هنر چگونه خداحافظی‌کردن

سلام، پنجره‌ای روبه سوی نشاط است همان‌گونه که به زبان آوردن آن با لبانی خندان و چهره‌ای بشاش برای آغاز یک صبح پرانرژی ضروری است در خداحافظی آرزوی لحظات خوش زندگی وجود دارد و نحوه بیان آن، اطرافیان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در حال حاضر، روش‌های محاوره‌ای بسیاری برای خداحافظی وجود دارد اما انتخاب بهترین آن کار ساده‌ای نیست زیرا هر موقعیت و مکانی، نیازمند گفتار و بیان خاصی برای به پایان رساندن روز است.

این موضوع بخصوص زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار می‌شود که روز خوبی را پشت سر نگذاشته باشیم و تجربه‌های محیطی ناخوشایند، ذهن‌مان را خسته کرده باشد.

براین اساس روان‌شناسان معتقدند برای پایان بخشیدن به ارتباطات خود در محل کار یا موقعیت‌های گوناگون، ابتدا باید شرایط را سنجید و براساس ویژگی‌های رفتاری و نوع روابط با فرد مقابل خداحافظی کرد به‌گونه‌ای که کمترین پیام منفی را به او رساند و همچنان او را متوجه انرژی مثبت خود کند.

بزرگ‌ترین اشتباه هنگام یک ملاقات کاری، نداشتن برنامه‌ریزی است. هنگامی که در برنامه کاری شما از ساعت چهار تا پنج بعدازظهر، زمان قرار ملاقات با همکارتان است، سعی کنید در موعد مقرر به ملاقات رسیده و از گفت‌وگوی خود با او لذت ببرید. اما چنانچه به دلیل دیر رسیدن، ملاقات دیرتر از ساعت پنج بعدازظهر به پایان رسید، باید بهترین شیوه اتمام جلسه و خداحافظی را انتخاب کنید تا باعث رنجش خاطر دیگری نشوید.

در این لحظه پرسش از طرف مقابل یا افراد حاضر در جلسه در این رابطه که آیا سؤال دیگری دارند یا نه، قبل از خاتمه دادن به جلسه روش مناسبی است و همچنین تشکر از همکاری و مؤثر بودن جلسه، به حفظ روابط و یک خداحافظی خوش برخوردانه کمک می‌کند.

هنگامی که قرار است با دوست خود برای صرف شام به رستوران بروید خسته هستید، بهترین روش برای به هم زدن این قرار ملاقات، گفتن حقیقت است. صداقت بهترین سیاست برای ادامه روند دوستی است بنابراین ماجرا را برای دوست خود توضیح دهید و قرار ملاقات بعدی را تعیین کنید.

هنگام گفت‌وگوی اینترنتی هرگز ارتباط خود را با مخاطب به یک باره قطع نکنید. قبل از ترک کامپیوتر بیان جمله‌ای مانند بحث جالبی بود و تا ملاقات بعدی خدانگهدار، رفتار شایسته‌تری است.

در محل کار همه ما، همواره افراد پرحرف وجود دارند و شاید کوتاه کردن محاوره با آنها برایمان خیلی پراسترس باشد بنابراین باید شیوه درستی برای خاتمه دادن به گفت‌وگو انتخاب کرد تا روابط کاری و بین فردی آنها دچار خدشه نشود. به این منظور می‌توانید از دوست یا همکارتان عذرخواهی کرده و به او پیشنهاد دهید تا ادامه صحبت‌ها را برای زمان ناهار یا صرف چای بگذارد.

همه ما در برابر دوستانمان وظیفه داریم. گوش دادن به صحبت‌ها و درددل‌های یک دوست شاید کمترین کاری است که از عهده ما برمی‌آید بنابراین هر چند وقت یکبار جلسه‌ای برای بیان احساساتمان برگزار می‌کنیم.

در این زمان ممکن است درددل‌های یک دوست کمی بیشتر از صبر، حوصله یا فرصت زمان ما ادامه پیدا کند بنابراین باید با وعده جلسه‌ای بهتر، بحث را پایان داد و از او خداحافظی کرد. برای این منظور هرگز او را به یک باره و با یک خداحافظی ساده ترک نکنید. بهتر است ابتدا بحث را عوض کرده و به سمت موضوعات مورد علاقه خود مانند مهارت‌های آشپزی سوق دهید سپس قرار ملاقات دیگری بگذارید.

در برخورد با یک دوست یا همکار شاید مایل به انجام حتی یک محاوره روزمره نباشید برای همین تنها به مخاطب خود سلام دوستانه‌ای می‌کنید و قصد عبور دارید اما او حتی با شما چند قدم برداشته و به گفت‌وگو با شما می‌پردازد. در این مواقع به خود استرس راه ندهید و خیال نکنید می‌خواهد اتفاق مهمی رخ دهد. جملات را کوتاه کنید زیرا مجبور نیستید از جملات مهمی برای خداحافظی استفاده کنید.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.