وضعیت نابسامان کرابه تاکسی ها

وضعیت نابسامان کرابه تاکسی ها

عصر خودرو : ما که راضی نیستم. به ما که می رسید سر ۱۰۰ تومان چانه می زنید، پول خرد نداری سوار نشو…، همینه که هست ناراحتی سوار نشو برو اتوبوس سوار شو و ….در نهایت درگیری بین راننده تاکسی و مسافر بالا می‌گیرد.

 فارس، ما که راضی نیستم حرامت…، هزار جا پول خرج می کنید به ما که می رسید سر ۱۰۰ تومان چانه می زنید…، این مسیر هر روز من است می دانم کرایه چقدر است، چرا زیاد می‌گیرد…، پول خرد نداری سوار نشو…، همینه که هست ناراحتی سوار نشو برو اتوبوس سوار شو….، برو خدا روزیت را جای دیگر حواله کند این جملات را شاید بارها وقتی سوار تاکسی شده‌اید شنیده باشید.
دعوای راننده و مسافر بر سر کرایه تاکسی هیچ وقت تمامی ندارد و وقتی پای درد و دل هر دو طرف می نشینی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
کرایه‌ها در بیشتر موارد به صورت ماهانه بالا رفته و وقتی مسافران اعتراض می کنند رانندگان می‌گویند که هزینه های زندگی بالا رفته است. این در حالی است که به صورت سالانه شورای اسلامی شهر تهران نرخ‌ها را افزایش می‌دهد. ولی باز هم شاهد افزایش های غیرقانونی هستیم و مسئولان نیز در برابر این مشکل می گویند که با متخلفان به صورت جدی برخورد خواهند کرد و یا اعلام می‌کنند که متخلفان رانندگان خطی نیستند و تاکسی ها ی گردشی تخلف می‌کنند.این سوال مطرح است که آبا نطارتی بر تاکسی ها گردشی نیست که آنها هر قیمتی که می خواهند دریافت می کنند؟
شهروندان از اوضاع نابسامان کرایه تاکسی گله مند هستند و در بیشتر موارد درگیری های لفظی و بعضاً فیزیکی بین راننده و مسافر ایجاد می شود.
احمدی یکی از مسافران می‌گوید که از ابتدای سال تاکنون برای طی کردن مسیر چهار راه ولی عصر تا کالج را ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ تومان هزینه پرداخت کرده است این در حالی است کرایه این مسیر کوتاه ۳۰۰ تومان است.
وی ادامه می دهد که حوصله درگیری با راننده را ندارم و هر قیمتی که بگوید می دهم چرا که در صورت اعتراض فقط اعصاب خردی قسمت ما می شود چرا که راننده کار خود را می کند.
نمی دانم این سکه ۲۵ تومانی چه گناهی کرده است که همه دعواها را باید به جان بخرد این را کریمیان یکی از مسافران تاکسی می گوید و ادامه می دهد مسیر ی که من هروز تردد می کنم کرایه اش ۸۲۵ تومان است و همیشه سر ۲۵ تومان خرد کرایه دعواست یک روز پول خرد نیست و یک روز دیگر راننده قیمت را به سمت بالا گرد می کند و همین امر باعث دعوا و درگیری می شود.
این مسافر ادامه می دهد که ۲۵ تومان شاید در نگاه اول ارزشی نداشته باشد ولی در روز برای حداقل ۵ مسیری که طی می‌کنیم همین اتفاق رخ می دهد.
۲۰۰ تومان پول اضافی که گرفتی حرامت باشه این جمله را مسافر می گوید و راننده با عصبانیت تمام می گوید بذار حرام باشه و بعد صدای کوبیده شدن در شنیده می شود و راننده نیز با عصبانیت ۲۰۰ تومان را از پنچره به بیرون پرت می کند و ناسزا پشت ناسزا می گوید.
کرایه زیر ۵۰۰ تومان نداریم مگر ۵۰۰ تومان هم شد پول اینها را راننده می گوید ، مسافر هم می گوید اگر ۵۰۰ تومان پول نیست خوب نگیر که دوباره دعوا و درگیری….
نباید از این نکیته هم غافل شد که برخی از رانندگان هم انصاف را رعایت کرده و بر اساس تعرفه هزینه را دریافت می کنند.یکی از مسافران می گوید چند روز پیش سوار تاکسی شدم و وقتی به راننده برای یک مسیر کوتاه ۵۰۰ تومان دادم ۲۵۰ تومان برگرداند و کاملا بر اساس نرخ مصوب قیمت را دریافت کرد.
یکی از رانندگان تاکسی به خبرنگار فارس گفت که مردم هزار چا پول خرج می کنند و اعتراض نمی کنند بعد سر۱۰۰ تومان کرایه سریع اعتراض می کنند ما هم زن و بچه داریم و خرج زندگی بالاست.
وی ادامه داد: یک جفت لاستیک عوض می کنیم باید کلی هزینه کنیم ما هم دوست نداریم سر ۵۰ تومان و ۱۰۰ تومان با مردم درگیر شویم.
رضا زاده یکی دیگر از رانندگان معتقد است که مابعد تفاوت هزینه را دستگاه های مسئول بپردازند ما نیز از مردم پولی اضافی نمی گیریم.
وی اضافه می کند که هزینه ها بالاست و کفاف زندگی را نمی دهد.
یکی دیگر از رانندگان می‌گوید به نظر شما ۳۰۰ تومان برای این مسیر واقعا عادلانه است.
این تاکسیران که دوران بازنشستگی خود را با رانندگی می گذراند ادامه می دهد به نظر شما واقعا با توجه به گرانی موجود و قطع کمک‌های سازمان تاکسیرانی در ارائه تجهیزات و لوازم ماشین دریافت این کرایه عادلانه است متاسفانه کسی به داد ما رانندگان تاکسی نمی رسد.
بر اساس این گزارش، تاکسی یکی از وسیله حمل و نقل عمومی است که برای حمل یک یا تعداد اندکی مسافر به کار می‌رود. تاکسی معمولاً یک خودروی دارای مجوز برای حمل و نقل افراد است که با با رنگ متمایز یا یک نشان بر بالای آن مشخص می‌شود.
تاکسی از وسایل نقلیه کرایه‌ای به حساب می‌آید که بیشتر برای مسافرتهای کوتاه و درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در بیشتر کشورها تاکسی وسیه حمل و نقل عمومی لوکس است اما در ایر ان اینطور نیست و همیشه درگیری در این ارابه آهنی برای سر کرایه وجود دارد و هم راننده و مسافر همیشه گله مند هستند.
حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران در خصوص وضعیت تاکسیران‌ها گفت که کرایه تاکسی با خدمات و هزینه‌های تاکسیرانان تناسب ندارد.
وی ادامه داد: می‌خواهیم با نرخ کرایه اندک با تاکسی به مقصد برسیم چراکه نگاهمان به آن در قالب وسایل حمل و نقل عمومی است و همین تعریف متفاوت سبب شده تعداد تاکسی‌ها در کشور ما بیش از اندازه و لجام گسیخته رشد کند.
بیادی با بیان اینکه تعریف تاکسی و مأموریت متفاوت راننده تاکسی در کشور ما با همه جای جهان متفاوت است، گفت: امروزه حتی در افغانستان، عراق و بنگلادش نیز تاکسی را یک وسیله نقلیه لوکس می‌دانند در حالی که تاکسی در کشور ما معنای دیگری یافته است.
وی با اشاره به این که نرخ کرایه تاکسی متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهد و مبلغی که برای ارائه خدمات هزینه می‌کند نیست، تصریح کرد: گذشته از آن، هزینه نگهداری تاکسی در حال افزایش است و در یک جمله درآمد رانندگان تاکسی متناسب با خدمات و هزینه‌های آن‌ها نیست.
تاکسیمتر طرح شکت خورده در پایتخت
بر اساس این گزارش، قرار بود برای رفع مشکل کرایه تاکسی، تاکسیمتر نصب شود ولی این وسیله فقط در حد تزیین در تاکسی ها ماند و هیچ وقت اجرای آن تحقق نیافت.
استفاده از تاکسی‌متر نمادی از رعایت مقررات توسط گروه عمده‌ای از متصدیان حمل و نقل یعنی تاکسی‌داران است و همچنین به معنی تبعیت گروه عمده دیگر از جامعه یعنی مسافران از مقررات جاری اجتماع و نظامات موجود است که این دو امر غیر از تقلیل مشکلات بین فردی و تنش‌های روزمره، در بلندمدت ثمره بسیار پسندیده‌ای به نام قانونمداری را به بار می‌آورد که این امر تحقق نیافت.
احمدی بافنده مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت که تمامی رانندگان تاکسی برای جابجایی مسافران موظف هستند از تاکسیمتر استفاده کنند و با رانندگان متخلف برخورد خواهد شد.
قرار بود تاکسی های تهران به سیستم کارت خوان مجهز شوند تا مشکل کهنه کرایه بین راننده و مسافر برطرف شود.
حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: برای حل مشکل پول خرد در پرداخت کرایه‌های تاکسی تمامی تاکسیها مجهز به دستگاه کارت خوان می‌شوند.
وی ادامه می دهد: شورای شهر برای حل مشکل باقی مانده کرایه تاکسی ها تجهیز تمامی تاکسی ها به دستگاه کارت خوان را پیش بینی کرده است که امیدواریم بیشتر تاکسی‌ها امسال به این سیستم مجهز شود.
 صدای اعتراض و نارضایتی مردم از کرایه تاکسی‌ها مدام به گوش می رسد، اما جالب اینجاست که هیچ کدام از این اعتراض ها به سرانجام نمی رسد و در این بین تنها حقوق شهروندی پایمال می شود و این مشکل کهنه همجنان پابرجاست و مسئولان مربوطه در جهت رفع آن اقدام اساسی انجام نمی‌دهند.

دوشنبه ۱۰ مهر   ۱۱:۶


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.