واقعیت ‌های اقتصادی در بازار بورس نمایان می شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در بازار سرمایه متأسفانه در مورد برخی سهام، شاهد حباب قیمتی هستیم اما در برخی گروه ها از جمله پتروشیمی، فولاد و حامل های انرژی قیمت سهام به واقعیت نزدیک تر بوده و مکانیزم عرضه و تقاضا در مورد آنها قابل قبول تر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با توجه به افت و خیز شاخص بورس در روزهای اخیر می توان گفت:افت و خیزهای پی در پی قیمت سهام در بازار سرمایه منجر به سلب اعتماد و عدم انگیزه جهت سرمایه گذاری در این بازار شده است.
 
 این در حالی است که با توجه به وضعیت رکودی حاکم در فضای کل اقتصاد، به کمک بازار سرمایه می توانستیم شاهد رونق اقتصادی در فضای کشور نیز باشیم.
 
علاوه بر این، شاخص کل بورس واحد در سال گذشته واحد شهریور ماه سال جاری رسیده که این نماگر بورس طی ۸ ماه گذشته، با بازدهی منفی مواجه بوده است.
 
شایان ذکر است که افت های پی در پی قیمت سهام در بازار سرمایه منجر به سلب اعتماد و عدم انگیزه جهت سرمایه گذاری در این بازار گشته است. این در حالی است که با توجه به وضعیت رکودی حاکم در فضای کل اقتصاد، به کمک بازار سرمایه می توانستیم شاهد رونق اقتصادی در فضای کشور نیز باشیم چراکه توسعه بنگاه های اقتصادی در گرو اجرای طرح های توسعه بنگاه ها و توسعه توسط بازار سرمایه می باشد.
 
نکته حائز اهمیت در بازار سرمایه این است که متأسفانه در مورد برخی سهام، شاهد حباب قیمتی هستیم اما در برخی گروه ها از جمله پتروشیمی، فولاد و حامل های انرژی قیمت سهام به واقعیت نزدیک تر بوده و مکانیزم عرضه و تقاضا در مورد آنها قابل قبول تر است.

*شاخص بورس بیان کننده واقعیت های اقتصادی 

شاخص های بورس باید مطابق واقعیت های اقتصادی باشد لذا به دلیل عدم انطباق شاخص های بورس با واقعیت های موجود اقتصادی و وجود حباب در برخی سهام، ریزش و افت قیمت سهام امری طبیعی به نظر می رسد.
چنانچه شاخص بورس گویای واقعیت های اقتصادی موجود باشد سهامداران نیز بر مبنای  واقعیت ها تصمیم می گیرند و دچار ضرر نمی شوند.
 
 این در حالی است که در بررسی بازار سهام، مسایل کلی عنوان می شود و واقعیت های اصلی منعکس نمی گردد بطور کلی در این خصوص، مسولین بایستی ضمن واقعی نشان دادن شاخص های بورس، نظارت کامل و جامعی بر روند بازار سرمایه نیز داشته باشد بطوریکه باید وضعیت بورس را منطبق با واقعیت ها و به دور از انعکاس کلیات، جزییات بازار را نیز به مردم اطلاع رسانی کند بطوریکه تصمیم گیری سهامداران بتواند براساس واقعیت ها باشد و بدین گونه با ضرر مواجه نشوند.

 *کاهش نرخ سود بانکی عاملی برای رونق بازار سرمایه

همچنین با توجه به در دستورکار قرار گرفتن کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار، چنانچه نرخ سود بانکی کاهش یابد شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود بطوریکه این قضیه در جهت حمایت از بازار سرمایه می تواند مؤثر واقع گردد. این در حالی است که سود بانکی نیز باید منطبق با وضعیت تورمی و واقعیت های اقتصادی موجود باشد.

*کارایی شرکت‌‌ها
 
از طرف دیگر بازار سرمایه هم اکنون شاهد عرضه سهام شرکت های متعددی می باشد که این قضیه به وجود معضل در بازار سرمایه تبدیل شده است.

 چراکه تمامی کالاها به دلیل عدم توان رقابتی در داخل کشور و حتی با بازار جهانی نباید در بورس عرضه گردند این در حالی است که متأسفانه در حال حاضر برخی کالاها وارد بورس شده اند که قیمت تمام شده محصولات آنها در داخل کشور به مراتب بیشتر از خارج می باشد به عبارت دیگر برخی کالاهای موجود در بورس قدرت رقابت در داخل و خارج از کشور را ندارند در نتیجه این شرکت ها باید از بورس خارج گردند و تنها سهامی در بورس معامله گردند که رابطه عرضه و تقاضای مناسب را دارا و از توان رقابتی کافی برخوردار باشند.
 
در پایان میتوان گفت، که افت قیمت سهام علاوه بر عدم تطابق شاخص های بورس با واقعیت های موجود اقتصادی، به دلیل عدم کارایی برخی شرکت های موجود در بورس که باید از بازار سرمایه خارج گردند.

انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.