همه وعده‌های آقای رییس

جام جم آنلاین: شاید در واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌ها، شهریه‌های سنگین با وضعیت مالی مناسب دانشجویان این واحدها تناسب داشته باشد، اما در واحدهای دانشگاه آزاد به هیچ وجه این روال صادق نیست؛ شاهد عینی این موضوع نیز صحبت‌های اخیر رئیس دانشگاه آزاد در همین خصوص است.

فرهاد دانشجو در جمع نمایندگان مجلس به صراحت اعلام کرد: «۷۰ درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد از اقشار ضعیف جامعه هستند» و این سخن بروشنی گواه این مطلب است که شهریه‌های میلیونی در دانشگاه آزاد، اصلا با اوضاع مالی اغلب دانشجویان این دانشگاه غیر دولتی تطابق ندارد.

در حالی که یکی از اصلی‌ترین وعده‌های فرهاد دانشجو برای تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد، کاهش ۲۰ درصدی شهریه‌های دانشجویان بود، اما رییس دانشگاه آزاد، فعلا که کاهش شهریه‌ها را منوط به پیدا کردن منابع مالی جدید برای دانشگاه کرده است و البته در همین راستا نیز دوباره قول داده که به منظور درآمدزایی دانشگاه آزاد و کاهش شهریه‌ها، پنج آزمایشگاه ملی عظیم را در پنج استان کشور راه‌اندازی خواهد کرد.

در این شرایط، سخن اصلی اینجاست که وقتی شخص رییس دانشگاه آزاد هم اذعان دارد که اکثر دانشجویان دانشگاه آزاد از طبقات ضعیف جامعه هستند، بدیهی است که تجمیع این گونه وعده‌ها نمی‌تواند در مقام عمل، گرهی از مشکلات مالی دانشجویان بگشاید.

از سوی دیگر، نباید از خاطر برد که راه‌حل‌هایی همچون راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بزرگ ملی ـ حتی در صورتی که این وعده جدید، عملی شود ـ راهبردی استراتژیک، بلندمدت و هزینه‌بر است که قطعا نمی‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، مشکلات شهریه دانشجویان نیازمند را حل کند؛ اما دانشگاه آزاد می‌تواند همچون سیستم آموزشی بسیاری از مراکز آموزش عالی مطرح جهان، از توانمندی‌های علمی دانشجویان استفاده کند و در ازای این فعالیت ‌های پژوهش‌محور که اتفاقا به رشد علمی دانشجویان نیز کمک می‌کند، تخفیف شهریه نیز برای این دسته از دانشجویان در نظر بگیرد.

در واقع، به کار بردن چنین راهکار کوتاه مدت و موثری، در کنار راه حل‌های بلند مدتی همچون افتتاح آزمایشگاه‌های ملی برای ارتباط موثر دانشگاه با صنعت، می‌تواند شرایطی را فراهم کند که همه هزینه‌های دانشگاه آزاد از محل درآمدهای اقشار ضعیف جامعه تامین نشود.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.