هپاتیت شایع‌ترین علت بروز سرطان کبد در ایران است

نوشته شده در تاریخ ۲۵/آبان/ – ۱۰:۵۰ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره):

خبرگزاری : رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) هپاتیت را شایع‌ترین علت بروز سرطان کبد در ایران دانست و گفت: هپاتیت B و C منجر به بروز سرطان کبد می‌شود که باید گفت خطر سرطانزایی هپاتیت C بیشتر از هپاتیت B است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی ، سرطان کبد را یکی سرطان‌های رو به افزایش دنیا دانست و گفت: متاسفانه این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان است و فاکتورهای متعددی در بروز آن تاثیر‌گذار هستند که یکی از مهم‌ترین علل آن بروز بیماری‌های مزمن کبدی است که باعث فیبروز و سیروز کبدی می‌شود.

وی مهم‌ترین علت بروز سرطان کبد در کشور را بیماری‌های هپاتیت‌های ویروسی دانست و گفت: هپاتیت B و C منجر به بروز سرطان کبد می‌شود که باید گفت خطر سرطانزایی هپاتیت C بیشتر از هپاتیت B است، اما هپاتیت B بدون اینکه به کبد آسیب برساند خطر بروز سرطان کبد را به همراه دارد اما در هپاتیت C تا مادامی که کبد دچار آسیب نشده باشد این خطر وجود ندارد.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: حدود ۳۵۰ میلیون نفر در جهان به هپاتیت B و حدود ۱۷۰ میلیون نفر به هپاتیت C مبتلا هستند که باید گفت ۲ درصد مردم کشور ما به هپاتیت B مبتلا هستند که خوشبختانه با ورود واکسن این بیماری و تزریق آن به نوزادان شاهد کاهش این آمار هستیم.

وی دیابت، چاقی و کبد چرب را از عوامل تاثیرگذار در بروز سرطان کبد دانست و گفت: متاسفانه ابتلا به بیماری کبد چرب در کشور ما رو به افزایش است و این بیماری در ارتباط مستقیم با افزایش وزن، چاقی، دیابت، افزایش چربی و فشار خون دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سرطان کبد با علائمی نظیر کاهش وزن و اشتها، اسهال و…  همراه است. بیمارانی که دچار سیروز کبدی هستند باید هر ۶ ماه یکبار سونوگرافی و آزمایش خون آلفافتوپروتئین دهند تا سرطان کبد در آنها زودتر تشخیص داده شود.

دریانی با بیان اینکه درمان سرطان کبد به اندازه و تعداد تومورها بستگی دارد گفت: اگر بیمار به سیروز کبد جبران‌شونده مبتلا شده باشد و اندازه و تعداد تومورها در آن کم باشد با عمل جراحی می‌توان به وی کمک کرد اما اگر سیروز کبدی در مراحل پیشرفته باشد بیمار نیاز به پیوند کبد دارد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.