ورود پنهان و ناخواسته رسانه‌های اجتماعی به زندگی امروزی

به مناسب روز و برگزاری همایش رسانه های اجتماعی

این همایش به ریاست یونس شکرخواه برگزار ‌شد که پروفسور یحیی کمالی‌پور، دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر سید وحید عقیلی، دکتر حسن نمکدوست تهرانی، دکتر ناصر فکوهی و دکتر بهزاد دوران از جمله اعضای شورای سیاستگذاری همایش روز رسانه‌های اجتماعی هستند. این همایش محورهای مختفلی دارد همچون:
رسانه‌های اجتماعی و هویت اسلامی – ایرانی، رسانه های اجتماعی و رونق کسب و کار، تاثیر متقابل رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی، رسانه‌های اجتماعی و بکارگیری آن در حوزه علوم ارتباطات (روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و تبلیغات) و رسانه های اجتماعی و بکارگیری آن در آموزش.

کدام رسانه اجتماعی است ؟
«هر فرمت رسانه ای که امکان تعامل جمعی را فراهم کند رسانه اجتماعی نامیده می‌شود». این گفته دکتر یونس شکر خواه، رئیس همایش رسانه های اجتماعی است وی در ادامه این توضیح می‌گوید: «رسانه های اجتماعی به ژانرهای مختلفی تقسیم می شوند، ویکی‌پدیا، بلاگ ها، میکرو بلاگها از جمله رسانه های اجتماعی هستند مثلا در ویکی پدیا تولید علم به صورت همکاری جویانه صورت می گیرد.»
شکر خواه می افزاید: «به طور کلی در دنیا رسانه‌ها در ۴ ژانر عمده طبقه بندی می شوند دسته نخست رسانه‌های الکترونیک مانند رادیو و تلویزون هستند دسته دیگر رسانه های مکتوب مانند مطبوعات هستند. دسته سوم به رسانه های دیجیتال مربوط می شود ؛ دوربین، ضبط صوت در این گروه قرار دارند. دسته چهارم رسانه های آنلاین هستند .بر این اساس می توان گفت رسانه های اجتماعی نوزاد رسانه های آنلاین هستند در این نوع از رسانه هیچ کس هسته اصلی نیست و هسته های مختلف کنار هم جمع می شوند و ارتباطات دو سویه و افقی است.»
 

اهمیت حضور رسانه های اجتماعی
یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری همایش روز رسانه های اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه رسانه های اجتماعی به عنوان بستر ایجاد کننده اطلاعات عظیم و دوسویه میان کاربران است که درحوزه های علمی، تکنولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی کاربرد دارد، می گوید : «رسانه‌های اجتماعی مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها هستند. بنابراین باید در اینجا از سواد رسانه ای یاد کنیم. سواد رسانه ای است که می تواند به کمک کاربران این رسانه ها بیاید. در برخی کشورها که بحث آموزش سواد رسانه ای مطرح است کاربران می توانند جنبه های تهدید آمیز و فرصت برانگیز این شبکه ها را بهتر بشناسند و از فرصت هایش بیش از تهدید هایش سود برند.»

دکتر سید وحید عقیلی می افزاید: «در همایش روز رسانه های اجتماعی نیز به مسائلی پرداخته می‌شود که دغدغه آن در دانشگاه ها و سایر سطوح مطرح است. مثلا در حال حاضر یکی از مشکلات دانشجویان ما در مقاطع فوق لیسانس و دکترا انتخاب موضوع پایان نامه است. نسل جوان و دانشگاهی به تکنولوژی‌های جدید و این قبیل مسائل اهمیت می دهد. برگزاری چنین کنفرانس هایی می تواند مسیر را برای دانشجویان هموارتر کند.»

رئیس دانشکده علوم انسانی واحد علوم تحقیقات همچنین خاطرنشان می کند: رسانه های اجتماعی می توانند در عرصه های ملی، قومی، مذهبی و علمی به تقویت اعتقادات و باورها بپردازند و فرصت هایی را فراهم کنند.

از سوی دیگر به گفته محمد سلطانی‏فر، عضو شورای سیاست‏گذاری همایش روز رسانه‌های اجتماعی، این رسانه ها می‌توانند در پیشبرد برنامه‌های توسعه کشور موثر باشند. وی در ادامه توضیح می دهد: «یکی از مشکلات موجود در خصوص اجرای برنامه‌های توسعه کشور این است که آحاد جامعه نسبت به اهداف و برنامه‌های توسعه آگاهی ندارند، بنابراین نمی‌توانند در این زمینه نقشی داشته باشند. رسانه‌های اجتماعی این قابلیت را دارند تا همگان را درگیر برنامه‌های توسعه‌ای کنند و مخاطبان را در این فضا قرار دهند. از این رو رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در پیشبرد برنامه‌های توسعه کشور نقش به‏سزایی ایفا کنند.

وضع رسانه‌های آنلاین و اجتماعی در ایران
محمد سلطانی فر ،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت کنونی رسانه های اجتماعی در کشور می گوید: «در حال حاضر در کشور ما نیز بیش از ۲۰ وب‏سایت رسانه اجتماعی داخلی پربازدید ایجاد شده است. آپارات، کلوب و غیره از جمله رسانه‌های اجتماعی داخلی هستند. رسانه‌های اجتماعی صرفا سایت‏های خارجی مانند فیس‏بوک، توییتر و اورکات نیستند. بنابراین باید بتوان از رسانه‌های اجتماعی داخلی به نحو مطلوب استفاده کرد و از این فضا‌ها به صورت استراتژیک در شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند شد.»

یونس شکرخواه نیز با اشاره به رسانه های آنلاین که بخشی از رسانه های اجتماعی نیز واقع می شوند، می افزاید: «در فضای روزنامه‌نگاری در دنیا اتفاقات متفاوتی افتاده است. وقتی رسانه‌های چاپی جواب نداد، تغییر محتوا از چاپ به محتوای صفر و یک به یک دستورالعمل جهانی تبدیل شد. اینها در کنارشان همسایگانی پیدا کردند که خبرنگاران بدون کارت بودند که آنها هم روی کار آمدند، بلاگرها آمدند وireport ایجاد شد.به علاوه آنکه ما در وب‌سایت‌های ایرانی مولتی‌مدیا را نمی‌بینیم چون پهنای باند اجازه نمی‌دهد. دوری ما در فضای سایبر از دنیا به دلیل مولتی‌مدیاست، چون مخاطب شما نمی‌تواند آن را ببینید.»

بهزاد دوران، یکی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این باره می افزاید: «امروزه تمام کمپانی ها و شرکت ها این نقش را در خود دارند و سرمایه گذاری زیادی روی آن انجام داده اند. همچنین بحث خانواده، پیدا کردن دوستان، بازیابی و مواردی از این دست جزء شاخص‌های اصلی رسانه های اجتماعی است اما دقیقا در مقابل همین نظر بحث انزوای اجتماعی که از طریق رسانه هایی مثل فیس بوک به وجود می آید مطرح است. اینکه آیا این روابط در حوزه مجازی یک رابطه اجتماعی واقعی است یا یک توهم رابطه اجتماعی.»

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.