هیاهو بر سر توقیف یا اکران . . .

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

نگاهی به بحث جنجالی فیلم‌های توقیفی

بعد از رفع توقیف از دو فیلم ˝قصه‌ها˝ و ˝پریناز˝ بحث‌هایی مبنی بر رفع توقیف فیلم‌هایی که می‌توانند در جشنواره جضور داشته باشند به میان آمده است و به یکی از مشکلات این روزهای سینمای ایران تبدیل شده است.

سرویس سینما هنرآنلاین/

بعد از رفع توقیف دو فیلم جنجالی “قصه‌ها” و “پریناز” از سوی شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی امیدهای بسیاری در دل فیلمسازانی که در طول چهارسال قبل فیلم‌هایشان توقیف شده بود را زنده کرد. بحث بر سر نمایش فیلم‌های توفیقی در سینمای ایران چند روزی است که به راه افتاده است و دبیر جشنواره فیلم فجر می‌خواهد در سی‌و دومین جشنواره فیلم فجر باکسی را به اکران این فیلم‌ها اختصاص دهد تا فیلمسازان توقیفی آثارشان در این بخش به نمایش درآید. سه فیلم “مهمونی کامی”، “گس”، “این یک رویا است” فیلم‌هایی می باشند که بحث حضورشان در جشنواره ۳۲ فجر به راه افتاده است و از سوی دیگر فیلم‌های “خیابان‌های آرام” و “پاداش” به کارگردانی کمال تبریزی، “گزارش یک جشن” به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، “خرس” خسرو معصومی، “کوچه ملی” مهرشاد کارخانی و … از فیلم‌هایی می باشند که هنوز تکلیف‌شان مشخص نشده است و وضعیت مبهمی برای اکران دارند. طی روزهای قبل خبری مبنی بر رفع توقیف فیلم‌های “گزارش یک جشن” و “خرس” و “خیابان‌های آرام” به میان آمده است که با پیگیری های خبرنگار هنرآنلاین هنوز حکمی مبنی بر رفع توقیف این فیلم‌ها از سوی سازمان سینمایی به فیلمسازان ارائه نشده است و منتظر می باشند تا ببیند که چه اتفاقی خواهد افتاد و شورای پروانه نمایش چه تصمیمی را برای اکران این فیلم‌ها در سینماها خواهد گرفت.

سه فیلم از فیلمسازان جوان سینمای ایران

فیلم‌های “گس”، “مهمونی کامی”، “این یک رویا است” به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، علی احمد‌زاده و محمود غفاری حضورشان در جشنواره ۳۲ در هاله‌ای از ابهام قرار داد و حضورشان در جشنواره فیلم فجر هنوز قطعی نشده است. این فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف خارجی به اکران درآمده‌اند و مورد توجه قرار گرفته‌اند. علیرضا رضا داد دبیر سی‌و دومین جشنواره فیلم فجر می‌خواهد مشکل نمایش این فیلم‌ها حل شود؛ اما در عمل تا به امروز هیچ صحبت امیدوارکننده‌ای مبنی بر حضور این فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر به میان نیامده است.

از سوی دیگر شورای پروانه نمایش با مشکل سختی مواجه خواهد شد اگر این فیلم‌ها رفع توقیف نکند، دو فیلم “قصه‌ها” و “پریناز” معیار فیلمسازانی شده‌اند که فیلم‌هایشان در توقیف به سر می‌برد و اگر این اتفاق بیفتد که فیلم‌های آنان در توقیف بماند ممکن است اعتراض کنند و نسبت به این اتفاق واکنش‌های متفاوتی نشان دهند.

حضور این فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر بعید به نظر می‌رسد؛ اما اگر این اتفاق بیفتد نقطه عطفی در کارنامه دبیر جشنواره و رییس سازمان سینمایی خواهد بود.

“خانه پدری” که هنوز در بند است

یکی از فیلم‌های مهمی که درمحاق توقیف است فیلم “خانه پدری” به کارگردانی کیانوش عیاری است. این فیلم به غیر از یک نمایش محدود برای اهالی رسانه تاکنون در هیچ جای دیگری به نمایش در نیامده است و از حضور در جشنواره‌های خارجی نیز باز مانده است. کیانوش عیاری در گفت و گو با خبرنگار سینمای هنرآنلاین دربارهٔ بحث‌های تازه بر سر رفع توقیف فیلمش گفت: هنوز از سازمان سینمایی با من تماس نگرفته‌اند تا این خبر را به من اعلام کنند و تازمانی که با من تماس نگیرند، من منتظر خواهم بود. 

لازم به یادآوری است، “خانه پدری” یازدهمین اثر بلند سینمایی کیانوش عیاری، به تهیه‌کنندگی “ناجی هنر” است که بر سر اکران این فیلم مسائل مختلفی همچون اختلافات تهیه‌کننده و کارگردان سبب عدم اکران آن شد.

داستان این فیلم مربوط به سال‌های ۱۳۱۰ تا زمان حال است و مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی، حسین فلاح نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

داستان این پروژه که فیلمبرداری آن در آذر ۸۹ به پایان رسید دربارهٔ پدری است که به همراهی پسرش، دخترش را به جرم اینکه آبروی خانواده را برده است، می‌کشد و در خانه‌اش به خاک می‌سپارد. تاثیر این اتفاق در ۶ دهه در “خانه پدری” روایت می‌‌شود.

“گزارش یک جشن” و “خیابان‌های آرام”؛ دو فیلم بلاتکلیف

این دو فیلم که کارگردانان سرشناس سینمای ایران کارگردانی آن را به عهده داشته‌اند در جشنواره فیلم فجر روی پرده رفتند و به همان چند اکران در جشنواره فیلم فجر محدود شدند. فیلم “گزارش یک جشن” ابراهیم حاتمی‌کیا توسط سازمان سینمایی در زمان جواد شمقدری خریداری شد و “خیابان‌های آرام” کمال تبریزی که پروانه نمایش محدود و موقت هم گرفت از اکران انصراف داد و در توقیف ماند. صحبت‌هایی مبنی بر رفع توقیف این فیلم‌ها به میان آمده است اما هنوز ابلاغ رسمی نشده است.

“گزارش یک جشن” در سال ۱۳۸۹ ساخته شد و در بیست و نهمین جشنوارع فیلم فجر روی پرده رفت و این فیلم چند نمایش در این جشنواره داشت و بعد از آن هیچ وقت به اکران عمومی نرسید. این فیلم توسط سازمان سینمایی خریداری شد و به آرشیو تاریخ پیوست.

رویا تیموریان، مریلا زارعی، رضا کیانیان، طناز طباطبایی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیامک احصایی، داریوش ارجمند، هدی ناصح، اولدوز منصور و … در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

“خیابان‌های آرام” نیز داستان خبرنگاری است که در یک روز کاری خود با حوادثی در سطح شهر روبه‌رو می‌شود. فیلمی سیاسی در قالب طنز که اشاره به حوادث پس از انتخابات دارد.

محمدرضا فروتن، نیکی کریمی و حسن معجونی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.


“خرس” و یک بلاتکلیفی ادامه‌دار

فیلم خرس یکی از فیلم‌هایی بود که از جشنواره سی‌ام جا ماند، فیلم‌های “برف روی کاج‌ها” و “پل چوبی” که هم دوره این فیلم بودند مسیر سخت تحریم تا اکران را طی کردند و در نهایت به شبکه نمایش خانگی رسیدند اما آخرین ساخته خسرو معصومی در حالی که طی این هفته اسمش به میان آمده بود که از سوی سازمان سینمایی رفع توقیف شده است، اما هنوز اتفاقی برای آن نیفتاده است. خسرو معصومی در گفت و گو با خبرنگار سینما هنرآنلاین دربارهٔ این خبر گفت: هیچ حکم رسمی مبنی بر رفع توقیف این فیلم به ما اعلام نکردند و این فیلم هنوز در توقیف به سر می‌برد.

“خرس” آخرین ساخته خسرو معصومی در سی‌امین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و با استقبال فراوانی روبرو شد و توانست با استقبال عمومی مواجه شود. “خرس” تنها فیلم بازمانده از سی‌امین جشنواره فیلم فجر است که در هیچ وقت مدیران سینمایی دربارهٔ این فیلم حرف نزدند و درنهایت این فیلم هیچ وقت رنگ پرده را به خود ندید.

این فیلم داستان یک رزمنده زمان جنگ را روایت می کند که پس از سالها اسارت به وطن باز می‌گردد و با اتفاق‌هایی مواجه می‌شود.

به هر حال رفع توقیف از فیلم‌هایی که در چهارسال قبل توقیف شدند به یکی از معضلات این روزهای سینمای ایران بدل شده است و فیلمسازانی که در دوران شمقدری محجور ماندند از رییس سازمان سینمایی انتظار دارند که در سال سینمای امید تکلیف فیلم‌هایشان  هرچه زودتر مشخص شود.

 

سام بهشتی

انتهای پیام/۵۵


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.