هکرها چگونه اطلاعات بانکی را سرقت می‌کنند؟

۲۶م دیماه ،

فاوانیوز: کسی فکرش را هم نمی‌کرد که با ورود اینترنت به کشور و استفاده بیش از ۲۵ میلیون نفر از آن به صورت مداوم پدیده های شوم این معجزه قرن که بدون فرهنگسازی وارد کشور شده نمایان و سالانه میلیاردها تومان تنها با زدن یک دکمه کلاهبرداری شود.

به گزارش فاوانیوز به نقل از مهر؛ میلیونها تومان از پولتان را تنها با یک کلیک از دست می دهید و پیش خود فکر می کنید با مخفی شدن سارق در فضای مجازی دیگر به آن نمی‌رسید. همه چیز از یک پست الکترونیکی آغاز شد. پستی که در آن شرکت فروشنده تجهیزات لباس در چین از شما خواسته بود پول اجناس را به حسابش واریز کنید. بلافاصله پول را واریز می کنید و بعد از یک هفته خبری از شرکت و اجناس نمی شود. با شرکت چینی تماس می گیرید که مدعی می گردد هیچ درخواستی برای واریز پول نداشته و شما هزاران دلار را با زدن یک دکمه از دست داده و در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار شده اید.

این مهمترین روش کنونی کلاهبرداری در ایران و کشورهای شرق آسیا است که به سبب ارتکاب آن از سوی کلاهبرداران تبعه نیجریه ای به همین نام معروف شده است. در حالیکه این روش از سال ۸۹ توسط کلاهبرداران مورد استفاده قرار می گیرد اما تنها در نیمه اول سالجاری ۳۰۰ تاجر ایرانی سرمایه خود را از این طریق از دست داده اند.

سرهنگ تورج کاظمی معاون پلیس فتا در مورد وقوع این کلاهبرداری می گوید: تبعه های نیجریه با حضور در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا تجار را شناسایی می کنند و پس از هک ایمیل ها اقدام به مکاتبه با فرد تاجر به جای شرکت می کنند. این کلاهبرداران پس از جلب اعتماد طعمه خود با ساختن یک آدرس الکترونیکی مشابه آدرس اصلی اقدام به کلاهبرداری هزاران دلاری از تجار می کنند. تنها راه جلوگیری از این روش به سبب دسترسی نداشتن به کلاهبرداران جواب ندادن به درخواستهای الکترونیکی از طریق “replay ” است و اشخاص مکاتبات را باید از طریق پست اصلی ارسال شده توسط شرکت انجام دهند.

فیشینگ راهی برای کلاهبرداری آسان

یکی دیگر از مهمترین روشهای کلاهبرداری اینترنتی فشینگ است که با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی و پرداخت وجه به صورت الکترونیکی رواج یافته است. در این روش کلاهبرداران اقدام به راه اندازی پایگاه اینترنتیهای مشابه پایگاه اینترنتیهای اصلی کرده و فرد پس از اینکه قصد واریز پولی را دارد از طریق پایگاه اینترنتی جعلی تمام اطلاعات را از جمله رمز دوم در اختیار کلاهبرداران پنهان قرار می گیرد. امروز صدها پایگاه اینترنتی فشینگ در کشور فعال است که به نقل از سرهنگ کاظمی فعالیت این پایگاه اینترنتی ها نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است. البته فشینگ مشکلاتی از جمله جعل اسناد و استفاده از کارتهای اعتباری را به همراه دارد.

فیسبوک مکانی برای اخاذی از دختران

شاید تا چندی قبل فیسبوک و تویتر تنها محلی برای پیدا کردن دوستان و گپ زدن بود اما امروز مجرمان این فضا را محل مناسبی برای کلاهبرداری اینترنتی دیده و به راحتی در قالبهای مختلف از جمله دوستی و درخواست پول، هک یوز و پسورد میلیونها تومان کلاهبرداری می کنند. سرهنگ شکریان رئیس پلیس فتا در این مورد می گوید: تاکنون چندین پرونده کلاهبرداری در فضای شبکه های اجتماعی تشکیل شده است. در یکی از این پرونده ها دختر جوانی فریب مرد کلاهبردار را خورده و پس از دوستی اینترنتی، مرد جوان اعتماد او را به دست آورده و به بهانه سرمایه گذاری دهها میلیون تومان از دختر جوان اخاذی می کند. این در حالی است که شبکه های اجتماعی جایی برای دوستی و رد و بدل کردن وجه نقد نیست.

کمک کنید هزاران دلار بگیرید

یکی از مهمترین و البته قدیمی ترین روشهای کلاهبرداری در کشور موضوع آزاد کردن ارثیه عمه و مادر بزرگ است. در این روش اشخاص با ارسال ایمیل یا پیامک مدعی می شوند در یک کشور گرفتار بوده و از مادربزرگ یا عمه خود میلیون ها تومان پول به ارث برده اند اما نمی توانند این پول را به سبب مشکلات در کشور محل زندگی اش دریافت کند. این فرد پس از جلب اعتماد فرد مورد نظر از او شماره حساب گرفته تا پول به حسابش واریز شود. پس از گذشت چند روز فرد کلاهبردار مدعی می گردد که برای آزادسازی پول نیاز به چند هزار دلار پول است که باید واریز شده و پس از آزادسازی پول اصل پول و دستمزد را به مالباخته می دهد. پس از ارسال پول از سوی مالباخته برای آزاد سازی دهها هزار دلار، فرد کلاهبردار پس از برداشت پول متواری می گردد.

“واگریک شاهوردیان “کارشناس فضای سایبر در مورد کلاهبرداری های اینترنتی به مهر می گوید: فضای مجازی امروز بستری مناسب برای انواع سوء استفاده و کلاهبرداری شده است. البته بسیاری از کلاهبرداران که از هوش سرشاری برخوردارند در ابتدا اقدام به بازی با روان مخاطب خود می کنند. این اشخاص که عمدتا روانشناسان خوبی نیز می باشند از ساده ترین روشها استفاده می کنند تا طعمه هایشان به آنها اعتماد و سپس در یک فرصت مناسب به مقاصد خود برسند.

وی ادامه می دهد: امروز فشینگ یکی از مهمترین راههای کلاهبرداری محسوب می گردد که اشخاص به راحتی با راه اندازی پایگاه اینترنتی های مشابه اقدام به کلاهبرداری از اشخاص می کنند. البته روشهای تازهی نیز وجود دارد که فرد به سبب کلاهبرداری چند ده هزار تومانی اقدام به شکایت نمی کند. در این روش اشخاص با تبلیغات اینترنتی اقدام به فروش کالا کرده و پس از دریافت پول اجناسی را به صورت تقلبی یا کمتر از مورد تبلیغی برای مالباختگان ارسال می کنند. اگرچه تنها از فرد چند ده هزار تومان کلاهبرداری شده است اما با توجه به میزان مالباختگان می توان گفت فرد کلاهبردار چندصد میلیون تومان به جیب زده است.

 به نظر می رسد با توجه افزایش استفاده بیش از ۲۵ میلیون نفر از اینترنت در کشور، این فضا به محلی برای کلاهبرداری و کسب درآمدهای نامشروع تبدیل شده است. اگرچه به نقل از پلیس و سایر دستگاههای مرتبط شناسایی مجرمان نقاب دار در دنیای مجازی سخت است اما تنها با اطلاع رسانی به موقع از آسیب های اینترنت و فرهنگسازی در استفاده از آن می توان از وقوع صدها کلاهبرداری اینترنتی اجتناب کرد. هزینه ای که اگر برای فرهنگ سازی صرف شود شاید دهها برابر کمتر از هزینه کشف جرم و دستگیری مجرم است.

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.