وعده دو سال پیش را امروز محقق کردیم

۱۶م اسفند ،

معاون هنری وزیر ارشاد در جشنواره مد و لباس فجر:

حمید شاه‌آبادی گفت: اسفند ۱۳۸۹، زمانی که نمایشگاهی از مد و لباس را در نیاوران برپا کرده بودیم، گفتیم که هدف ما رسیدن به تنوع در طرح‌ها، براساس سلیقه ها و خواسته های مردم است و امروز این وعده را محقق کردیم.

عصر روز قبل حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد به محل برگزاری دومین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر رفت تا به همراه وزیر ارشاد از این جشنواره دیدن کند. شاه آبادی پس از دیدن نمایشگاهی که در مصلی تهران در حال برگزاری است، با خبرنگار هنرآنلاین گفت و گو کرد.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به تنوع طرح هایی که در جشنواره مد و لباس فجر وجود دارد، گفت: در اسفند ۱۳۸۹، زمانی که نمایشگاهی از مد و لباس را در نیاوران برپا کرده بودیم، گفتیم که هدف ما رسیدن به تنوع در طرح ها، براساس سلیقه ها و خواسته های مردم است.

شاه آبادی در حالی که از وفا به عهد دو سال پیش خوشحال بود، اظهار کرد: خوشبختانه امروز در دومین جشنواره مد و لباس فجر تنوع بسیاری در طرح ها وجود دارد و ما می توانیم بگوییم؛ هدفی که داشتیم را به دست آورده ایم.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به تحمیل نکردن این طرح ها به مردم، تصریح کرد: هرگز به دنبال دیکته کردن و یا تحمیل لباس خاصی به مردم نیستیم، فترت پاک و سرشت دیندار مردم ما، آنها را به سوی لباس هایی سوق می دهد که با مرام و مسلک آنها همسان باشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما در طرح هایی که ارائه می کنیم، آراستگی، زیبایی، تنوع رنگ و مدل را برای مخاطب ها مورد توجه قرار دهیم، قطعا طرح ها نیز مورد استقبال قرار می گیرند. تنوعی که امروز در جشنواره مد و لباس دیده می گردد حاصل این دیدگاه است که خواسته های بیشتر مردم مورد توجه قرار گرفت و با رعایت هنجارهای اسلامی و الگوهای بومی و ایرانی طرح هایی متنوع ارائه شد.

شاه آبادی دربارهٔ کد “شیما” و امتیازهایی که این نشان برای طراحان دارد، گفت: تمام طرح هایی که از مصوبه کمیسیون ماده ۴ می گذرد و می تواند کد شیما(شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی – ایرانی) را بگیرند، برایشان پروانه مالکیت معنوی صادر می گردد. این پروانه داری عکس برداری مشخصی از لباس است.

وی افزود: طرح هایی که این پروانه را می گیرند مشمول قانون مالفین و مصنفین می شوند و همین قانون یک حمایت حقوقی از طراحان به عمل می آورد. خوشبختانه این حرکت ما رضایت طراحان را نیز در پی داشت.

معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر این نکته که؛ هیچ محدودیتی را برای طراحان تعیین نکرده اند، اظهار کرد: هنجارهای موجود را عرف اجتماعی تعیین می کند، ما هیچ محدوده و شابلونی را تعیین نکرده ایم، خود هنرمندان طراح ما بهتر از هر کسی می دانند که چه چیزی مناسب جامعه است.

وی ادامه داد: طراح های ما در جشنواره امسال بیش از ۷۰۰۰ مدل را ارائه دادند که این مدل ها پس از داوری و ارزیابی در سنجشی ۱۰۰ نمره ای تعیین وضعیت می شوند. هر لباسی که از المان های ایرانی در آن بهره برده شده و مطابق با عرف اسلامی بوده و همچنین از نظر کارشناسان ما دارای بعد زیبا شناسانه ای باشد، می تواند پروانه “شیما” بگیرد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام / ۴۲
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.