وقتی‌ کمر درد نشانه دیسک است

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر طباطبایی، متخصص جراحی مغز و اعصاب و استاد دانشگاه شهید بهشتی به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

کمردرد علل فراوانی دارد و معمولا بین مردها شایع‌تر است. دیسک، غضروفی است که بین مهره‌ها قرار گرفته تا حرکت آنها را آسان کند.

در واقع دیسک یک ماده ژلاتینی نرم است که حرکت را آسان کرده و ضربه‌ها را می‌گیرد. دیسک تا ۲۰ سالگی پر آب است و از بیست سالگی به بعد، آب آن شروع به کم‌شدن می‌کند.

چنانچه تحرک نداشته باشیم و ورزش نکنیم، دیسک بعد از ۲۰ سالگی بتدریج نرمی دوران بچگی را از دست می‌دهد. از حدود ۲۰ سالگی به بعد دیسک بین مهره‌ای دچار تغییراتی می‌شود که اجتناب‌ناپذیر است. این تغییرات به کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف‌پذیری آن منجر می‌شود.

دردهای موقتی کمر با دیسک کمر تفاوت دارد و هر درد کمری را نمی‌توان دیسک کمر نامید. چنانچه دیسک آسیب ببیند؛ اولین علامت آن کمردرد است.

باید مواظب دیسک و ستون فقرات باشیم، زیرا اهمیت فراوانی دارد. از مهم‌ترین اصول حفظ آن، خوب نشستن و به روش علمی اجسام را برداشتن است.

بهترین روش این است که ابتدا نشسته و سپس جسم را از روی زمین بردارید. حتما زانوها را خم کرده و با خم شدن هر دو زانو، آن جسم را کاملا نزدیک به بدنتان بردارید. سعی کنید برای جا به‌جایی اجسام سنگین از وسایل کمکی مثل ریل، چرخ و اهرم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اجسام خیلی سنگین را بر ندارید. رعایت اصول نشستن، ایستادن، خوابیدن و برداشتن اجسام مهم‌ترین عوامل پیشگیری از کمردرد است. همچنین ورزش کردن، کاهش وزن، بلند‌نکردن اجسام سنگین و هل‌دادن اجسامی مانند خودرو یا بلند‌کردن آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.