هند رئیس شورای امنیت شد

این مطلب در تاریخ جمعه ۱۲م آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

به گزارش ایرنا با آغاز دوره ریاست هند، هاردیپ سینگ پوری نماینده دائم هند در سازمان ملل با توضیح برنامه شورای امنیت در ماه نوامبر گفت: ماه نوامبر ماه شلوغ و پر برنامه ای برای سازمان ملل و شورای امنیت خواهد بود و مسائل مهم بین المللی از خاورمیانه تا آفریقا در راس برنامه های شورای امنیت قرار خواهد داشت.

نماینده هند که روز جمعه با خبرنگاران گفتگو می نمود، خبر داد که شورای امنیت در ماه نوامبر برای بررسی وضعیت خاورمیانه، مالی، عراق، لبنان، سودان، سودان جنوبی، لیبی، سومالی، بوسنی و هرزگوین و یمن تشکیل جلسه خواهد داد.

سینگ پوری همچنین مساله گسترش سلاح های هسته ای، قاچاق انسان و مهاجرت غیر قانونی در سطح جهان، بحران مالی و مسئله تحریماتی کنگو را از دیگر مسائل مهم دانست که شورای امنیت در ماه نوامبر درباره آن تشکیل جلسه خواهد داد.

هند ریاست دوره ای شورای امنیت برای ماه نوامبر را از کشور گواتمالا تحویل گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل حاوی پنج عضو دایم و ۱۰ عضو غیر دایم است که به مدت دو سال به عضویت این شورا انتخاب می شوند.

هر یک از پانزده عضو شورای امنیت حاوی یک حق رای می باشند؛ اما تنها پنج عضو دایم آن که جز قدرت های بزرگ جهانی می باشند از حق انحصاری وتو برخوردارند.

آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه کشورهایی می باشند که با داشتن حق وتو می توانند آرای چهارده عضو دیگر را نقض نمایند.

در وقت حاضر انتقاد های بسیار جدی بر امتیار حق وتو وارد است و کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل بشدت خواهان لغو این امتیاز وِیژه می باشند.


sadkhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.