وجدان کاری در شما چگونه است؟

۱۷م آذر ،

وجدان کاری عبارت است از احساس تعهد داخلی به منظور رعایت الزاماتی که در ارتباط با کار مورد توافق قرار گرفته است.

ممتازنیوز: منظور از وجدان کاری، رضایت قلبی، تعهد و التزام عملی نسبت به وظیفه هایی است که قرار است انسان آنها را انجام دهد، به گونه ای که اگر بازرس و ناظری نیز بر فعالیت او نظاره گر نباشد، باز هم در انجام وظیفه قصوری روا نخواهد داشت.

ریشه و منشاء وجدان چیست؟

در این مورد دو عقیده  وجود دارد. یکی از نظر مذهب و دیگری از نظر علمای روان . 

۱-  اکتساب و یادگیری : طرفداران این طرز فکر که اغلب روان شناسان با اندیشه مادی می باشند می گویند کودک در حین تولد وجدان ندارد  و برای او معیار و مقیاسی جهت درک ارزشها نیست. او در برابر امانت و خیانت ، راست و دروغ ، بی تفاوت است. بعدها در اثر یادگیری و آموزش و اکتساب درمی یابد که فلان امر خوب است و آن دیگری بد و ناپسند. تبلیغات و آموزش هاست که این زمینه را در اشخاص ، به وجود آورده و یا این آگاهی را به آنها می دهد.

۲-  فطرت و ذات : گروهی دیگر که در رأس آنها الهیون می باشند وجدان را امری  فطری دانسته اند  و می گویند وجدان فطرتی و یا غریزه ای فنا ناپذیر است و راهنمایی قابل اعتمادی به انسان می دهد. حتی انسان را به صورتی ناخودآگاه به طرف خیر و سعادت جلب کرده و از لغزش ها دور می دارد.

اصل در آفرینش بر صداقت است و اطفال در اثر بدآموزی یاد می گیرند چگونه فریبکاری کنند و چگونه از طریق دروغ خود را از دامی نجات بخشند . 

عوامل موثر بر وجدان کاری:

– به کارگیری کارکنان بر اساس علاقه و توانایی و تلاش برای ارضا نیازهای آنان.

– تقسیم کار مطلوب کارکنان واحتساب سختی ، حساسیت و پیچیدگی کار در تنظیم حقوق و مزایا و ارزیابی عملکرد کارکنان برای ایجاد امکان پیشرفت.

– تشویق و تنبیه کارکنان و ارائه فرصت و امکان لازم برای ترفیع بر اساس معیارهای قبل از اندازه‌گیری.

– شرکت دادن کارکنان در تصمیم گیری‌های سازمانی و تفویض اختیار و عدم تمرکز تا حد امکان.

– انتساب مدیران شایسته بر اساس تخصص ، تجربه و وجدان کاری .

– اجرای برنامه‌های آموزشی بر اساس نیازهای شغلی  به منظور تعالی کارکنان برای ایجاد خرسندی از شغل.

نکته: تقویت وجدان کاری با تأکید بر اهداف معنوی و با استفاده از انگیزه‌های مادی ضمن تقویت و توجه به عوامل فوق الذکر سبب بهبود شرایط کاری ، رضایت مندی، خودکنترلی ودر نهایت ایجاد نظم اجتماعی می گردد .

باشگاه خبرنگاران


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.