همه چیز درباره‌ی ای‌میل ایرانی

معاون توسعه شبکه سازمان فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به وضعیت ای‌میل‌های ایرانی و به ویژه ای‌میل‌های دولتی ایرانی که کارکرد مناسبی نداشته و حتی برای ایجاد آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه و مراجعه حضوری وجود دارد، توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: ای‌میل‌های دولتی قرار نبود از ابتدا به کاربران عادی اختصاص داده شوند اما بر اساس شرایط قرار بر این شد که تا مدتی این ای‌میل‌ها از کاربران عادی هم حمایت کنند.

به گزارش ایسنا علی‌اصغر انصاری در پاسخ به این سوال که چرا برای ای‌میل‌هایی که از طریق بخش دولتی ایران راه‌اندازی می‌شود، زمانی ۲۴ ساعته برای ایجاد پست الکترونیکی صرف می‌شود اظهار کرد: این ۲۴ ساعت زمان برای کاربران عادی است چراکه ممکن است افراد دامنه‌های مختلفی را برای آدرس ای‌میل خود استفاده کنند و در این میان گاه از سر کنجکاوی از عباراتی نامفهوم بهره بگیرند. در این مدت ما جست‌وجو می‌کنیم تا اگر آدرس انتخاب شده مطابق عرف بود، آن را راه اندازی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری که درباره ایمیل‌های شرکت پست طرح شده بود گفت: این ایمیل‌ها به گونه‌ای هستند که باید فرد حقیقی پیش از راه اندازی آدرس ایمیل شناخته شود چرا که شرکت پست سرویس‌های واقعی ارائه می‌کند ولازم است که همان طور در دنیای حقیقی کاربر این شرکت با اطلاعات مختلف شناخته می‌شود در سیستم پست الکترونیکی هم اطلاعات لازم از او وجود داشته باشد. در واقع ماموریت‌های ایمیل شرکت پست همانند ماموریت‌های این سازمان متفاوت است.

او در ارتباط با هزینه‌ای که بابت راه‌اندازی این ای‌میل‌ها دریافت می‌شود توضیح داد: در دنیا بسیار رایج است که سرویس‌دهندگان اینترنتی هزینه‌ای را بابت خدمات خود دریافت می‌کنند.

انصاری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ای‌میل ایرانی چاپار عنوان کرد: در میان ای‌میل‌های ایرانی ایجاد شده، ماموریت چاپار به آن چه که کاربران عادی نیاز دارند تا حدی نزدیک‌تر است البته این پست هم دولتی است و زیر نظر شورای عالی اطلاع رسانی و با همکاری سازمان فن‌آوری اطلاعات راه اندازی شده است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک اپراتورهای ایمیل داخلی را داشته باشیم که این اپراتورها قادرند بلافاصله آدرس الکترونیکی جدید را ایجاد کرده و خدمات مختلف را ارائه دهند.

او از انتشار فراخوان سازمان فن‌آوری اطلاعات برای شناسایی اپراتورهایی که امکان فعالیت و علاقه‌مندی همکاری در این زمینه را دارند خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سرویس‌ها رضایت عمومی را در این زمینه خواهیم داشت.

انصاری در بخشی از سخنان خود به بحث تامین هزینه‌ و سرمایه‌گذاری در این بخش اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت این موضوع اظهار کرد: اگر قرار باشد خدمتی از فضای آموزشگاهی بیرون بیاید و قد علم کند باید ابتدا جغرافیای کار آن مشخص و معلوم باشد که به عنوان مثال این سرویس قرار است مختص یک کشور، کشورهای فارسی زبان، کشورهای مسلمان و یا چند زبانه باشد؛ هر یک از این موارد نیاز برنامه‌ریزی خاص خود دارد و اگر شرکتی قصد داشته باشد چنین فعالیتی صورت دهد قطعا باید با اتکا به یک سرویس غنی و زیرساخت‌های مطلوب گام بردارد تا در عرصه‌های بین‌المللی توان رقابت با سایر شرکت‌ها را داشته باشد.

وی ادامه داد: تاکنون در ایران شرکت‌های مختلفی وارد این عرصه شدند اما با توجه به ریسک‌های بالا و خطرات متعدد مالی که در این بخش وجود داشت آن‌ها نتوانستند کار خود را برای درازمدت ادامه دهند البته اکنون دو یا سه سال است که وزارت ارتباطات با همکاری برخی نهادهای متولی اقدامات خاصی را در این زمینه شروع کرده است.

معاون گسترش شبکه سازمان فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات ای‌میل‌های ایرانی چرا وزیر ارتباطات در استفاده سازمان‌های دولتی از این ای‌میل‌ها اصرار داشته است توضیح داد: بخش‌نامه‌ای که وزیر آی.سی.تی ابلاغ کرد، از این جهت بود که بسیاری از بانک‌ها و اپراتورها برای انتقال صورت حساب و یا اسناد خود از ای‌میل‌های خارجی استفاده می‌کردند و این موضوع مخاطرات متعددی به دنبال داشت به همین دلیل چنین بخش‌نامه‌ای ابلاغ شد و اکنون بسیاری از کاربران بخش‌های دولتی ما دو ای‌میل دارند که یکی از آن‌ها داخلی و به عبارت دیگر ای‌میل اداری آن‌هاست و ای‌میل دوم ایمیل خارجی آن‌ها که مربوط به ارتباطات شخصی آن‌ها می‌شود و در هر صورت با این بخش‌نامه مقرر شد که ادارات دولتی تا حد ممکن از ای‌میل‌های با دامنه .ir استفاده کنند.

انصاری در بخش دیگری از این برنامه در ارتباط با موتورهای جست‌وجوی بومی اظهار کرد: بسیاری از موتورهای جست‌وجوی قوی کمه از تیم گوگل منشعب شده بودند، مدتی پس از جدا شدن نتوانستند به رقابت خود ادامه دهند در حالی که این ای‌میل‌ها از نظر فنی بسیار قوی بودند. به هر صورت برای تبدیل شدن به یک موتور جست‌وجوی قوی لازم است که سرویس دهنده‌ها توان رقابت در بازارهای وسیع بین‌المللی را داشته باشند.

او ادامه داد: ما صرف داشتن یک محصول نمی توانیم مدعی شویم موتور جست وجو داریم؛ چراکه اگر قرار باشد موتوری کنار گوگل و کنار موتور جست‌وجوها مطرح دنیا به رقابت بپردازد قطعا باید در حوزه فنی آن سرمایه‌گذاری‌های مناسبی صورت گرفته باشد و زیرساخت‌های قوی بابت این بخش وجود داشته باشد.

وی درعین حال عنوان کرد: اکنون در دنیا سرویس‌دهنده‌های متعددی برای خدمات پست الکترونیکی و یا موتور جست‌وجو وجود دارند و شاید ما هزاران ارائه کننده ای‌میل و صدها موتور جست‌وجو داشته باشیم اما از تمام این سرویس‌ها تنها چند سرویس هستند که شاخص بوده و مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. ما هم در ایران از این قاعده مستثنی نیستیم.

انصاری عنوان کرد:‌ اساسا تولید یک محصول نرم‌افزاری در عین سادگی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است؛ این کار اگر قرار باشد با هزینه‌ی بالا و در حجم کم انجام شود به راحتی می‌توان سرویس‌ها را حتی به شکل رایگان در فضای مجازی ارائه کرد. اما اگر قرار باشد سرویسی حجیم ایجاد شده و میلیون‌ها کاربر حمایت کند قطعا نیاز است که زیرساخت‌های قوی در این زمینه وجود داشته باشد و سرمایه‌گذاری کافی نیز صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا او که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت در پایان یادآور شد:‌ در تاریخچه فضای مجازی در کشور ما ارائه کنندگان مختلفی به بازار پا گذاشتند اما هیچ یک از آن‌ها نتوانستند هزینه‌هایی که به آن‌ها تحمیل می‌شود را تحمل کنند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.