واکسن آنفلوآنزا برای همه نیست

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


از آنجا که فصل بروز آنفلوانزا پاییز است، تا سال های قبل روال این بود که در اولین روزهای مهر هر سال، واکسن این بیماری به داروخانه ها و پزشکان برسد، اما امسال هنوز خبری از این واکسن نیست.


واکسن آنفلوآنزا

گرچه پزشکان می گویند بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور و اوایل مهر است اما هنوز در داروخانه ها خبری از این واکسن نیست. از سوی دیگر حتی اگر واکسن آنفلوانزا در این هفته یا هفته بعد هم از راه برسد، به احتمال بسیار، با کمبود آن در کشور مواجه می شویم، چون هر سال تعداد بسیاری از مردم، خودسرانه این واکسن را تزریق می کنند، حال آن که، تزریق واکسن آنفلوانزا فقط برای بعضی اشخاص ضروری است و برای گروهی دیگر حتی شاید خطرناک باشد.

از آنجا که فصل بروز آنفلوانزا پاییز است تا سال های قبل روال این بود که در اولین روزهای مهر هر سال، واکسن این بیماری به داروخانه ها و پزشکان برسد اما امسال هنوز خبری از این واکسن نیست و دکتر اکبر کوشافر، عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان کودک پیش بینی می کند که واکسن در نیمه مهر توزیع شود.

غافلگیرتان می کند

آنفلوانزا بیماری تنفسی است که ویروس آن به سرعت منتقل می گردد و بر اساس اخطارهایی که تاکنون وزارت بهداشت منتشر کرده، همراه با تب، سرفه، سردرد، اسهال، استفراغ و گلودرد است.

این بیماری به سرعت منتقل می گردد و به همین سبب پزشکان پیشنهاد می کنند در صورت ملاحظه اشخاص مبتلا به آن، فاصله ۱ تا ۲ متری را از بیماران حفظ کنید و با آنها دست ندهید، یا روبوسی نکنید، دست ها را مرتبا با آب و صابون بشویید، یا به آنها ژل ضدعفونی کننده بزنید و هنگام عطسه و سرفه، دهانتان را با دستمال کاغذی بپوشانید تا اگر آنفلوانزا گرفته اید، ویروس به دیگران منتقل نشود.

عوارض آنفلوانزا به طور ناگهانی ظاهر می گردد و همین موضوع یکی از راه های تشخیص آن از سرماخوردگی است.

از آنجا که عوارض آنفلوانزا در کودکان و سالمندانی که از مرز ۶۰ سالگی قبل اند، بسیار است این گروه ها می توانند واکسن را تزریق کنند

کی بزند؟ کی نزند؟

گرچه آنفلوانزا بیماری خطرناکی است که عوارضش شاید چندین روز کاری مفیدتان را خراب کند، اما این عذر موجهی برای خرید واکسن آن و تزریقش نیست، چون امکان دارد عوارض این تزریق از فوایدش بیشتر باشد.

علاوه بر این، خرید واکسن آنفلوانزا از سوی کسانی که واقعا در معرض خطر نیستند سبب نایابی اش در بازار دارو می گردد و دست گروه های پرخطری که واکسن واقعا برایشان لازم است، خالی می ماند. 

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان داخلی کشور دربارهٔ گروه های پرخطری که حتما باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند توضیح می دهد:

از آنجا که عوارض آنفلوانزا در کودکان و سالمندانی که از مرز ۶۰ سالگی قبل اند، بسیار است این گروه ها می توانند واکسن را تزریق کنند.

به گفته او مبتلایان به بیماری های ریوی یا قلبی، کسانی که بیماری های مزمنی مانند دیابت دارند، آن ها که بدن شان آمادگی کمتری در برابر عفونت ها دارد، یا مشکل سوء تغذیه یا سوء جذب دارند، کودکانی که آسپیرین مصرف می کنند و بیماران سرطانی از جمله اشخاصی می باشند که باید  واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، چون عوارض بیماری برای آنها ممکن است شدید باشد.

او همچنین تجویز این واکسن را برای بیمارانی که کورتون مصرف می کنند، مجاز می داند، چون داروهای کورتونی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و توان آن را برای مقابله با آنفلوانزا کاهش می دهد. 

اما متخصص بیماری های داخلی اخطار می دهد، مردم نباید خودسرانه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، چرا که این واکسن در واقع ویروس ضعیف شده است و اگر بدن شرایط مناسبی نداشته باشد، ممکن است همان ویروس ضعیف شده هم عوارضی خطرناکی در فرد ایجاد کند.

خسرونیا در این باره مثال می زند : شاید ویروس به مغز حمله کند و سبب ورم مغزی (آنسفالیت) شود، یا آلرژی ایجاد کند یا در مبتلایان به بیماری های کبدی مانند هپاتیت، میزان آنزیم های کبدی را بالا ببرد.

همچنین کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، باید دور واکسن آنفلوانزا را خط بکشند و تزریق این واکسن در آنها که دچار تب یا عفونت شدید می باشند هم باید به تعویق بیفتد.

رئیس انجمن متخصصان داخلی اخطار می دهد که فقط پزشک معالج با بررسی وضعیت سلامت فرد و فهرست داروهای  مصرفی اش می تواند دربارهٔ این که تزریق واکسن آنفلوانزا برای کسی لازم است یا نه ، نظر بدهد و به همین سبب مردم باید از تزریق خودسرانه این واکسن بپرهیزند و داروخانه ها هم نباید بدون نسخه پزشک، آن را به مردم بفروشند.

بخش سلامت ممتاز


منبع: جام جم – مریم یوشی زاده

مطالب مرتبط:

واکسن آنفلوآنزا همیشه ضروری نیست

چرا بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا هم مریض می شویم؟

واکسن آنفلوآنزا بزنید

واکسن آنفلوآنزا عوارضی هم دارد؟

سرماخوردگی و آنفلوانزا در هوای سرد

سرماخورده اید یا آنفلوآنزا دارید؟

چه مدت آنفلوآنزا مسری است؟

چگونه آنفلوآنزا نگیرید؟

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.