وزارت کشاورزی برای حل دعواهای مرغی به میدان می‌آید…


وزارت کشاورزی برای حل دعواهای مرغی به میدان می‌آید…

۱۶:۱۷ (جمعه ۳۰ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در پی اختلاف نظر میان اتحادیه سراسری مرغداران و شرکت پشتیبانی امور دام و عدم اجرای تفاهم‌‌نامه‌های گوناگون برای شکسته شدن قیمت‌ خوراک طیور و گوشت مرغ، طی هفته جاری این موضوع با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بررسی می‌شود تا شاید میانجی گری‌های این وزارتخانه به عنوان متولی تولید، بتواند به دعواهای مرغی و روند صعودی قیمت خاتمه دهد.

از بهمن ماه سال گذشته که به دلیل کمبود و گرانی خوراک طیور، قیمت گوشت مرغ روند صعودی به خود گرفته است مسئولان بارها وعده تامین نهاده‌های ارزان را برای کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف داده‌اند و قراردادهای گوناگونی منعقد کرده‌اند اما هیچ یک اجرایی نشد و جامه عمل نپوشید.

بر اساس آخرین تفاهم نامه شرکت پشتیبانی امور دام با اتحادیه سراسری مرغداران مقرر شد شرکت پشتیبانی از ابتدای خرداد ماه ذرت و سویا ارزان را برای تولیدکنندگان فراهم کند و مرغداران در ازای آن نیز گوشت مرغ را براساس قیمت مشخص شده در بازار عرضه کنند اما علیرغم امضای این قرارداد تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام به وعده خود عمل نکرده لذا گوشت مرغ هم بر اساس هزینه‌های تمام شده از بازار آزاد قیمت‌گذاری شده که نرخ آن را به مرز بیش از ۷۰۰۰ تومان هم رسانده است.

در این میان وزارت تجارت تنها اقدامی را که در پیش گرفته عرضه مرغ دولتی به قیمت کیلویی ۴۷۰۰ تومان بوده که با حواشی و صف‌های طولانی همراه است.

شرکت پشتیبانی امور دام نیز پس از گذشت یک ماه و فشارهای بازار و مشکلات آن، به تازگی درصدد عملیاتی کردن تفاهم‌نامه خود افتاده است اما با شرایط جدید که البته مرغداران هم زیر بار نرفته و پایبند به قرارداد قبلی هستند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی اموردام که به گفته خود تنها وظیفه‌اش تأمین نهاده‌ها است، اعلام کرده که مرغداران در ازای گرفتن کنجاله سویا، به امضای تفاهم‌نامه و توزیع مرغ با قیمت منطقی در بازار تن نمی‌دهند.

به گفته محمدیان شمالی در حال حاضر کنجاله سویا وارد شده و آماده تحویل به مرغداران است و بسیاری از استان‌ها با سازمان صنعت، معدن و تجارت قرارداد بسته و کنجاله سویای خود را دریافت کرده‌اند اما بسیاری دیگر را مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران اجازه عقد قرارداد نمی‌دهد.

که حسین مقدم‌نیا – مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور ـ در این باره به ایسنا اظهار کرد: آمادگی اجرای قرار‌داد و تفاهم‌نامه را داریم، اما مشروط بر این‌که همچون گذشته با نهاده‌های تحویل داده شده گوشت مرغ را تولید کنیم؛ نه این‌که با نهاده‌های بازار آزاد تولید کنیم و پس از تحویل محصول، نهاده ارزان بگیریم که این امر برای مرغدار مقرون به صرفه نیست.

به گفته وی بر اساس خواسته جدید شرکت پشتیبانی مرغداران، باید گوشت مرغ را ارزان تحویل دهند و در ازای آن کنجاله سویا بگیرند اما گوشت مرغی که اکنون آماده مصرف است مربوط به دوره پرورشی ۵۰ روز پیش بوده و باید بر اساس هزینه‌هایی که تولیدکننده از بازار آزاد تهیه کرده، درنظر گرفته شود.

مقدم‌نیا گفت:‌ تولید‌کنندگان آمادگی اجرای تفاهم‌نامه و قرار‌داد با شرکت پشتبانی امور دام را دارند که براین اساس باید قیمت کف و سقف گوشت مرغ تعیین شود و به ازای آن کنجاله سویا برایشان تامین گردد.

به گفته‌ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور این قرار‌داد باید ابتدای خرداد‌ماه اجرایی می‌شد که شرکت پشتیبانی امور دام از اجرای آن سرباز زد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون کنجاله سویا در بازار به قدری کاهش یافته و با افزایش قیمت مواجه شده که در برخی از شهرها هم‌چون مشهد به کیلویی ۲۲۰۰ تومان هم رسیده این درحالیست که شرکت پشتبانی امور دام از وفور کنجاله سویا و واردات آن به میزان مورد نیاز برای پایان سال خبر داده و اعلام کرده این محصول به قیمت کیلویی ۸۳۰ تومان دراختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

گویا اختلاف نظرها و تفاهم نامه های گوناگون بازار تولید و مصرف را متاثر نخواهد کرد و باعث شکسته شدن قیمت‌ها نمی‌شود چراکه این بار شرکت پشتیبانی امور دام تصمیم دارد برای حل مشکل مرغ با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی جلسه برگزار و موضوع را بررسی کند.

باید دید آیا وزارت کشاورزی به عنوان متولی تولید که سکوت را در پیش گرفته می‌تواند میانجی‌گر تولید و بازار باشد و به دعواهای مرغی خاتمه دهد؟

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.