همسرت را بهتر بشناس…

دوران عقد از زمان گفتن بله توسط عروس و داماد آغاز شده و تا زمان رفتن به زیر یک سقف ادامه دارد. این دوران، دوران مهمی‌است چراکه نقطه‌ی آغاز شناخت زن و مرد از یکدیگر در این زمان آغاز می شود.

در دوران عقد همسران می توانند، ویژگی های رفتاری و شخصیتی یکدیگر را بشناسند و با توجه به این شناخت در راستای بهتر شدن رابطه شان گام بردارند. یکی از موضوعاتی که در این دوران مطرح است، شناخت سلامت جسم و روان همسران است. بسیاری از جوانان از این‌که همسر آینده شان سلامت روانی نداشته باشد نگران اند و این دوران، با توجه به ویژگی های خاص خودش که زندگی کردن زن و مرد در خانه های پدری و شکل نگرفتن کامل یک خانواده است، زمان مناسبی است تا از این سلامت مطمئن شوند.

دوران عقد فرصتی است که زن و مرد قبل از ورود به زندگی مشترک از موضوعاتی اطمینان حاصل کنند، موضوعاتی مانند: استفاده از مواد مخدر، استفاده از مشروبات الکلی، اطمینان از هویت فرد و خانواده اش، اطمینان از شغل فرد، مشکلات روانی مانند: بدبینی و بددلی، جنون و…

یکی از مسائلی که در این دوران باید نسبت به آن شناخت حاصل کرد، اعتیاد همسر است. اعتیاد و مواد مخدر هم وابستگی بدنی و هم وابستگی روانی ایجاد می‌کند و در پی آن فرد به افسردگی، اضطراب و خودشیفتگی و… مبتلا می‌گردد. بنابراین برای اطمینان از سلامت همسر می توان زمان بودن در کنار یکدیگر را افزایش داد، تا اگر فرد دارویی یا ماده ی مخدری را مصرف می کند، این موضوع افشا شود.

مسلماً این زمان باید بیشتر از چند ساعت و حدود یک یا چند روز باشد تا اگر فرد مقابل به ماده یا دارویی وابسته است، در این مدت نیاز به مصرف آن پیدا کند و موضوع اعتیاد او پنهان نماند. اما اگر ساعات با هم بودن همسران، به چند ساعت ختم شود، احتمال دارد که در ساعت های با هم نبودن ماده ی مخدر مصرف شود و فرد مقابل پی به این موضوع نبرد.

مسافرت رفتن با یکدیگر از مواردی است که می تواند بسیاری از رفتار ها و اخلاق ها و وابستگی های فرد را نشان دهد و از قدیم نیز این موضوع را می گفتند که اگر می خواهی کسی را بهتر بشناسی با او به مسافرت برو.

برای بررسی بعضی رفتارهای همسر، خوب است که حرکات او را زیر نظر گرفت. نوع برخورد او با کودکان، با غریبه ها، با خانواده، دوستان و… می‌تواند بعضی ویژگی های روانی فرد را نشان دهد. دقت کردن به تفریحاتی که فرد برای خود برمی گزیند، میزان مهر و محبتی که با خانواده اش دارد، بررسی دلایل شادی و ناراحتی فرد و نوع واکنش او در موقعیت های مختلف نیز می تواند تا حدودی همسران را با میزان سلامت روانی یکدیگر آشنا کند.

بسیاری از زوج ها در دوران عقد، فقط در لحظات خوبی و خوشی ترجیح می دهند با هم باشند، آن‌ها خود را آراسته و زمانی را با همسرشان طی می کنند، اما خوب است که در دوران ناخوشی و حال نامساعد نیز همسران در کنار هم قرار بگیرند و رفتارهای یکدیگر را این شرایط بسنجند.

این دوران، دوران شناخت است و همین شناخت می تواند زندگی دو نفر را به سوی خوشبختی براند. نباید در کنار همه‌ی شیرینی های این دوران، نکته سنجی و دقت در رفتار یکدیگر را فراموش کرد و اگر موضوعی فکر ما را مشغول می کند، نباید به سادگی از کنار آن گذشت، چرا‌که همین موضوعی که امروز بی توجه از آن عبور می کنیم می تواند فردا سر‌منشاء جدایی دو نفر بعد از رفتن به زیر یک سقف باشد.

البته نباید فراموش کرد که در کنار همه ی نکته سنجی ها و دقت در رفتار و گفتار یکدیگر سعی کنیم خاطره ی خوبی از این دوران بسازیم، چرا که هنوز همسران زیادی که سال‌هاست با هم زندگی می کنند، دوران عقد را بهترین روزهای زندگی خود می دانند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.