هوشمند سازی دارورسانی

جام جم آنلاین: سال ۱۹۹۶ یک فیلم علمی ـ تخیلی با عنوان سفر شگفت‌انگیز به کارگردانی ریچارد فلایشر به نمایش درآمد که با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه‌مندان به فیلم‌های علمی ـ تخیلی مواجه شد.

در این فیلم یک دانشمند سرشناس روسی در اثر حمله دشمنان دچار آسیب مغزی می‌شود و برای نجات این دانشمند، به کمک اختراع جدیدی که می‌تواند هر چیزی را برای مدت زمان یک ساعت به هر اندازه‌ای کوچک کند، یک زیردریایی با پنج سرنشین را به جریان خون او تزریق می‌کنند و در نهایت این گروه موفق می‌شوند لخته خونی را که در مغز او ایجاد شده است، از بین برده و پیش از این‌که به اندازه واقعی‌شان برگردند، از بدن این دانشمند خارج شوند.

این داستان علمی ـ‌ تخیلی امروز به حقیقت پیوسته است. گروهی از محققان دانشگاه هاروارد موفق شده‌اند از فناوری جدیدی برای تولید کپسول‌هایی با قابلیت کنترل از راه دور استفاده کنند.

آنها امیدوارند بتوانند به کمک این کپسول‌ها که حین حرکت در بدن انسان‌ها تصاویری دیجیتالی از قسمت‌های مختلف بدن ثبت کرده و همان زمان روی نمایشگر به نمایش درمی‌آورند، به یافته‌های جدیدی در درمان بیماری‌های مختلف دست یابند.

امروزه در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از روش آندوسکوپی استفاده می‌شود که چند سالی است استفاده از این فناوری در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

کاوشگری که در آن روش وارد بدن می‌شود، قابلیت کنترل از راه‌دور را ندارد و در یک مسیر کاملا تصادفی و غیرقابل تعریف، از قسمتی از بدن که مورد نظر باشد تصاویری را ثبت می‌کند.

کنترل حرکت کاوشگر و مکانی که برای ثبت تصویر انتخاب می‌کند به محققان کمک می‌کند تا بتوانند بعضی بیماری‌ها را به صورت ریشه‌ای تحت درمان قرار دهند.

علاوه بر این می‌توان از این روش برای دارورسانی و جراحی لیزری تومورهای دور از دسترس و درمان بسیاری از دیگر بیماری‌ها استفاده کرد البته برای این که بتوان از این روش به عنوان یک روش درمانی و تشخیصی استفاده کرد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

به گفته محققان دانشگاه هاروارد، این فناوری هنوز در مراحل انجام آزمایش‌های مقدماتی است. اگرچه در مرحله آزمایشی استفاده از این فناوری در یک مخزن آب موفقیت‌آمیز بوده است، اما برای این‌که قابلیت این فناوری در داخل بدن انسان مورد بررسی قرار گیرد باید این تحقیق وارد مرحله آزمایشات بالینی شود.

مترجم: میترا مهدوی
منبع: indiana public


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.