واکنش مربی زن ایرانی به تهمت رویترز + عکس

گزارشی که از تلویزیون ایران پخش شد از نینجوتسوی ایران بود و نه از نینجارنجر. ما نه موفق شدیم گزارش تلویزیون خودمان را ببینیم و نه دنبال اخبار آن طرفی رفتیم! فقط از این طرف و آن طرف چیزهایی به گوشمان رسیده. نینجاهایی که در ژاپن قدیم به قلعه پادشاهان و سرمایه‌داران حمله می‌کردند یا با سامورایی‌ها می‌جنگیدند و به اصطلاح آدم بد‌ها را می‌کشتند، در حال حاضر تنها در کارتون‌ها و فیلم‌ها دیده می‌شوند.

گزارشی که از تلویزیون ایران پخش شد از نینجوتسوی ایران بود و نه از نینجارنجر. ما نه موفق شدیم گزارش تلویزیون خودمان را ببینیم و نه دنبال اخبار آن طرفی رفتیم! فقط از این طرف و آن طرف چیزهایی به گوشمان رسیده. اما به نظرم حرف‌هایی که زده شده، خیلی تخیلی و کودکانه است و نیازی به پاسخ ندارد!

به گزارش جهان، لباس خاص و زیبایی که قبلا در فیلم‌های شرق دور دیده می‌شد بر تن داشت و حرکاتی را که به شاگردانش‌ به آموزش می‌داد صحنه آن فیلم‌ها را در ذهن تداعی می‌کرد.

 او یکی از معدود مربیان رشته نینجارنجر است و دستی هم در ورزش‌هایی دیگر مثل ژیمناستیک، کاراته و کیک بوکسینگ دارد و در دو رشته دانشگاهی هم در حال تدریس است. فاطمه دوستی دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی را کمتر کسی می‌شناسد. او که در رشته مهیج نینجارنجر فعال است در مورد معنی لغوی این ورزش می‌گوید: نینجارنجر منشاء ژاپنی دارد و به فردی اطلاق می‌شود که در چند رشته رزمی تخصص و مهارت پیدا کرده است. با او گفت‌وگویی داشتیم در مورد تخصص و مهارت‌هایی که طی سال‌ها به دست آورده است. در زیراین گپ دوستانه را می‌خوانید.

فاطمه دوستی در مورد فعالیت‌های تحصیلی و ورزشی‌تان می‌گویید.
در حال حاضر دانشجوی کارشناسی تربیت‌بدنی و دانشجوی کاردانی تربیت مربی تکواندو و در زمینه ورزشی هم دارای دان ۳ و مربیگری درجه یک کاراته کیوکوشین، دان ۳ و مربیگری درجه ۲ نینجارنجر، مربیگری ژیمناستیک و ایروبیک ژیمناستیک، داوری REFLY و بین‌المللی کاراته، داوری کیک بوکسینگ فدراسیون ورزش‌های رزمی، دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی، نماینده بانوان نینجارنجر استان تهران هستم.

قبل از این رشته بیشتر به چه رشته‌ای علاقه‌مند بودید؟
قبل از فعالیت در رشته نینجارنجر، در رشته کاراته کیوکوشین فعال بودم و هم‌اکنون نیز این دو رشته را به موازات هم ادامه می‌دهم. اما به تمام رشته‌های ورزشی علاقه‌مندم و مدتی به رشته‌های دیگر هم مشغول بوده و هستم. زیرا معتقدم رزمی‌کار واقعی کسی است که از هر علم و دانش و فنی استفاده می‌کند البته همیشه چیزهایی برای یادگیری وجود دارد.

استادان شما چه کسانی بودند؟
در کاراته تا کمربند سبز، زیر نظر خانم اسدی، در مدارج بالاتر خانم خانی که در حال حاضر ریاست بانوان سبک کیوکوشین کاراته را به عهده دارند. در نینجارنجر خانم روشن‌نیا و جناب آقای فیروز خنجری که رییس این سبک هستند، مربیان من بوده‌اند. از نظر علمی و تئوری بیشتر از استادان دانشگاهی‌ام مثل استاد ناجی کمک گرفته‌ام.
    ‌
کسی که می‌خواهد به مدارج بالا دست پیدا کند باید از چند سالگی به این ورزش بپردازد؟
  
در کلاس‌های آموزشی نینجارنجر افرادی را می‌بینید که با وجود ۳۰ سال سن و نداشتن هیچ‌گونه تجربه ورزشی قبلی وارد این رشته می‌شوند و بسیار هم موفق هستند حتی در مسابقات کشوری هم شرکت می‌کنند و مقام می‌آورند زیرا در سبک نینجارنجر گستردگی تکنیک‌ها و فنون باعث می‌شود شخص توانمندی‌هایش را در یکی از آنها بیابد. مثلا سنین پایین‌تر معمولا در آکروبات رزمی موفق‌ترند و سنین بالاتر در مبارزات یا نمایش‌های فردی سلاح و دفاع شخصی شرکت می‌کنند و تمام اینها در سبک نینجارنجر وجود دارد. به هر صورت برای طی کردن مدارج بالا نیاز به برنامه‌ریزی و تمرینات طولانی مدت است و این مستلزم این است که از سنین پایین مثلا پنج یا شش‌سالگی ورزش را آغاز کرد. اما باز هم علاقه و پشتکار فرد حرف اول را می‌زند و برای یک رزمی‌کار واقعی حتی در ۵۰سالگی به بالا هم غیرممکن وجود ندارد.

اگر کسی بخواهد نینجارنجر را انتخاب کند آیا پیش‌زمینه ورزشی نیاز دارد؟

خیلی از بانوان بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای مشغول فعالیت می‌شوند و موفق هم عمل می‌کنند. اما معمولا کسانی که از قبل رشته‌های رزمی را تجربه کرده‌اند یا در رشته ژیمناستیک فعالیت کرده‌اند راحت‌تر پیشرفت می‌کنند. گرچه فنون نینجارنجر با رشته‌های دیگر رزمی و حرکات ژیمناستیکی تفاوت‌های بسیاری دارد. برای ورزشی مثل نینجا ورزش‌های دیگر خصوصا بدنسازی و رزمی باعث بالا رفتن قدرت بدنی افراد می‌شود.

لباس نینجاهای زن طبق موازین اسلامی است؟
  
اصولا لباس نینجا لباس خاص و ویژه‌ای است متشکل از پیراهن و شلوار مشکی، ساق دستی که حتی روی انگشتان را هم می‌پوشاند و نقابی که فقط چشمان نینجا مشخص است. کفش مخصوصی که بلندی ساق آن تا زیر زانو است. این لباس ویژه استتار در شب است و از نینجاهای کهن ژاپن به ارث رسیده است. البته لباس تمرین ما در باشگاه به این مفصلی نیست اما در مراسم و اجرای برنامه‌های نمایشی با لباس کامل برنامه اجرا می‌کنیم و از بابت حجاب مشکلی نداریم. زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که فدراسیون رزمی برای مسابقات بین‌المللی در حال طراحی لباس‌های ویژه برای بانوان است که در صورت اجرای این طرح تمامی بانوان رزمی‌کار ایرانی می‌توانند بدون مشکل در مسابقات برون‌مرزی هم شرکت کنند.
    ‌
با این لباس فرم نینجا می‌توانید در اماکن عمومی اجرای برنامه داشته باشید؟
  
من شخصا تا به حال به غیراز اماکن مخصوص تجمع بانوان برنامه‌ای نداشتم اما همکاران دیگر من در مکان‌هایی متشکل از مرد و زن و حتی در حضور بسیاری از مسوولان کشور به اجرای برنامه پرداخته‌اند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
    ‌
هزینه‌هایی که یک ورزشکار در این رشته متقبل می‌شود چه مقدار است؟
  
ورزش‌های رزمی معمولا جزو کم‌خرج‌ترین ورزش‌ها هستند و در نینجارنجر هزینه‌ای که یک شاگرد در ابتدای ثبت‌نام متقبل می‌شود با هزینه‌ای که یک تکواندوکار صرف می‌کند تقریبا برابر است. ضمن اینکه یک نینجا برای تهیه وسایل خود فقط یک‌بار اقدام می‌کند و تا آخرین روز حیات ورزشی‌اش می‌تواند از وسایلش استفاده کند. البته این برای کسی است که می‌خواهد تا سطح کشوری بالا برود. شرایط در کشور ما طوری است که اغلب ورزشکاران در اکثر رشته‌ها هزینه مسابقات برون‌مرزی خود را خودشان برعهده می‌گیرند و این در نینجارنجر هم امری طبیعی است.
    ‌
سلاح بانوان و آقایان متفاوت است؟
  
دلیلی برای تفاوت سلاح‌های آقایان و خانم‌ها وجود ندارد! تمامی هنرجویان نینجارنجر معمولا از کمربند قهوه‌ای به بالا آموختن سلاح را آغاز می‌کنند. زیرا فرد، اول باید بتواند بر بدن خویش مسلط شود و مبارزه با دست خالی را بیاموزد و بعد سلاح در دست بگیرد و آنقدر تمرین کند تا سلاح را به عنوان عضو جدیدی از بدن خویش بپذیرد. در غیراین صورت سلاح برضد خودش عمل می‌کند و ممکن است حتی با سلاح ساده‌ای مانند چوب به خود آسیب برساند. ضمن اینکه کسانی سلاح را آموزش می‌بینند که به درجات قابل قبولی از اخلاق ورزشی رسیده باشند.
    ‌
درجه‌بندی رتبه نینجارنجر نام یا کمربند خاصی دارد؟
  
هنرجویان نینجارنجر با رنگ کمربندی که می‌بندند درجه‌بندی می‌شوند که از سفید آغاز می‌شود و بعد از طی درجات زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش، قرمز و قهوه‌ای موفق به بستن کمربند مشکی می‌شوند و از کمربند مشکی به بالا درجات آنها با «دان» مشخص می‌شود. مشکی «دان ۱» است و بعد از آن دان۲، دان ۳ و به همین ترتیب بالا می‌رود. طول مدت طی کردن مراحل سفید تا مشکی «دان ۱» به طور معمول چهار سال است.
    ‌
فرق بین نینجوتسو و نینجارنجر چیست؟
  
ریشه هر دو ورزش یکی است اما اتفاقی که در سبک نینجارنجر توسط استاد خنجری افتاده است رینگی کردن نینجاها برای ورود به مسابقات جهانی و همچنین آموزش‌های کماندویی مانند صخره‌نوردی، تیراندازی، اسب سواری، شنا و… است. ضمن اینکه در نینجوتسویی که در ایران آموزش داده می‌شود، فرم‌های نمایشی (مانند کاتای کاراته) وجود دارد که در نینجارنجر فرم از پیش تعیین شده وجود ندارد.
    ‌
درباره خبر رویترز درخصوص آدم‌کش خطاب کردن دختران نینجای ایرانی چه نظری دارید؟
  
گزارشی که از تلویزیون ایران پخش شد از نینجوتسوی ایران بود و نه از نینجارنجر. ما نه موفق شدیم گزارش تلویزیون خودمان را ببینیم و نه دنبال اخبار آن طرفی رفتیم! فقط از این طرف و آن طرف چیزهایی به گوشمان رسیده. نینجاهایی که در ژاپن قدیم به قلعه پادشاهان و سرمایه‌داران حمله می‌کردند یا با سامورایی‌ها می‌جنگیدند و به اصطلاح آدم بد‌ها را می‌کشتند، در حال حاضر تنها در کارتون‌ها و فیلم‌ها دیده می‌شوند. نینجوتسو در حال حاضر در ژاپن تدریس می‌شود که فقط یک ورزش باستانی مانند کونگ فوی چین، کاراته ژاپن و تکواندوی کره است و از ایران هم ریشه نگرفته است. به نظرم حرف‌هایی که زده شده، خیلی تخیلی و کودکانه است و نیازی به پاسخ ندارد!
    ‌
چرا بانوان به اندازه آقایان سرعت عمل ندارند؟
  
اتفاقا برعکس! تفکر عموم مردم این است که بانوان سرعتی و آقایان استقامتی هستند. که درست هم هست. از نظر آناتومیکی مردها به دلیل اینکه عضلات «تند انقباض» کمتری دارند معمولا در اجرای حرکات استقامتی مستعد‌تر هستند. اما وجود تارهای عضلانی «تند انقباض» بیشتر در بانوان باعث می‌شود که در اجرای حرکات سرعتی به تمرینات کمتری نیاز داشته باشند. البته دلایل روانشناختی یا زمینه‌های ارثی نیز در این مساله دخیل است. ضمن اینکه ما رزمی‌کارانِ سرعتی بسیاری در آقایان داریم و این به تمرینات و پشتکار فرد نیز برمی‌گردد و هیچ امری غیرممکن نیست.
    ‌
بانوان از سال‌های ابتدایی تاسیس این ورزش در ایران پیشرفتی داشته‌اند؟
  
سطح بازی بانوان نینجارنجر خصوصا در همین اواخر رشد خوبی داشته است. تعداد مربیان و باشگاه‌ها افزایش یافته است. مثلا در همین تهران تا دو سال گذشته تنها یک باشگاه فعال داشتیم اما الان من در سه‌باشگاه تدریس می‌کنم و چهار باشگاه دیگر هم توسط مربیان دیگر فعال شده‌اند. ما سعی کرده‌ایم کیفیت و کمیت مسابقات را بالا ببریم که تا ۸۰درصد در مسابقات هنرهای فردی هم موفق بودیم. کلاس‌هایی برای بالا بردن مهارت‌های مربیان و شاگردان نیز توسط ریاست بانوان، خانم روشن نیا برگزار می‌شود که در این زمینه بسیار موثر است.
    ‌
در صدد ترویج این ورزش هستید؟
  
این رشته به دلیل گستردگی فنون و به‌خصوص آموزش‌های دفاع شخصی و فضای کلاسی مهیج، طرفداران زیادی در بین بانوان دارد و گاهی ظرفیت کلاس ما خصوصا در تابستان‌ها پاسخگو نیست. بنابراین مسوولان سبک و خود من به عنوان نماینده استان تهران، سعی داریم تا با تربیت مربیان شایسته بتوانیم گامی در جهت توانمند‌سازی روحی و جسمی بانوان علاقه‌مند برداریم.
    ‌
این ورزش همانند ورزش‌های رزمی دیگر در پرورش روح می‌تواند موثر باشد؟
  
من به عنوان یک مربی رزمی‌کار از خصوصا مربیان خواهش می‌کنم که علاوه بر پرورش جسم، در پرورش روح و فکر شاگردان توجه و دقت زیادی داشته باشند. چون کسی که فقط جسمش را پرورش می‌دهد و از اخلاق بهره‌ای ندارد، هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌رساند. کلاس‌های رزمی و ورزشی بستر فرهنگی بسیار مناسبی هستند برای بالابردن روح معنوی، اخلاقی و انسانی که توجه ویژه مسوولان و خانواده‌هایی که تربیت فرزندان این مملکت برایشان ارزش دارد را می‌طلبد.
    ‌
آموزش‌های نینجارنجر چه بخش‌هایی دارد؟
  
آموزش: دفاع شخصی با سلاح و بدون سلاح، مبارزات رینگی (در بخش آقایان در استایل فول کنتاکت و در بخش بانوان در استایل سمی کنتاکت). سلاح‌های سرد: چوب، نانچیکو، سانچیکو، زنجیر، سای، تونفا، کامائه، شمشیر، شوریکن (ستاره معروف نینجا) و… . آموزش‌های کماندویی: تیراندازی، سوارکاری، کوهنوردی، صخره‌نوردی، شنا، تقلید صدا و استتار، جهت‌شناسی، کمک‌های اولیه، دارت و آکروبات رزمی.
    ‌
قوانین و نحوه برگزاری مسابقات نینجارنجر به چه صورت است؟
  
مسابقات در سطوح باشگاهی، استانی و کشوری برگزار می‌شود که شامل دو بخش مبارزه (فایت) و هنرهای فردی است. در بخش مبارزه، فایترها از کلاه، دستکش، هوگو، ساق‌بند و روپایی استفاده می‌کنند. در بخش هنرهای فردی، هنرجویان در استایل‌های مختلف سلاح و دفاع شخصی و حرکات آکروباتیک به اجرای برنامه‌های نمایشی می‌پردازند. هنرجویان نینجارنجر همچنین می‌توانند در مسابقات مبارزاتی کیک بوکسینگ داخلی و خارجی و مسابقات جهانی هنرهای فردی شرکت کنند.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.