همه چیز درباره سفر با کودکان

سفر همیشه با احتمال بروز بعضی از مشکلات، بیماری ها یا خطرات همراه است. اما وقتی صحبت از بچه ها به میان می آید، لازم است توجه بیشتری داشته باشیم تا سفر به کام خانواده تلخ نشود.

ir2413 همه چیز درباره سفر با کودکان

سفر با کودکان
۱٫ اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید قبل از عزیمت سلامت عمومی مقصد را بررسی کنید و چنانچه واکسن‌های خاصی برای آنجا لازم است، ‌‌بزنید. با توجه به مقصد سفر و مدت زمان اقامت در آن، مصونیت داشتن درخصوص موارد زیر پیشنهاد می‌شود (اگرچه برخی از آنها نمی‌تواند برای نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار بگیرد): واکسن هپاتیت A ‌ و‌ B، واکسن تب زرد، واکسن حصبه (تیفوئید) و واکسن هاری.

۲٫ یکی از بیماری‌های کشنده‌ای که هر سال جان صدها کودک را می‌گیرد مالاریاست. سعی کنید تا حد امکان از سفربه‌مناطقی که احتمال ابتلا به آن وجود دارد، به همراه فرزندانتان خودداری کنید.

۳٫بیشتر مشکلات سلامتی که تا به حال در خصوص کودکان در حین سفر گزارش شده، مربوط به اسهال، مالاریا، تصادف ‌ با وسایل نقلیه و حوادث آبی بوده است. اسهال و بیماری‌های گوارشی بیشتر از بیماری‌های دیگر هنگام سفر، کودکان را گرفتار می‌کند؛ چراکه بچه‌ها دست خود را بیشتر در دهانشان می‌گذارند و بدنشان نسبت به خیلی غذاها و آشامیدنی‌ها حساس است و بدن آنها بیشتر از زمانی که بزرگسالان دچار اسهال می‌شوند، آب بدن خود را از دست می‌دهند. مرتبا مواظب حفظ آب بدن کودک خود باشید و این کار را با خوراندن مایعات کافی و سالم انجام دهید. سعی کنید از بطری‌های آب کارخانه‌ای و یا آب جوشیده استفاده کنید. در نوزادان، تغذیه با شیر مادر، بهترین راه کاهش بیماری‌هایی است که منشأ آب و غذایی دارد.

۴٫حیوانات برای بچه‌ها بسیار جذاب‌هستند و بچه‌ها همواره به سمت آنها گرایش پیدا می‌کنند، به همین دلیل احتمال این که توسط آنها گزیده شوند، نوک بخورند‌ یا نیش زده شوند، بسیار زیاد است. گاز گرفتن حیوانات ممکن است سبب انتقال بیماری‌ هاری شود. پس تا آنجا که امکان دارد کودکان را از حیوانات دور نگه دارید.

۵٫ اگر در طول سفر ‌‌به استخر، دریا، پارک‌های آبی ‌یا هر‌نوع منطقه آبخیزی می‌روید، قانون اول آن است که هرگز به بچه‌ها اجازه ندهید تا به‌تنهایی وارد آب شوند، حتی اگر کاملا به شنا ‌ مسلط هستند‌ باید تمام مدت جلیقه نجات به تن داشته باشند. همچنین مهم است که بدانید آبی که کودکان بدان وارد می‌شوند، دارای مواد شیمیایی مضر ‌یا ستاره دریایی هست یا نه. آبهای خیلی سرد، آبهای روان (مانند رودخانه‌ها) و افتادن ناگهانی در آب برای بچه‌ها شدیدا منع می‌شود.

۶٫ برداشتن برخی داروها چون آنتی‌هیستامین‌، مسکن‌‌، داروهای ضداسهال و مواردی از این قبیل لازم است؛ اما توجه داشته باشید که شماره یکی از پزشکان معالج خود ‌یا کودکتان را به همراه داشته باشید تا در صورت بروز هر مشکلی ابتدا با وی مشورت کرده و سپس از این داروها استفاده کنید.

۷٫ همیشه یک کلاه با لبه پهن و کرم ضدآفتاب با حداقل SPF30 بردارید تا پوست کودک را از اشعه‌های مضر خورشید محفوظ دارید. آفتاب‌سوختگی می‌تواند لذت هر سفری را تلخ کند و از بین ببرد. استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب نیز برای کودکان به اندازه بزرگسالان نیاز است.

برگرفته از جام جم
تبیان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.