وزیران خارجه غربی راهی وین شدند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

وزیران خارجه غربی راهی وین شدند

ایران > سیاست‌خارجی – دومین هفته آخرین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع در حالی آغاز شده است که قرار است وزیر خارجه آمریکا و ۳کشور اروپایی از امروز برای دیدار با مقامات ایرانی و گفت‌وگو بر سر مسائل اختلافی وارد وین شوند.

روز پنجشنبه کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا از وزرای امور خارجه ۱+۵ خواست تا به‌منظور پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران به وین سفر کنند و پس از آن وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان سفر خود را به پایتخت اتریش تأیید کردند.

پیش از این وزرای خارجه ایران و ۱+۵، پاییز سال گذشته یک‌بار در نیویورک و ۲بار در ژنو برای گفت‌وگوهای هسته‌ای گرد هم آمده بودند. مایکل مان سخنگوی اشتون درباره احتمال تمدید نشست وزیران در وین ۶گفت: فعلا همه‌‌چیز برای یک روز و آن هم در روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است. در میان اعضای ۱+۵ وزیر امور خارجه روسیه به‌دلیل همراهی‌اش با ولادیمیر پوتین در سفر به کشورهای آمریکای لاتین نمی‌تواند به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین بپیوندد. گزارش‌ها حکایت از آن دارند وزیر خارجه چین نیز به وین نخواهد رفت. سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مذاکرات ایران و گروه۱+۵ بسیار سخت بوده اما مسکو امیدوار است که تا ضرب‌الاجل ۲۰ژوئیه این کشورها بتوانند بر سر برنامه هسته‌ای تهران به یک توافق نهایی برسند.

حضور وزیران خارجه کشورهای عضو ۱+۵ برای حل و فصل اختلافاتی است که در چند روز گذشته بین اعضای این گروه بروز کرده است. پیش از این سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان از اعضای ۱+۵ خواسته بود نظر واحد داشته باشند تا رسیدن به توافق آسان‌تر شود.

دهمین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ صبح روز جمعه ساعت۱۰ به وقت محلی (۱۲:۳۰به وقت ایران) با ادامه مذاکرات و گفت‌وگوها میان سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان ظریف و هلگا اشمید معاون اشتون برای ادامه نگارش متن پیش نویس توافق جامع آغاز شد. روز پنجشنبه محمد جواد ظریف در دیدارهایی جداگانه با کاترین اشتون نماینده ۱+۵ و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. رایزنی‌ها بین دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی از نهمین روز مذاکرات افزایش یافت. پیش از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در دیداری دوجانبه به بررسی آخرین تحولات و مسائل و اختلافات مطرح میان دوطرف پرداختند.

براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی مذاکرات بدون پوشش خبری ادامه یافت و مرکز رسانه‌ای مقر سازمان ملل همچنان خالی از خبرنگاران و محل مذاکرات (هتل کوبورگ) هم تحت تدابیر شدید امنیتی بود. این درحالی است که مسئول بخش مطبوعاتی وزارت خارجه اتریش از ثبت‌نام تعداد زیاد خبرنگاران برای مذاکرات خبر داده و گفته است تاکنون ۲۵۰خبرنگار برای پوشش مذاکرات وین اقدام به ثبت نام کرده‌اند و با حضور وزرای خارجه این تعداد بسیار افزایش خواهد یافت. درهای هتل محل رایزنی‌های هسته‌ای از ابتدای این دور از گفت‌وگو‌ها به روی خبرنگاران بسته بوده و مأموران مقابل درها حضور دارند. شیوه دریافت خبر در این مرحله متفاوت از مراحل قبل است. مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون این بار ترجیح داده است از طریق صفحه شخصی خود در توئیتر خبر بدهد و از هفته گذشته تاکنون تنها ۲بار بین خبرنگاران حضور یافته است.

وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده است که جان کری، وزیر خارجه این کشور، برای پیوستن به مذاکرات بین ایران و گروه۱+۵ به وین سفر خواهد کرد. مری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود با اشاره به سفر وزیر خارجه ایالات متحده به وین نوشت: جان کری این مسئله که آیا می‌تواند پیشرفتی درمورد موضوعات مورد اختلاف حاصل شود را بررسی می‌کند. او با بیان اینکه کری تمایل ایران برای گرفتن تصمیمات سخت را ارزیابی خواهد کرد نوشت:

جان کری سپس پیشنهادهایی را درمورد گام‌های بعدی این مذاکرات به باراک اوباما ارائه خواهد داد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در تماس تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که آمریکا توافقی را که تضمین نکند برنامه هسته‌ای ایران کاملا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند نخواهد پذیرفت. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در صفحه توئیتر خود نوشت: به‌منظور بررسی پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران به جان کری و دیگر وزرای امورخارجه ۱+۵ در وین خواهم پیوست.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.