واردات شیرخشک ۵ برابر شد

۲۹فروردین۱۳،

imagesCAIOTDZ2.jpg

تازه‌ترین آمار انتشار یافته حاکی از آن است که واردات شیرخشک به کشور در سال نسبت به سال ۱۳۹۰ بیش از پنج برابر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آمار گمرک ایران در سال قبل بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ تن شیرخشک صنعتی به ارزش تقریبی ۸۷٫۳ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات نسبت به سال ۱۳۹۰ از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۶۷ و ۳۷۴ درصد افزایش یافته است. به معنای دیگر واردات شیرخشک صنعتی در سال قبل نسبت به سال ۱۳۹۰ بیش از ۵٫۶ برابر شده است. در سال قبل همچنین حدود شش هزار تن شیرخشک اطفال و مواد اولیه شیرخشک اطفال وارد کشور شد.

ایران در سال قبل از ۱۲ کشور جهان واردات شیرخشک صنعتی داشت که بیشترین سهم واردات مربوط به کشورهای آلمان (۳۴۶۳ تن)، امارات (۹۰۵۱ تن)، هلند (۴۷۵۰)، هند (۱۰۸۵ تن) و نیوزیلند (۲۹۸۶ تن) بود.

واردات گسترده شیرخشک در کشور در حالی طی سال قبل رخ داد که پیش از آن رئیس اتحادیه مرکزی دامداران در دی ماه سال نسبت به سوءاستفاده کارخانه‌های لبنی از واردات شیرخشک صنعتی اخطار داده بود.

به گفته سیروس روستا واردات شیرخشک سبب شد کارخانه‌های لبنی دیگر شیر را به قیمت مناسب و مصوب از دامداران نخرند و زمان پرداخت بهای آن‌را نیز افزایش دهند. همچنین بعضی کارخانه‌داران از خرید شیرخام امتناع کرده یا برای خرید آن سهمیه تعیین کنند. این در حالی بود که مشاور انجمن صنایع لبنی در بهمن سال قبل خبرها و گزارش‌های انتشار یافته دربارهٔ واردات گسترده شیرخشک صنعتی را رد کرد.

آبان ماه سال ۱۳۸۹ وزیر جهاد کشاورزی در پی افزایش تولید شیرخام و ماندن این محصول روی دست دامداران، واردات شیرخشک را ممنوع اعلام کرد که با اعتراض‌ کارخانه‌های لبنی همراه شد. نهایتا علیرغم تولید ۱۰ میلیون تنی شیرخام و مازاد بر مصرف بودن این محصول، ستاد تنظیم بازار از ۳۰ فروردین ماه واردات شیرخشک را آزاد اعلام کرد.

در همین مشاور انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که در سال قبل به سبب به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار شیر واردات شیرخشک صنعتی انجام شد، گفت: واردات شیرخشک به ویژه از نیمه دوم سال قبل سبب شکسته شدن قیمت شیرخام در بازار داخلی شد و البته شیرخشک‌های وارداتی نیز بعد از تاخیر بسیار از گمرک ترخیص شد.

حسین چمنی با اشاره به مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با واردات شیرخشک در پاسخ به این سوال که آیا شیرخشک صنعتی در سال قبل با ارز مرجع وارد شده است یا خیر؟ گفت: در سال قبل واردات شیرخشک صنعتی حتی با ارز آزاد نیز صرفه اقتصادی داشت اما دربارهٔ این‌که این محصول با ارز مرجع وارد شده بحث‌هایی مطرح شد که صحبت دربارهٔ آن نیاز به بررسی بیشتر آمار دارد.

وی با بیان این‌که ممنوعیتی برای واردات شیرخشک صنعتی در سال جاری اعمال نشده است، عنوان کرد: در سال قبل حاشیه سود صنعت لبنی زیر سه درصد بود که البته در نیمه اول سال صنایع لبنی عملا زیان‌ده بودند. در همین حال این نگرانی وجود دارد که ارز مرجع برای واردات نهاده‌های داملی و کره وارداتی حذف شود که در این صورت قیمت شیرخام و به دنبال آن قیمت محصولات لبنی به شدت افزایش خواهد یافت.

به گفته وی سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کره وارد کشور می‌شود که اگر ارز مرجع واردات آن حذف شود قیمت شیرخام به شدت بالا خواهد رفت. امکان تولید این مقدار کره در کشور در شرایط کنونی وجود ندارد.

مشاور انجمن صنایع لبنی با یادآوری این موضوع در دو سال قبل مصرف محصولات لبنی به ویژه شیر در کشور ۲۲ درصد کاهش یافته است، گفت: در زمستان سال قبل به سبب کاهش قدرت خرید مردم و کاهش فروش در کارخانه‌های لبنی شاهد دپوی محصول بودیم. از سوی دیگر هم‌اکنون سرانه مصرف شیر در ایران در بهترین حالت یک سوم سرانه جهانی است.

او دربارهٔ واردات شیرخشک صنعتی در سال جاری نیز توضیح داد: حدود دو ماه است که بازار شیرخام در کشور در تعادل نسبی بسر می‌برد و در چنین شرایطی نیاز چندانی به واردات شیرخشک نداریم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.