وزارت کشور همه امکانات خود را جهت برگزاری انتخابات به میدان آورده است/قبل از اعلام نتایج رسمی انتخابات از گمانه‌زنی درمورد نتایج اجتناب شود

۲۳خردادماه،

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ مصطفی محمدنجار، وزیر کشور امشب (۲۳ خرداد ) میمهان گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و به سوالاتی دربارهٔ تمهیدات وزارت کشور جهت برگزاری چهارمین دوره انتخابات شوراها و یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که از ساعت ۸ صبح فردا آغاز خواهد شد توضیحاتی ارائه کرد.

شرح آن‌لاین این گفتگو خبری را در ادامه می‌خوانید:

***وزیر کشور در ابتدای برنامه دربارهٔ اهمیت انتخابات گفت: براساس اصل ۶ قانون اساسی همه امور کشور به اتکای آرای عمومی است و این نشان دهنده اقتدار ملی است. این انتخابات در عرصه بین المللی، در منطقه و کل جهان، تاثیرگذار و مصونیت‌ساز خواهد بود.

*** یک ویژگی بزرگ این انتخابات این است که دو انتخابات ملی و محلی را با هم داریم و وزارت کشور همه امکانات خود را جهت برگزاری انتخابات به میدان آورده است.

***کل امکانات دولتی را زیر نظر کمیسیون انتخابات بر اساس عدالت محوری به عرصه آوردیم. “قانون مداری” “عدالت محوری”، “امانت‌داری” و” حضور و مشارکت گسترده” چهار شعار وزارت کشوری جهت برگزاری انتخابات است.

***۱۰۴۰ هیئت اجرای جهت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و ۱۴۸۵ هیئت اجرای جهت برگزاری انتخابات شوراها تشکیل شده است. در دو استان آذربایجان غربی و مازندران انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

***سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی خدشه ناپذیر است؛ البته طبیعی است دشمن سیاه نمایی می‌کند اما مردم فردا با حضور طوفنده خود حماسه سیاسی را به نمایش خواهند گذاشت.

***ملزومات لازم مثل تعرفه، صندوق رای، پلمپ و … از روزهای قبل آماده و بارها چک شده است. در این انتخابات سامانه جامع {رای گیری} را داریم که سرعت، دقت و شفافیت را بالا می‌برد. در این دوره ۲۰ هزار شعبه اخذ رای به سبب برگزاری همزمان دو انتخابات اضافه شده است.

***تمهیدات امنیتی با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی اندیشیده شده است.

***در ادامه این برنامه زنده خبری، استانداران “کردستان”، “آذربایجان غربی”، “سیستان و بلوچستان”، “مازنداران”، “لرستان”، “فارس”، “خوزستان” در ارتباط‌های زنده تلویزیونی دربارهٔ رونده برگزاری انتخابات در این استان‎‌ها و آمادگی کامل استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و هیئت‌های اجرایی، گزارش‌هایی را ارائه و اعلام کردند از نظر سخت افزاری و نرم افزاری مشکلی جهت برگزاری انتخابات ندارند.

***نجار گفت: ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور سازماندهی شده است. در قبل ۱۲۵ هزار صندوق رای داشتیم که به سبب برگزاری دو انتخابات به صورت همزمان به ۱۳۰ هزار صندوق افزایش پیدا کرده است.

***تعداد واجدین شرکت در انتخابات ۵۰ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۱۹۲ نفر است که از این تعداد حدود ۱ میلیون ۳۶۰ هزار نفر رای اولی می باشند.

*** رای‌گیری از ساعت ۸ صبح فردا به مدت ۱۰ ساعت یعنی تا ۶ بعد از ظهر برگزار می‌شود که از نظر قانونی وزیر کشور می‌تواند مهلت ان را تمدید کند.

***وزیر کشور افزود: در انتخابات ریاست جمهوری فردی که نصف آرا به اضافه یک را کسب کند رئیس‌جمهور خواهد شد در غیر این صورت انتخابات به دور دوم می‌رود که دور دوم نیز یک هفته بعد برگزار می‌شود.

***شمارش آرا بلافاصله پس از خالی شدن شعب، ازحضور مردم اغاز می گردد و در این دوره سعی ما این است که در کوتاه ترین زمان ممکن نتایج را اعلام کنیم.

***محمدنجار از مردم خواست هرچه زودتر جهت رای دهی اقدام کنند و شناسنامه و شماره ملی به همراه داشته باشند و اشخاصی که شماره ملی ندارند می‌توانند به دفاتر ثبت احوال که آماده پاسخگویی می باشند مراجعه و شماره ملی دریافت کننند.

***وزیر کشور از مردم خواست نام و نام خانوادگی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را کامل بنویسند؛ همچنین جهت انتخابات شوراها سعی کنند کد نامزدها را بنویسند.

***وزیر کشور از نامزدهای انتخابات و هوادارن آن‌ها خواست تا پایان انتخابات بر قانون پایبند بمانند. همچنین قبل از اعلام نتایج رسمی از سوی “وزارت کشور“؛ رسانه‌ها، نامزدها و هواداران از گمانه‌زنی درمورد نتایج انتخابات اجتناب کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.