وقتی صدای آقای بازیگر درمی‌آید

جام جم آنلاین: این ضرب‌المثل قدیمی را همه ما شنیده‌ایم که می‌گوید: «آش آن قدر شور شده که صدای آشپز هم درآمد» این ضرب‌المثل حکایت امروز سینمای ماست، تا آنجا که صدای «آقای بازیگر» هم درآمده است.

وقتی هنرمندی مانند استاد عزت‌الله انتظامی که حداقل ۶۰ سال بازیگری در دوره‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران را تجربه کرده است با صدای بلند می‌گوید: «خجالت می‌کشم در این سناریوهای سطحی بازی کنم» آن هنگام باید به برخی مسوولان حق داد که نگران حال سینمای ایران باشند.

اظهارنظر صریح عزت سینمای ایران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی که دیروز منتشر شد، می‌تواند تلنگر جدی برای اهالی هنر هفتم باشد و شاید بتوان گفت همه اختلاف‌هایی که برخی آنها را سلیقه‌ای می‌دانند، برعکس ریشه مشترکی دارد؛ یعنی ضعف و سستی فیلمنامه تا آنجا در سلول‌های سینمای ایران نفوذ کرده است که حاصل کار فارغ از این که کارگردان و تهیه‌کننده چه کارنامه و سابقه ارزشی و انقلابی داشته باشد، نتیجه‌ای یکسان می‌دهد و آن نتیجه چیزی جز بیماری تنزل کیفی و محتوایی سینما نبوده‌است.

یکی از نکاتی که در سناریوهای امروز می‌توان دید دور شدن آنها از فضای واقعی و رئال جامعه است و پرداختن به فضایی فانتزی و دور شدن از دغدغه‌های واقعی مردم و نشان دادن عشق‌های سطحی و مبتذل تبدیل به عادت برای سینمای ایران شده‌است.

به قول مولانا: عشق‌هایی کز پی رنگی بود / عشق نبود، عاقبت ننگی بود

سینمای ایران این روزها بیشتر گرفتار همین رنگ‌ها و لعاب‌ها شده است و فقدان فیلمنامه‌های قوی و مبتنی بر حوادث واقعی که اسکلت و پیکره داستان‌ها و فیلم‌های خوب را پدید آورد، تقریبا حکم کیمیا را پیدا کرده است.

این اتفاق در حالی است که پیشینه ادبیات داستانی و منظوم در ایران و حتی همین دوران معاصر برای بسیاری از سینماگران و فیلمنامه‌نویسان می‌تواند تکیه‌گاهی مناسب باشد.

کافی است نگاهی به این همه کتاب‌های تاریخ شفاهی دوران جنگ و پیروزی انقلاب اسلامی بیندازیم تا دریابیم چه ظرفیتی از مقابل دیدگان ما مخفی مانده است.

از طرفی در حوزه اجرایی هم به نظر می‌رسد یک بار دیگر مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نیاز دارند به صورت جدی به مبحث فیلمنامه‌نویسی وارد شوند و با برپایی و حمایت از جشنواره‌هایی مانند «فیلمنامه‌نویسی انقلاب» یا برنامه‌هایی نظیر کارگاه‌های تخصصی فیلمنامه‌نویسی به تربیت نیروهایی حرفه‌ای و متعهد در این موضوع همت گمارند.

سینا علی‌محمدی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.