همه گزینه ها زیر سؤال !

۱- انزوا و بطور مشخص انزوای سیاسی-political isolation- از به اصطلاح راهبردهایی است که در تمامی سال های گذشته دشمن به سرکردگی آمریکا علیه جمهوری اسلامی به صحنه آورده است. از همین روی؛ برای اینکه این راهبرد- بخوانید آرزوی- نظام سلطه بر ضد ایران تحقق و عینیت بیابد از اهرم های مختلفی استفاده کردند؛ «تحریم های اقتصادی»، «صدور قطعنامه های پیاپی»، «ایران هراسی»، «خطرناک جلوه دادن برنامه هسته ای»، «پمپاژ شایعات و تهمت ها در قالب پرونده حقوق بشر» و حتی استفاده از «گزینه نظامی در جنگ تحمیلی». طرفه آنکه مقارن با تحرکات و دسیسه ها و به پیش کشیدن سناریوهای شیطانی دشمن علیه کشورمان تا ایران اسلامی را منزوی نشان دهند در دوره ای جماعتی در داخل همنوا با دشمن، نظام را به عقب نشینی دعوت می کردند تا به اصطلاح هشدار داده باشند که ایران در چنبره انزوا قرار نگیرد!

البته همان ایام رهبر بصیر انقلاب در سخنانی راهگشا که گویا نقشه راه ملت است خاطرنشان کردند؛ «حالا فلان آقای نویسنده از فضای بازی که بحمدالله در کشور ما هست، سوء استفاده کند و ایستادگی ملت ایران را بگوید «انزوا»!، آیا این انزوا است؟ آیا ملتی که همه دنیا از عزت و عظمتش خبر می دهند منزوی است؟ اگر معنای منزوی این است که یک ملت مستقل باشد و تسلیم این و آن نمی شود این انزوا از هر چیز دیگری بهتر است؛ این انزوا نیست، خیال کرده اید که اگر ملت ایران از اصول خود صرفنظر کند از راه پرافتخار دوران حیات امام(ره) برگردد، دست دوستی التماس آمیز و حقارت آمیز به سوی قدرت ها دراز کند همه مشکلات اقتصادی این کشور یک شبه حل خواهد شد؟ ابداً.» (در حرم رضوی- اول فروردین ۱۳۷۷)
۲- در آن دوره دشمن ناکام ماند و بذر انزوای ایران در پهنه سیاسی محیط بین الملل به بار ننشست اما طبیعی بود که دشمن به دشمنی خود ادامه دهد، دسیسه چینی کند، سناریو طراحی نماید و پتانسیل خود را به صحنه آورد آنهم تمام و کمال. بنابراین پس از دوره اصلاحات و در کمتر از یکسال از شروع یک دولت اصولگرا، برخی منابع رسمی در غرب، خبر راهبرد ۶ ماده ای آمریکا برای انزوای سیاسی و اقتصادی ایران در جامعه جهانی را به بیرون درز دادند.
در این راهبرد که در اردیبهشت سال ۸۵ علنی شد بطور خلاصه بر این موارد تصریح شده بود؛ «منزوی کردن مالی و اقتصادی مقام های ایرانی»، «بستن حساب های مالی دولت ایران»، «منع دولت ایران از انجام معاملات مالی رسمی»، «مسدود کردن سپرده های دولت ایران»، و مواردی از این دست.
در همان ایام، برخی از رسانه ها و شخصیت های غربی در پوشش مراکز مطالعاتی و اندیشکده های بین المللی به تفسیر راهبرد ۶ ماده ای آمریکا برای انزوای ایران پرداختند و از جمله «مارک فیتز پاتریک» از موسسه بین المللی تحقیقات استراتژیک لندن گفت: «مهم آن است که غرب جدای از مجازاتی که ممکن است سازمان ملل وضع کند، مجازات های دیگری هم در دسترس داشته باشد».
البته با همه کارشکنی ها و سناریوهای مختلفی که غربی ها پس از این راهبرد علیه ایران بکار گرفتند آنچه در عمل اتفاق افتاد مصداق تخم افکندن در شوره زار بود که حتی رسانه های غربی به این مسئله در فواصل مختلف اذعان کردند.
از میان حجم انبوه مطالب پیرامون این قضیه می توان به گزارش صریح یونایتدپرس اشاره کرد که نوشت؛ « سیاست های آمریکا و همپیمانان اروپایی اش برای انزوای ایران و کاهش نفوذ آن در منطقه ناکام مانده است».
خبرگزاری فرانسه نیز به تلاش های دولت بوش پسر برای انزوای ایران اشاره کرده و گزارش می دهد؛ «طرح انزوای ایران شکست خورده است» همچنانکه کریستین ساینس مانیتور نیز تایید کرد که راهبرد آمریکا برای انزوای ایران شکست خورده است.
۳- با آمدن اوباما و برملا شدن شکست راهبرد انزوای ایران، این بار واشنگتن تصمیم گرفت که با استراتژی «قدرت هوشمند» راهبرد انزوای جمهوری اسلامی را جامه عمل بپوشاند.
اما بکارگیری ترکیبی مولفه های نرم و سخت برای به انزوا کشاندن ایران نیز – کارگر نشد و این بار روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی مبسوط به شکست طرح «انزوای ایران» اعتراف کرد.
۴- دراین میان و در دوره دولت اوباما باید به فتنه سال ۸۸ نیز اشاره کرد که نظام سلطه و دشمنان نشان دار جمهوری اسلامی با هدف تضعیف ساختار قدرت در ایران و کاهش نفوذ کشورمان، در نهایت انزوای ایران اسلامی را در معادلات منطقه ای و فرامنطقه ای برنامه ریزی کرده بودند ولی باز هم طرح آمریکایی انزوای ایران اسلامی نگرفت و بلکه نتیجه معکوس داد، چرا؟
۵- چون در فاصله کمتر از ۲۰ ماه پس از فتنه سال ۸۸، قیام ها و انقلاب های منطقه در بستر بیداری اسلامی بدون آنکه در برآوردهای اطلاعاتی غرب بگنجد رخ داد.
آنچه در این تحولات به وضوح نمایان بود الهام پذیری و الگو بودن جمهوری اسلامی بود که بارها و به کرات مقامات کودک کش رژیم صهیونیستی از سر ترس و واهمه بدان اعتراف کردند.
معنای دیگر این تحولات این بود که نه تنها ایران منزوی نیست بلکه الهام بخش و پیشقراول و پیش برنده جریان بیداری اسلامی بوده و اینچنین است که نهضت های مردمی و اسلامی علیه حکومت های دست نشانده و مرتجع عربی شتابان در حرکتند.
سوالی که پس از بیداری اسلامی ملت ها بوجود آمده، این است که اگر انزوای ایران موفق بوده پس چرا واشنگتن تایمز تا هاآرتص و جروزالم پست می نویسند؛ انقلاب خمینی در حال سرکوب قدرت آمریکاست و موج بیداری اسلامی نفس های اسرائیل را به شماره انداخته است؟
۶- اوج راهبرد و استراتژی آمریکایی ها برای انزوای ایران اسلامی را باید در سال گذشته دید که همه اهرم ها و ابزارهای خود را به صحنه آوردند تا به اصطلاح ایران منزوی در بزنگاه انتخابات حساس مجلس شورای اسلامی در دوره نهم به چالش کشیده شود؛ اما مشارکت ۶۵درصدی ملت ایران، سرمایه داران صهیونیست، کمپانی دارها، تراست دارها، کارتل های گردن کلفت و استراتژیست های غربی و سناریوهای آمریکایی را ناکام گذاشت.
پس از اینکه عیان گشت آمریکا و غرب بار دیگر در حضیض شکست سیاسی قرار گرفته اند؛ دشمن از ابتدای امسال آخرین تیر در ترکش خود را نیز به صحنه آورد؛ «تحریم بانک مرکزی و تحریم نفتی ایران» موعد اول ژوئیه ۲۰۱۲- ۱۱تیر ۹۱- شلیک امپراتور رسانه ای نظام سلطه بود تا این توهم بزرگ را پمپاژ کند که کار جمهوری اسلامی ایران تمام است!!!
بطور خلاصه مدعای آمریکا و غرب تاکید بر انزوای سیاسی و اقتصادی ایران در اثر تحریم نفتی و تحریم بانک مرکزی بود اما آیا شرایط کنونی واقعیت دیگری را نشان نمی دهد؟
۷- و بالاخره باید گفت اجلاس بزرگ بین المللی جنبش غیرمتعهدها که ظرف چند روز آینده در تهران برگزار می شود نشانه روشن دیگری بر ابطال دکترین انزوای سیاسی ایران اسلامی است.
حضور بیش از ۱۰۰کشور در این اجلاس که بیش از ۵۰کشور در عالی ترین سطح شرکت خواهند کرد و ۷هزار میهمان خارجی ایران در این اجلاس از تمامی دنیا یک واقعیت را اثبات کرده است؛ و آن منزوی شدن دشمنان ایران از عملیاتی کردن ایده انزوای ایران است که از سوی دیگر نشان می دهد سیاست؛ «نه شرقی، نه غربی» ایران اسلامی جواب داده است. به قول «ها آرتص» مهم ترین دلیلی که نباید بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس تهران شرکت کند این است که حضور وی در ایران، این ادعا را که ایران بر اثر تحریم ها منزوی شده زیر سؤال می برد.
برای همین است وقتی که مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون روز چهارشنبه اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل در اجلاس تهران شرکت می کند و از سوی دیگر لابی صهیونیست از منصرف کردن اعضای جنبش غیرمتعهدها برای شرکت در این اجلاس مأیوس شدند؛ پالمور سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی عجزآلود به شرکت کنندگان می گوید؛ «لطفاً تحت تأثیر تبلیغات ایران قرار نگیرید»!
حسام الدین برومند


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.