وام‌های کم‌بهره بانکی کمیاب شد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا-رضا کربلایی: بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز زیرنظر بانک مرکزی، افزایش همزمان نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های خود را کلید زده‌اند.

به گزارش همشهری، تأخیر سؤال‌برانگیز شورای پول و اعتبار در تنظیم سیاست‌های پولی و اعتباری سال آینده سبب شده تا شبکه بانکی و اعتباری کشور برای جبران عقب‌ماندگی خود در جذب سپرده‌های مردم نسبت به مؤسسات و صندوق‌های فاقد مجوز رسمی، نرخ سود بانکی را بالاببرند.

مشاهدات خبرنگار ما از آخرین تکاپوی بانک‌های دولتی و خصوصی نشان می‌دهد که آنها با چسباندن اطلاعیه‌های افزایش نرخ سود سپرده‌ها در پشت شیشه شعب خود، مردم را به سپرده‌گذاری نزد خود ترغیب می‌کنند. البته توضیحات مسئولان شعب به مردم هم چندان شفاف نیست. کارمندان شعب بانک‌ها به مردم می‌گویند که نرخ سود ۲۰تا ۲۲درصد ویژه سالانه تنها به سپرده‌های پنج‌ساله تعلق می‌گیرد و اگر سپرده‌گذاران در یک سال اول پول خود را برندارند، می‌توانند سود ۲۰تا ۲۲درصد را دریافت کنند.

خبرنگار همشهری می‌افزاید: این تنها یک روش از روش‌هایی است که بانک‌ها به‌کار می‌برند و می باشند بعضی شعب بانک‌های خاص که به مشتریان ویژه خود که موجودی حساب آنها میلیونی باشد یا گردش مالی آنها چشمگیر قلمداد شود، سودی بالاتر از سود مصوب ویژه مردم عادی پرداخت می‌کنند.

این اقدام بانک‌ها البته به استناد بسته سیاستی پولی و بانکی فعلی انجام می‌گیرد. این بسته که ۲۰دی‌ماه۱۳۹۰ ابلاغ و هنوز اصلاح نشده تأکید دارد: تعیین نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های مدت‌دار بانکی و اوراق گواهی سپرده عام و خاص در طول دوره سپرده‌گذاری در اختیار بانک‌ها خواهد بود. البته بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند نرخ سود قطعی سپرد‌ه‌های بانکی را در قالب عقود اسلامی و براساس سودآوری، در پایان دوره پس از حسابرسی عملیات مالی آنها، قبل از برگزاری مجمع و تأیید آن توسط بانک مرکزی، تعیین و تسویه کنند.

شورای پول و اعتبار در ۲سال اخیر با وجود بالارفتن کم‌سابقه نرخ تورم از تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با نرخ تورم طفره رفته و همین تأخیر ابهام آمیز سبب شده تا مردم دست‌کم برای حفظ ارزش ریالی پس‌اندازهای خود، پول‌شان را با ریسک بالا نزد مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های غیرمجاز سرمایه‌گذاری کنند. اما بانک مرکزی می‌گوید: مسئولیتی در قبال این مؤسسات که آزادانه فعالیت می‌کنند و حتی عنوان تحت نظارت بانک مرکزی را با خود یدک می‌کشند، ندارد.

وام‌هایی با سود ۳۰درصدی در راه است

افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به نقل از فعالان اقتصادی سبب خواهد شد تا نرخ سود تسهیلات هم بالاتر رود؛ واقعیتی که رد پای وداع بانک‌ها با تسهیلات ارزان قیمت قرض‌الحسنه و مبادله‌ای را نشان می‌دهد. رصد تازه‌ترین گزارش سود و زیان بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به سازمان بورس نشان می‌دهد که سهم عقود مشارکتی با نرخ سودی بین ۲۴ تا نزدیک ۳۰درصد از مجموع تسهیلات پرداختی در یک سال قبل بیشتر شده است.

آخرین بسته سیاست‌های پولی و اعتباری بانکی مصوب شورای پول و اعتبار در دولت قبل تنها بر این موضوع تأکید دارد که نرخ سود عقود غیرمشارکتی تا سررسید ۲ سال معادل ۱۴درصد و برای سررسید بیشتر از ۲ سال معادل ۱۵درصد تعیین می‌شود و دامنه نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین بانک و مشتری، بین ۱۸ تا ۲۱ درصد تعیین می‌شود و نرخ سود قطعی عقود مشارکتی پس از اتمام پروژه و بر مبنای عملکرد واقعی پروژه تعیین خواهد شد. آیا بانک مرکزی و به‌ویژه اعضای شورای پول و اعتبار برای پایان دادن به این وضعیت تصمیم خاصی اتخاذ خواهند کرد یا اینکه این اقدام بانک‌ها با چراغ سبز شورای یادشده انجام می‌گیرد؟


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.