وداع با طالع بینی‌های چینی و هندی

۱۷اردیبهشت،

ممتازنیوز: نمایشگاه کتاب امسال یک فرق اساسی با سال‌های قبل دارد و آن، عدم عرضه کتاب‌های طالع بینی از هندی و چینی گرفته تا آثار مشابه داخلی است که در سال‌های نه چندان دور ویترین و پیشخوان بسیاری از ناشران داخلی را در نمایشگاه کتاب تهران پر می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس امسال عرضه کتاب‌های طالع بینی چینی و هندی که در سال های قبل یکی از معضلات نمایشگاه کتاب تهران بود، تقریباً به صفر رسیده و این مسئله نشان می دهد وقتی مسئولان فرهنگی کشور با جدیت موضوعی را پیگیری کنند، نتیجه مورد نظر دور از دسترس نخواهد بود.

نمایشگاه کتاب امسال یک فرق اساسی با سال های قبل کرده و آن، عدم عرضه انواع کتاب های طالع بینی از هندی و چینی گرفته تا آثار مشابه داخلی است که در سال های نه چندان دور ویترین و پیشخوان بسیاری از ناشران داخلی را در نمایشگاه کتاب تهران پر می کرد.

گویا در این زمینه از قبل هماهنگی های لازم با آن گروه از ناشران که معمولا از نوع آثار تولید و عرضه می کنند صورت گرفته و حالا دیگر خبری از انواع کتاب های طالع بینی هندی و چینی، از انواع مختلف آن در غرفه های ناشران داخلی دیده نمی شود.

بر کسی پوشیده نیست که انواع کتاب های طالع بینی از جمله آثار مضر در حوزه کتاب است که جز مشتی خیالبافی و اوهام چیزی را نصیب خواننده نمی کنند. اغلب مخاطبان این نوع آثار هم خوانندگان غیر حرفه ای کتاب می باشند که خود تشخیص درستی در شناخت کیفیت و همچنین ماهیت این نوع آثار ندارند. آنها به امیدهای واهی به سراغ ای نوع کتاب ها می آیند و غافل از نیت سودجویانه دست اندرکاران تالیف، چاپ و نشر کتاب های طالع بینی، محصولات آنها را خریداری می کنند.

با توجه به جمعیت آماری بالا در بین مخاطبان غیر حرفه ای کتاب، طبیعی است که مخاطبان این نوع آثار هم از جمعیت بالایی برخوردار باشند و این مسئله بعضی ناشران غیر حرفه ای و سودجو را به فکر بهره برداری از این موضوع می کند که در سال های قبل شاهد رشد چشمگیر چاپ و نشر و عرضه انواع کتاب های طالع بینی چینی و هندی در غرفه های مختلف نمایشگاه کتاب تهران بودیم.

از همان سال های قبل هم وقتی تعداد این نوع در آثار در بعضی غرفه های نمایشگاه کتاب تهران بسیار و چشمگیر شد، مسئولان برگزاری نمایشگاه به این فکر افتادند که به ناشران عرضه کننده این نوع آثار یادآوری کنند که عرضه چنین آثاری در شأن حرکت های فرهنگی کشور نیست و بهتر است خود ناشران در تولید و عرضه چنین محصولاتی تجدید نظر کنند و کمتر به فکر منافع مالی خود و فریب اذهان عمومی جامعه باشند.

برخی از ناشران از این پیشنهاد فرهنگی و خیرخواهانه مسئولان استقبال و در تولید و عرضه انواع کتاب های طالع بینی هندی و چینی تجدید نظر و آنها از گردونه محصولات خود خارج کردند، اما بعضی ناشران سودجو که نمی خواستند این بازار پر سود را به این راحتی از دست بدهند به صورت غیر مجاز به تولید و عرضه انواع کتاب های طالع بینی چینی و هندی در نمایشگاه کتاب تهران می پرداختند که بارزسان نمایشگاه هم با جمع آوری این کتاب ها به مقابله با آنها می پرداختند.

این روند که در سال های قبل به صورت پراکنده ادامه داشت، به مرور سبب برچیده شدن انواع کتاب های طالع بینی چینی و هندی از بعضی غرفه های نمایشگاه کتاب تهران شد و امسال خوشبختانه دیگر خبری از چنین آثاری نیست و اگر هم باشد در لفافه و چنان قلیل و ناچیز است که می توان ادعا کرد در حال حاضر عرضه کتاب های طالع بینی چینی و هندی در نمایشگاه کتاب تهران به صفر رسیده است. چنان که رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران دربارهٔ‌  این موضوع و تخلفات ناشران بخش داخلی گفته است، تخلفات در این بخش بسیار کم بوده است. همایون امیرزاده با صراحت گفته است، ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم عرضه‌ کتاب‌هایی که با موضوع طالع‌بینی هندی و چینی می باشند، ممنوع است و اگر در نمایشگاه کتاب عرضه شوند، جمع‌آوری خواهند شد.

حالا حرف های پیشگیرانه مسئولان نمایشگاه کتاب تهران نتیجه داده و یکی از مسایل نمایشگاه از پیش روی آنها برداشته شده است. موضوع که ثابت می کند در صورت برخورد جدی مسئولان، بعضی ناشران سودجو هم کمتر به منافع شخصی خود از راه های نادرست می افتند و این رمز سلامت در بازار نشر و متعاقب آن، گستره حوزه فرهنگ است.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.