هند به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد

به گزارش ایرنا، ‘مانموهان سینگ ‘ نخست وزیر هند در دیدار با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در دهلی نو گفت : هند به ادامه خرید نفت خام از ایران به منظور تضمین امنیت انرژی خود نیاز دارد.

سینگ در این دیدار به روابط دیرینه هند با ایران اشاره و تصریح کرد که موضوع برنامه هسته ای ایران باید از طریق مذاکره و روش های دیپلماتیک حل و فصل شود.

بنابه گفته منابع مطلع، سینگ در دیدار با وزیرخارجه امریکا همچنین گفت که هند از ایران می خواهد که به تعهدات بین المللی در رابطه با برنامه هسته ای خود عمل کند ،ولی دهلی نو نمی تواند نیازهای امنیت انرژی خود را نادیده بگیرد.

به گفته این منابع ،دهلی نو به واشنگتن اعلام کرد که واردات نفت خام از ایران هنوز هم برای تضمین امنیت انرژی هند حیاتی است.

منابع مطلع گفتند که کلینتون نخست وزیر هند را از جزئیات آخرین دور گفت وگوهای ایران با شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در مورد برنامه هسته ای ایران مطلع و برضرورت اقدامات فوری تهران در جهت جلب اعتماد گروه ۵+۱ تاکید کرد.

هند بطور رسمی اعلام کرده است که این کشور تنها تحریم های سازمان ملل را در مورد ایران عمل می کند و از تحریم های یکجانبه پیروی نخواهد کرد.

تحلیلگران امور سیاسی در دهلی نو معتقدند که رابطه بین ایران و هند تنها به خرید و فروش نفت خام محدود نمی شود ،و دو کشور به همکاری یکدیگر برای تثبیت وضعیت در افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال ۲۰۲۴ نیاز خواهند داشت.

موضوعات مهم دیگر از قبیل تحولات افغانستان و پاکستان نیز در طول گفت وگوهای سینگ با کلینتون مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند.

بنابه گفته این تحلیلگران، ایران، با توجه به رابطه تیره هند با چین و پاکستان، بهترین مسیر ممکن برای هند در دستیبابی به بازارهای آسیای میانه است.

کارشناسان بر این باورند که ایران یک قدرت سیاسی و اقتصادی عمده در خاورمیانه است و هند نمی تواند این واقعیت را نادیده بگیرد.

گفتنی وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی مداخله جویانه در روابط رو به گسترش اقتصادی کشورمان و هند دراولین روز سفر خود به هند ، از دهلی خواست که خرید نفت از تهران را کاهش دهد تا به زعم او با وارد ساختن فشار، صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تضمین شود.

به گزارش ایرنا این اظهارات مداخله جویانه هیلاری کلینتون در کلکته ،درحالی عنوان شد که هند با رد صریح درخواستهای مکرر آمریکا اعلام کرده که به تحریم های اروپا وآمریکا پایبند نیست.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا درحالی است که هم اکنون یک هیات بزرگ تجاری جمهوری اسلامی ایران به دعوت طرف هندی برای افزایش مراودات تجاری بین دوکشور در حال مذاکره با مسوولان و اتحادیه های بازرگانی هند است.

آساق **۲۱۶۴**۵۸۹**۵۹۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۰۰۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.