واگذاری مسکن مهر به دانشجویان

جام جم آنلاین: براساس آمارهای صندوق رفاه دانشجویان، حدود ۳۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خوابگاه‌ها ساکن هستند. گرچه در خصوص تعداد دانشجویان متاهل ساکن خوابگاه‌ها هنوز‌ آمار دقیقی وجود‌‌ندارد، اما به گفته کارشناسان آموزشی، حداقل بالغ بر نیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در خوابگاه‌های متاهلی ساکن هستند.

جدای از دانشجویان متاهل ساکن در خوابگاه‌ها، شمار زیادی از دانشجویان متاهل نیز وجود دارند که از خوابگاه محروم هستند؛ در واقع این دسته از دانشجویان به دلیل این که دانشگاه محل تحصیلشان خوابگاه‌های متاهلی ندارد،‌ عملا از امکانات و خدمات خوابگاهی برخوردار نیستند.

به همین منظور در سال گذشته، صندوق رفاه دانشجویان طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که دانشگاه‌ها فهرست مشخصات دانشجویان به تفکیک مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی را که متقاضی مسکن متاهلی هستند، به صندوق رفاه دانشجویان ارسال کنند.

در ادامه این بخشنامه تاکید شده بود: مسکن متاهلی یکخوابه با پرداخت ۹ میلیون تومان و مسکن متاهلی دوخوابه با پرداخت ۱۶ میلیون تومان قابل واگذاری است.

حالا پس از گذشت یک سال از صدور این بخشنامه، نه تنها مشکلات بسیاری از دانشجویان متاهل حل نشده است، بلکه شمار زیادی از این دانشجویان توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

آیا مسکن مهر به داد دانشجویان متاهل می‌رسد؟

در شرایطی که بر سر راه مسکن دانشجویان، مشکلات انبوهی تلنبار شده است که حتی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قانونی هم تاکنون نتوانسته گرهی از مشکلات آنها باز کند؛‌ معاون فرهنگی وزیر علوم از واگذاری قطعی مسکن مهر به‌دانشجویان متاهل خبر می‌دهد.

غلامرضا خواجه سروی توضیح می‌دهد: بیش از ۲۱ هزار دانشجو در کل کشور برای دریافت مسکن مهر در مرحله اول ثبت‌نام کرده‌اند و تمام اطلاعات این دانشجویان تحلیل شده و هفته آینده با توجه به استان محل زندگیشان با وزارت راه و شهرسازی هماهنگی‌ها برای واگذاری و تحت پوشش قرار‌گرفتن متقاضیان انجام می‌شود.

حال با توجه به این که تاکنون مجموع این وعده‌های داده شده نتوانسته است موانع جدی خانه‌دار شدن دانشجویان متاهل را مرتفع کند، ‌این بار باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت علوم در هفته آینده این وعده جدید را عملی خواهد کرد؟

از سوی دیگر با توجه به این که عمده اثرگذاری مسکن مهر در شهرهای کوچک و حاشیه شهرهای بزرگ، قابل رویت است، باید این سوال را هم از مسئولان وزارت علوم پرسید که آیا این وزارتخانه برای حل مشکل مسکن دانشجویان متاهلی که به دلایل شغلی یا خانوادگی مجبور به زندگی در مرکز شهرهای بزرگ هستند،‌ چاره‌ای اندیشیده است؟

افزایش اردوهای سیاحتی دانشجویان در سال جاری

گردشگری زیارتی از جمله مهم‌ترین رئوس فرهنگی وزارت علوم در سال گذشته بود؛ به گونه‌ای که این وزارتخانه در سال‌گذشته اردوهای متعددی برای سفر دانشجویان به عتبات عالیات برگزار کرد؛ اما در همین راستا، مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم به جام‌جم می‌گوید: در سال گذشته اردوهای زیارتی متعددی را برای دانشجویان برگزار کردیم که سفر به قم،‌ مشهد و مکه مکرمه از جمله این برنامه‌ها بود اما امسال در نظر داریم که علاوه بر برگزاری سفرهای زیارتی، تعداد سفرهای سیاحتی دانشجویان در سال جاری را نیز افزایش دهیم.

به گفته جلیل دارا، در واقع قصد داریم علاوه بر آن که در سال جاری همچنان اردوهای زیارتی را با جدیت همیشگی برگزار کنیم، در عین حال بر روی سفرهای سیاحتی نیز تمرکز بیشتری بگذاریم؛ به گونه‌ای که مثلا در مهرماه امسال، اردوی زیارتی قم را برای دانشجویان برگزار خواهیم کرد و از آن طرف هم برنامه برگزاری سفرهای سیاحتی دانشجویان به جزیره ابوموسی را نیز به طور جدی مدنظر داریم.

وی عنوان می‌کند: امسال بودجه گردشگری دانشجویان در وزارت علوم افزایش داشته است و در همین راستا در نظر داریم که در سال جاری هم از بعد کمی و هم از بعد کیفی، اردوهای دانشجویی را ارتقا دهیم.

برگزاری مسابقات قرآن دانشجویی از ۲۶ تیرماه

مطابق هر سال،‌ امسال نیز مسابقات قرآن دانشجویی برگزار می‌شود و در این دوره از مسابقات، دانشگاه رازی کرمانشاه از بیست‌وششم تا بیست‌وهشتم تیر، میزبان ۲۵۰ دانشجوی برگزیده قرآنی کشور خواهد بود.

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم در همین زمینه تاکید می‌کند: بیست و هفتمین جشنواره دانشجویی قرآن در ۲۷ رشته مختلف قرآنی در بیست‌وششم تیرماه برگزار خواهد شد و در پایان این دوره از مسابقات نیز ۹۰ دانشجوی برگزیده قرآنی معرفی خواهند شد.

وی در خاتمه اظهار می‌کند: اساس فعالیت‌های فرهنگی در وزارت علوم را آموزه‌های قرآنی قرار داده‌ایم و به همین منظور نیز به همه دانشگاه‌های کشور تا مهرماه امسال مهلت داده‌ایم که نسبت به افتتاح سرای قرآنی در تمامی دانشگاه‌های کشور اقدام جدی صورت دهند.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.