهای عربی و تفحص در موزه‌ها و کتابخانه‌های این ممالک، به اسناد چشمگیری دست یافتم.»

این پژوهشگر موسیقی در ادامه گفت: «حاصل این تحقیقات که با هزینه شخصی خودم قریب به یازده سال طول کشید، که این اثر را در سال ۸۹ برای چاپ به ناشر سپردم. ناظم‌پور این اثر را کامل‌ترین پژوهش دربارهٔ ساز بربت خواند و در این باره خاطر نشان کرد: «امروز به‌صراحت اعلام می‌کنم که تحقیقات من دربارۀ این ساز (بربت) یک دایره‌المعارف جامع است.»

«پیدایش ساز بربت، سیر تکامل فیزیک بربت، نوازنندگان معروف بربت در ایران، و بربت در ادبیات شعرای ایران، عناوین فصل‌های این کتاب است که نویسنده در فصل آخر کتاب نیز ایرانی بودن این ساز را اثبات کرده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.