ورود آقایان ممنوع

به گزارش ممتاز نیوز  به گفته متخصصان، قاعدگی آخرین مرحله بلوغ دختران است و در ۹ تا ۱۶ سالگی و به طور متوسط در ۱۳ سالگی اتفاق می‌افتد.

در این دوران فرم اندام‌ها تغییر می‌کند و چربی در بدن توزیع می‌شود. بر اثر ترشحات هورمون‌های جنسی غدد چربی و عرقی فعال می‌شود و جوش‌هایی روی صورت پدیدار می‌شود.

نخستین عادت ماهیانه در دختران جوان معمولا با ترس، نگرانی و خجالت از پدر و برادر همراه است. اینجاست که مادر، خواهران بزرگ‌، اولیای مدرسه یا برخی نزدیکان همجنس موظفند قبل از بروز این وضع و همزمان با پیدایش علائم بلوغ با نوجوان صحبت کنند و با توضیحات کامل او را درجریان این‌ تغییرات قرار دهند و از اضطراب او بکاهند. 

 اما چه نکاتی را برای رعایت بهداشت در دوران قاعدگی باید به فرزندمان آموزش دهیم؟

به دلیل آن‌که در این دوران لایه تشکیل شده بر دیواره داخلی رحم در حال تخریب است فرد در معرض انواع آلودگی‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
پد بهداشتی را مرتب تعویض کنید
لازم است پدهای بهداشتی مرتب پس از هر بار رفتن به سرویس بهداشتی تعویض شود. رعایت این موضوع در اواسط این دوره اهمیت بیشتری دارد. قبل و بعد از تعویض دست‌هایتان را بشویید و تا حد امکان از لوازم بهداشتی معطر به دلیل حساسیت زایی استفاده نکنید.

از لباس زیر نخی استفاده کنید
لباس‌های نخی به تبخیر رطوبت بدن کمک کرده و باعث رفع بوی ناخوشایند می‌شوند. این لباس‌ها را زود به زود تعویض کنید و پس از شست‌وشو با شوینده‌های غیر معطر در آفتاب خشک کنید. لباس‌هایی که از جنس الیاف مصنوعی یا نایلون هستند با آن‌که قابلیت شست‌وشوی بهتری دارند، اما به دلیل جذب رطوبت باعث ایجاد حساسیت و عرق‌سوزی بدن می‌شوند.
ایستاده استحمام کنید
بسیاری از افراد بر این باورند که در این دوران نباید حمام کرد، اما باید بدانید بر اساس گفته متخصصان، استحمام نه‌تنها ضرری ندارد، بلکه به جهت رفع آلودگی‌ها موجب بهداشت بیشتر خواهد شد. البته توصیه بر آن است تا حد امکان به شکل ایستاده استحمام کنید. با این کار امکان انتقال آلودگی‌های میکروبی کاهش می یابد. در این دوران از رفتن به استخر، دریا، جکوزی، حمام‌های عمومی یا از غوطه‌ور‌شدن در آب کف آلود وان بپرهیزید.
برای کاهش درد ورزش کنید
وجود درد در روزهای اول قاعدگی مسأله‌ای طبیعی است و علت آن آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض و درد این ناحیه می‌شود. استفاده از کیسه آب‌گرم یا ماساژ شکم می‌تواند ماهیچه‌ها را شل و باعث تسکین درد شود.
انجام ورزش‌های سبک هوازی در دوران قبل و حین قاعدگی برای دختران تازه بالغ تا حدودی مشکل‌های جسمی و روانی این دوره را التیام می‌دهد. ماندن در رختخواب، استراحت مطلق، دوری از کارهای روزمره یا نرفتن به مدرسه یا محل کار هیچ کمکی به کاهش درد نخواهد کرد. در صورت شدت درد می‌توانید با تجویز پزشک از داروهای مسکن یا برخی عرقیات گیاهی استفاده کنید.
به تغذیه خود توجه کنید
به منظور جبران کم‌خونی از غذاهای مقوی مانند گوشت قرمز، امعا و احشایی چون دل و جگر دام، لبنیات و انواع میوه‌های تازه استفاده کنید. سعی کنید غذا را در حجم کم و به دفعات بیشتری میل کنید تا احساس پری و نفخ شکم در شما ایجاد نشود.
مصرف نمک و غذاها و تنقلاتی چون سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع ناگت‌ها و کنسروها، سیب‌زمینی سرخ شده، چیپس و پفک را به دلیل نمک زیاد به حداقل برسانید. نمک موجب احتباس آب در تمام قسمت‌های بدن شده و بر فشارهای روحی و دردهای این دوران می‌افزاید. مصرف حبوباتی چون لپه و نخود را کاهش دهید، از زیتون تازه استفاده کنید و مصرف مغزهایی چون گردو و بادام را در اولویت قرار دهید.
منبع : ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.