واکنش الجبالی به همدستی شهروندان تونسی با گروه های مسلح در سوریه

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ‘ حمادی الجبالی’ که دبیرکل حزب اسلامگرای النهضه است، افزود: رفتن شهروندان تونسی به خارج برای جنگ و درگیری ‘پدیده جدیدی’ نیست و این پدیده به شهروندان تونسی محدود نمی شود.

وی اضافه کرد: این پدیده جدیدی نیست، شهروندان تونسی به کشورهای دیگری مانند عراق، افغانستان و سومالی هم برای جنگیدن می روند اما ما آنها را نمی فرستیم، خودشان می روند.

‘علی العریض’ وزیر کشور تونس پیشتر گفته بود که شماری از اتباع تونسی همراه با مخالفان مسلح سوری موسوم به ( ارتش آزاد ) علیه نظام حاکم بر سوریه می جنگند.

وزیر کشور تونس با اعتراف به فعالیت جنگجویان تونسی در سوریه، گفت: ‘بنا بر اطلاعات رسیده، شماری از جوانان تونسی فعال در درگیری های سوریه، اکنون در زندان های این کشور بسر می برند و شمار دیگری از آنها کشته شدند.

مقامات سوری چندی پیش، از بازداشت شماری از اتباع تونس که برای جنگیدن با نیروهای دولتی سوریه از طریق ترکیه وارد خاک این کشور شده بودند، خبر دادند.

وزیر کشور تونس در حالی به وجود جنگجویان تونسی در سوریه اعتراف می کند که رسانه های تونسی یادآور شدند یکی از نهادهای اطلاعاتی تونس به تصاویر و اسنادی دست یافته است که تاکید می کند گروه های سلفی تندرو، حضور گسترده ای در مناطق مرزی تونس به ویژه ‘ بن قردان ‘ ،’ مدنین ‘ و ‘ جربه ‘ در نزدیکی مرزهای لیبی و همچنین برخی از شهرهای شمالی این کشور دارند.

روزنامه ‘ الصریح ‘ تونس در این خصوص به نقل از منابع امنیتی موثق نوشت :این گروه ها اقدام به جذب جوانان مذهبی کرده و آنان را برای اعزام به سوریه و جنگ علیه نظام حاکم بر این کشور آماده می کنند.

فهرست بازداشت شدگان در سوریه نشان می دهد که تونسی های وابسته به القاعده بیشتر از شهر کوچک بن قردان که در مرز تونس با لیبی واقع است به سوریه می روند و پیشتر نیز شماری از آنها به عراق رفته بودند.

هم اکنون شماری از تونسی های وابسته به القاعده به اتهام مشارکت در عملیات تروریستی در زندان های عراق بسر می برند.

گفته می شود که برخی اهالی روستای بن قردان در تجارت و قاچاق مواد مخدر به لیبی دست دارند و بعداز سرنگونی رژیم دیکتاتوری ‘ زین العابدین بن علی’ عناصر گروهک القاعده و سلفی ها در این روستا مستقر شده اند.

نخست وزیر تونس در بخش دیگری از سخنانش گزارش برخی رسانه ها از وجود بحران و مشکل در روابط کشور متبوعش با الجزایر بعداز اینکه اسلام گراها حکومت را در تونس بدست گرفتند، رد کرد.

الجبالی گفت: ما صددرصد با برادرانمان در الجزایر همکاری اقتصادی ، امنیتی و سیاسی داریم.

خاورم ** ۱۳۲۴**۱۳۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۳۱۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.