هنرمندان و روزهای کهنسالی

جام جم آنلاین: سینمای ایران نام هنرمندانی را در حافظه خود دارد که تصاویر به یادماندنی خلق کردند، خندیدند و اشک ریختند؛ هنرمندانی که سال‌ها با گفتن صدا، دوربین، حرکت، زندگی‌شان جان تازه‌ای گرفت، اما زمان زود می‌گذرد و پای اهالی هنر هفتم به جای لوکیشن‌های سینمایی آرام آرام به بیمارستان باز می‌شود.

حتما حافظه ضعیف ما محمد ورشوچی، مهدی فتحی، جلال مقدم، حسین سرشار، فاطمه طاهری، پروین سلیمانی، پروین دخت یزدانیان و… را به یاد می‌آورد.

این هنرمندان روزهای کهنسالی‌شان را چطور گذراندند، آیا از حمایتی برخوردار بودند؟ آیا کسی بود که به فکر دوا و درمانشان باشد؟ ارگان و نهادی به فکر حل مشکلات آنها بود؟

خبر خوب برای اهالی سینما

روز گذشته بابک خانیان، مشاور اجرایی سازمان امور سینمایی در گفت‌وگو با «جام‌جم» ضمن اعلام خبر راه‌اندازی طرحی با عنوان کلینیک و خانه سالمندان سینماگر تا حدود زیادی به این پرسش‌ها پاسخ داد.

سینمای ایران در شرایطی قرار دارد که پیشکسوتانش بدون بیمه درمانی مناسب، با حمایت‌های خیرخواهانه دیگر اعضای سینما در بیمارستان بستری می‌شوند. از این روست که پیشکسوتان سینما نیازمند حمایتی جامع هستند تا باقی عمر خود را بی دغدغه طی کنند.

عزت‌الله انتظامی که همیشه در کمک به هنرمندان سالمند پیشقدم بوده است، در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: این هنرمندان نیاز به حمایت‌های جدی دارند و شرایط سختی را می‌گذرانند. آنها حتی نمی‌دانند که وقتی ناخوش هستند، باید به چه مریضخانه‌ای بروند. باید برای آنها در هر بیمارستانی یک بخش طراحی شود تا بتوانند از امکاناتش بهره ببرند.

خانیان با اشاره به رویکردهای این سازمان در جهت حمایت از سینماگران سالمند می‌گوید: بررسی و مطالعات نشان می‌دهد، ما مطابق برنامه چهارم توسعه باید نظام صنفی را در بخش فرهنگ تعریف کنیم. این دغدغه‌ای است که باید به آن پرداخت و در نظام قانونگذاری کشور به تعریف روشنی از آن رسید و فرهنگ عمومی نیز آن را مطالبه می‌کند.

مشاور اجرایی سازمان سینمایی به بند ۴ مصوبات شورای عالی سینما اشاره می‌کند و می‌گوید: در این بند به حمایت از سینماگران سالمند توجه شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است تا اقدامات قانونی لازم را برای ایجاد نظام صنفی سینما به منظور ارتقای منزلت اجتماعی، تحصیل، برخورداری اصحاب فرهنگ و هنر و سینما از خدمات بیمه اجتماعی، بازنشستگی، از کار افتادگی، بیکاری و… به عمل آورد.

به گفته خانیان، کلینیک و خانه سالمندان سینما زیرمجموعه برنامه‌های شورای عالی سینما قرار گرفته است و بزودی در اولین جلسه شورای عالی سینما بررسی می‌شود.

پیش از اعلام خبر راه‌اندازی کلینیک و خانه سالمندان سینما از سوی خانیان، جواد شمقدری رئیس سازمان امور سینمایی هم در مراسم افتتاحیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خبر از ایجاد استراحتگاه ویژه هنرمندان سالمند داده بود.

این در حالی است که بعضی از هنرمندان معتقدند که حمایت‌های صورت گرفته از سوی مسوولان مقطعی بوده و این حمایت‌ها باید به صورت درون گروهی و توسط هنرمندان و با حمایت مالی دولت انجام شود.

درخشنده: حمایت‌های مقطعی کافی نیست

پوران درخشنده یکی از حامیان سینماگران سالمند است که به سراغش می‌رویم، او به «جام‌جم» می‌گوید: حمایت‌ها و عیدی‌هایی که به هنرمندان پیشکسوت داده می‌شود، کافی نیست. هنرمندان جایگاهی فراتر از این نزد مردم دارند و بیشتر به حمایت معنوی نیاز دارند.

وی با اشاره به تاسیس خانه سالمندان در نقاط مختلف کشور ادامه می‌دهد: داشتن خانه سالمندان در نقاط مختلف کشور برای این عزیزان شاید فکر بدی نباشد، چون فقط متمرکز در تهران نیستند. آنها عمر و جوانی‌شان را صرف فرهنگ کشور کرده‌اند و نیازمند این هستند که دوران بازنشستگی‌شان را با خیال راحت طی کنند.

وی تاکید می‌کند: سازمان امور سینمایی می‌تواند از هنرمندانی که امکان بودن در کنار خانواده را ندارند به شکل‌های مختلف حمایت کند، از جمله صدور بیمه‌درمانی یا کارت طلایی تا همه بیمارستان‌ها به آنها خدمات لازم را ارائه کنند.

درددل هنرمندان

شهره لرستانی که طرح راه‌اندازی خانه پیشکسوتان هنر را سال ۸۲ ارائه کرد، حمایت دولتی از هنرمندان پیشکسوت را ناکافی می‌داند و به «جام‌جم» می‌گوید: صحبت‌هایی شده است که به شکل دولتی از این هنرمندان حمایت شود، ولی همکاری ما به صورت خودجوش بود. هنرمندان کشور، خانه پیشکسوتان را بخشی از خودشان می‌دانستند و حتی پیش ما درد دل می‌کردند.

وی می‌گوید: اکنون وقتی چند مسوول از هنرمندان حمایت می‌کنند، دیگر صمیمیت سابق وجود ندارد و کمک‌هایی که صورت می‌گیرد، مقطعی است. این‌که نزدیک عید نوروز کمکی به آنها شود، کافی نیست. این دوستان از خرید یک عینک ساده گرفته تا درمان سرطان و بیماری‌های جدی همواره با مشکل روبه‌رو هستند.

لرستانی با اشاره به این‌که شیوه حمایت‌های کنونی اشتباه است می‌گوید: فکر می‌کنم حمایت از هنرمندان را باید به خود هنرمندان واگذار کرد، چون ما درد خودمان را بهتر می‌دانیم و مشکلات باید درون گروهی حل شود. این‌که از دفتر رئیس‌جمهور کمک‌های مقطعی به این دوستان ارائه شود، واقعا کافی نیست.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.